Citat:
Ursprungligen postat av
herrtanke
Varför jämför du polska med engelska? Fullkomligt irrelevant.
Har det undgått dig att vi har obligatorisk skolplikt i det här landet?
I årskurs 1-3, engelska i skolan varje vecka. I årskurs 4-6, engelska i skolan varje vecka.
I årskurs 7-9, engelska i skolan varje vecka. Gymnasiet, engelska i skolan varje vecka i allt från 1 till 3 års tid.
Skulle engelska vara ett problem för det svenska folket menar du? Småbarn som inte kan engelska, de tittar oftast på tecknad film.
Översättningarna är enbart ett problem, för att de inte är korrekt översatta i vissa fall. Jag gav dig 2 exempel på filmer. Om du enbart vet vad filmen heter på det ena språket, så kan det försvåra situationen att hitta den, i och med märkliga översättningar.
Det stämmer förvisso att det ibland finns en textremsa med originaltiteln i nerkant, men så är inte alltid fallet.
Nej det är inte irrelevant, det är för att, på något begripligt sätt, få dig att förstå vad texter/ord på engelska uppfattas av fler än du tror.
Jag är fullt medveten om den skolplikt vi har landet.
Jag är också fullt medveten om att, oavsett skolplikt, är det många som ändå inte lär sig särskilt mycket i skolorna.
Övetsättningarna kan, i många fall, vara märkliga, det medges.
Idag är det bara en knapptryckning att ta reda på vad en film heter på något språk, så det är känns ju som ett smått oövetstigligt problem.
Fortfarande tycker jag inte att vi ska försvåra för svensktalande.