2015-09-02, 11:01
Medlem
CannonDorfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PiusXIII
Men frågan är om det är hennes rättighet när hon skriver de artiklar hon gör. Om någon då vill gräva fram hennes identitet, på vilket sätt gör de då fel? Knappast juridiskt, eller?

Du tror på fullaste allvar att de kommit över hennes identitet på lagligt vis? Hur ser detta scenario ut tänker du?
Citera
2015-09-02, 11:01
Medlem
Sighajs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PiusXIII
Men frågan är om det är hennes rättighet när hon skriver de artiklar hon gör. Om någon då vill gräva fram hennes identitet, på vilket sätt gör de då fel? Knappast juridiskt, eller?

Nordkorea gör inget juridiskt fel heller när de letar upp anonyma regimkritiker och slänger dem och hela deras familj i arbetsläger.
Citera
2015-09-02, 11:02
Medlem
Cut-N-Mixs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fuckuto
Vad är vitsen med att hänga ut henne?
Jag skall hjälpa dig - att bestraffa henne.
Statuera exempel så andra avskräcks att höja sin röst!
Är det ett demokratiskt samtal man söker; där man kan uttrycka sina åsikter utan risk för bestraffning?

Jag kan inte se det som ett demokratiskt problem att folk tycker att jag är äcklig om jag anser att vi bör visa små 5-åringars fittor på alla offentliga platser i Sverige. Att det kan leda till att jag bli stigmatiserad eller att folk tar avstånd från mig är inte ett demokratiskt problem, möjligtvis är det ett socialt problem.

Citat:
Ursprungligen postat av HepCat-X
Nej, för det är ju gravt kriminellt (dessutom samhällsfarligt) att hävda fel slags åsikter. Krimtänk, sa Storebror.

Du verkar missförstå då du kommer med en halmgubbe, så snäll som jag är antar jag att den inte var medveten. En opinionsbildare är inte kriminell, men den vill ha makt och påverka varför det inte är jämförbart med kriminella som bara begått ett brott och betett sig omoraliskt. Den mördare som mördar för att påverka samhällsutvecklingen skulle troligtvis inte bli särskilt anonym, titta på Breivk som exempel.
Citera
2015-09-02, 11:03
Medlem
PiusXIIIs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ghana
Jag tror du missar poängen. Om det nu förhåller sig så att vissa åsikter i praktiken är förbjudna, det vill säga att du på något sätt socialt bestraffas för att uttrycka dem, då är det din demokratiska rättighet att få uttrycka dem anonymt. Alla människor, oavsett åsikt, har rätt att bedriva opinion utan att riskera sociala konsekvenser för det. Finns inte den möjligheten är demokratin rejält hotad.

Principiellt är detta inte mer annorlunda än sättet dissidenter tystades i såväl Nazityskland som Soviet. Det är bara straffet som är mildare. Det funkar alltid på samma sätt: man hittar på en bortförklaring som rättfärdigar nedtystandet av oliktänkande, i det här fallet "hat" och "rasism". Vad de missar är att hat och rasism är åsikter som omfattas precis lika mycket av demokratin som någon annan åsikt.

När du jämför med hur dissidenter tystades i diktaturer blir det lite löjligt. Däremot är det första stycket intressant. Vi befinner oss i ett helt nytt läge, och många verkar tycka som du att anonymitet borde vara en rättighet i ett sånt här läge.

Men då måste väl lagen ändras? Som det är nu är det knappast olagligt att outa en skribent på det här sättet. Hur skulle i så fall lagen ändras, och är det önskvärt om man tänker efter?
Citera
2015-09-02, 11:03
Medlem
Naturligtvis är det rätt att hänga ut henne. Det är helt ok att vilja vara anonym som skribent. Men om man då väljer att hänga ut andra är man inget annat än en feg liten lort.

Personligen tycker jag att hon är en duktig skribent och skicklig retoriker men att hennes åsikter är helt åt skogen. Men hon och alla andra har full rätt att yttra sig fritt. Men fega små lortar har jag inget till övers för.
Citera
2015-09-02, 11:05
Medlem
NorthPorts avatar
Hela den här historien och reaktionerna från den är märklig. Jag läste JCs blogginlägg och hon framstod där som lätt paranoid. Att två journalister kommit och knackat på ett fåtal gånger under en period på ett par år kan väl knappast betraktas som orimligt med tanke på vilken roll JC spelat de senaste åren. Att hon själv hängde ut och anklagade journalisterna i sitt dramatiska blogginlägg kändes däremot mer tveksamt med tanke på att hon gjorde det anonymt. Det känns nästan som att hon bad om att bli outad?

Hoppas att hon fortsätter att skriva. Jag tror att hon överdriver hotet från media rejält. Hennes texter är mycket mer intressanta än den idioti som går att finna i kommunist/liberalmedia.
Citera
2015-09-02, 11:07
Medlem
greyhounds avatar
Jag säger det igen. Hade hon verkligen önskat att förbli anonym, så kanske hon inte borde ha gett uppgifter om sig själv som gjorde det enkelt att identifiera henne. Det degraderar helt klart hennes önskan om anonymitet.
Citera
2015-09-02, 11:07
Medlem
CMBes avatar
Jag är aningen förvånad att man väljer att försöka sabotera och personifiera den invandringskritiska rörelsen med just Julia Caesar, som allt som oftast uttrycker sig på ett väldigt korrekt skriftligt vis.

Utan att hoppa in på frågan gällande elallergi och dylikt, men det är uppenbart att Expressen använder det för att spä på karaktärsmordet på henne.

Synnerligen oetiskt och vidrigt agerat av Expressen och Annika Hamrud, men inte olagligt. Kan inte låta bli att föra tankarna till Nordkorea och Östtyskland på det sätt som maktens verktyg hanterar dissidenter.
Citera
2015-09-02, 11:08
Medlem
Doodis avatar
Det är faktiskt ganska skrämmande att expressens ansvarige utgivare godkänt en artikel som hänger ut en dam som bara för några dagar sedan uttryckt sin absoluta vilja att få fortsätta att vara anonym. Hennes artiklar kan knappast klassas som hets mot folkgrupp, snarare hets mot mainstreammedia och PK-politiker. Hon ville förbli anonym för sin familjs skull, det kunde inte expressen respektera.

Jag blir rent ut sagt äcklad av det här. Jag kommer aldrig någonsin köpa expressen igen. Har tidigare haft den som badkarslektyr några gånger per år, men aldrig igen. Snarare så kan det bli så att jag saboterar deras tidningar i tidningshyllan.

Vi är med dig Julia, det kan du lita på! Större delen av Sverige vet hur illa det är ställt med invandringen, och i förlängningen även med mainstreammedia som hela tiden försöker skönmåla allt som har med invandringen att göra. Jag förstår att den här "outningen" av dig måste kännas hemsk, men var stark och försök se det från ljusa sidan; det här visar löjligt tydligt hur sjukt vårat samhälle har blivit, och det kommer den genomsnittlige svensken också att kunna se. Du är en hjälte!

Julkort till Julia Caesar 2015!
Citera
2015-09-02, 11:09
Moderator
-Info-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skeptoid
Fast det tar ju bort trovärdigheten? Borde inte media få skriva saker som tar bort trovärdheten från sverigedemokrater? Finns det något sakfel i artikeln? ÄR hon inte en paranoid strålkärring?

Det är (socialdemokraten och författaren) Liza Marklund också:

Citat:
Liza Marklund:

"Vi utsätts för ett gigantiskt experiment"

"Men för mig, som är elallergiker, är detta ett dråpslag."

"Jag har tidigare i höst, efter mycket tvekan, bestämt mig för att berätta att jag är diagnostiserad stråltant."

http://www.expressen.se/kronikorer/l...kt-experiment/

Det är ofta inte informationen i sig som är skadlig. Utan det är hur det läggs fram.

Att skada människor är inte journalistik. De hade kunnat skapa en artikel om "Julia Caesar" som inte krossade hennes karaktär. Fast Annika Hamrud arbetar på EXPO, så man ska se denna artikel som led i kriget mot invandringskritiker. Inte som ett journalistiskt arbete.
Citera
2015-09-02, 11:09
Medlem
blowns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av greyhound
Jag säger det igen. Hade hon verkligen önskat att förbli anonym, så kanske hon inte borde ha gett uppgifter om sig själv som gjorde det enkelt att identifiera henne. Det degraderar helt klart hennes önskan om anonymitet.

Där kan jag hålla med. Även om det är tvivelaktigt och risigt av Expressen så måste man förstå att man har ansvaret över sin egna anonymitet. Alla som velat har kunnat lista ut vem hon är med uppgifter hon själv lämnat, så det var en tidsfråga innan någon såg en vinst i att hänga ut henne. Tragiskt bara att man inte bemöter hennes texter istället för att begå karaktärsmord.
Citera
2015-09-02, 11:10
Medlem
vescs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CMBe
Jag är aningen förvånad att man väljer att försöka sabotera och personifiera den invandringskritiska rörelsen med just Julia Caesar, som allt som oftast uttrycker sig på ett väldigt korrekt skriftligt vis.

Utan att hoppa in på frågan gällande elallergi och dylikt, men det är uppenbart att Expressen använder det för att spä på karaktärsmordet på henne.

Synnerligen oetiskt och vidrigt agerat av Expressen och Annika Hamrud, men inte olagligt. Kan inte låta bli att föra tankarna till Nordkorea och Östtyskland på det sätt som maktens verktyg hanterar dissidenter.

Intresset att läsa hennes krönikor samt snaphanen borde öka enormt nu efter expressens och DNs drev.

Att de raljerar över att hon är elallergiker är att kasta sten i glashus. Det finns horoskop på expressen, är det mera vetenskapligt bevisat?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in