2015-08-26, 13:51
Medlem
Emystias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flashspy
Någon som kan hjälpa mig med en fråga om dygnsvila och helgvila?

Är långt så in åt helvete hemifrån och väntar på returtransporten, som enligt chefen ska vara så bra betalt att det är värt att vänta. Tar därför helgvila när jag väntar! Men jag är kluven kring nästa vecka.

Den här veckan ser ut ungefär så här;

Må: start 6:45, slut 21:30.
Tisdag: start 9:00, slut 22:15.
Ons: helgvila.
Torsdag: start 14:00, slut 22:30.
Fredag: start 14:15, slut 22:15.
Lördag: start 14:00, slut 23:00.
Söndag: helgvila.

Måndag: start 06:00, slut vet ej.
Tis: okänd start, okänt slut.
Ons: okänt start, slut 18:30 senast (ska hämta ungarna).
Tors; helgvila
Fre; helgvila
Lördag; helgvila
Söndag; helgvila

Min fråga: tisdag 22:15 till torsdag 14:00 blir det 39 timmar och 45 min helgvila. Minimum är 24 för reducerad vila. Full vila är 45 timmar. Jag har alltså 5 timmar och 15 min som jag måste betala tillbaka senast om tre veckor, vilket jag kan göra med råge nästa helg då jag är ledig fyra dygn.

Men! Från lördag 23:00 till måndag har jag återigen en reducerad helgvila. Denna gång är det 31 timmar och 14 timmar som ska betalas tillbaka.

Är detta lagligt? Den längre helgvilan nästa vecka är nästan 100 timmar lång. Kan med råge betala tillbaka de 19 timmar Ja reducerat ner (5+14 Tim cirka).

Är det lagligt att ha två reducerade helgvila på raken utan att ha betalat tillbaka den första? Reducerat har jag gjort många gånger, men inte på det här viset.

Vill verkligen inte få stora böter, livstidsfängelse och stämplas som de ondaste människorna likt Anders breivik, usama bin Ladin, hitler, och Saddam Hussein för detta fasansfulla brott (om det nu är ett brott).

Varannan veckovila kan reduceras enligt Transportstyrelsen.
Citera
2015-08-27, 11:45
Medlem
Chewbaccasuits avatar
Citat:
Någon som kan hjälpa mig med en fråga om dygnsvila och helgvila?

Är långt så in åt helvete hemifrån och väntar på returtransporten, som enligt chefen ska vara så bra betalt att det är värt att vänta. Tar därför helgvila när jag väntar! Men jag är kluven kring nästa vecka.

Den här veckan ser ut ungefär så här;

Må: start 6:45, slut 21:30.
Tisdag: start 9:00, slut 22:15.
Ons: helgvila.
Torsdag: start 14:00, slut 22:30.
Fredag: start 14:15, slut 22:15.
Lördag: start 14:00, slut 23:00.
Söndag: helgvila.

Måndag: start 06:00, slut vet ej.
Tis: okänd start, okänt slut.
Ons: okänt start, slut 18:30 senast (ska hämta ungarna).
Tors; helgvila
Fre; helgvila
Lördag; helgvila
Söndag; helgvila

Min fråga: tisdag 22:15 till torsdag 14:00 blir det 39 timmar och 45 min helgvila. Minimum är 24 för reducerad vila. Full vila är 45 timmar. Jag har alltså 5 timmar och 15 min som jag måste betala tillbaka senast om tre veckor, vilket jag kan göra med råge nästa helg då jag är ledig fyra dygn.

Men! Från lördag 23:00 till måndag har jag återigen en reducerad helgvila. Denna gång är det 31 timmar och 14 timmar som ska betalas tillbaka.

Är detta lagligt? Den längre helgvilan nästa vecka är nästan 100 timmar lång. Kan med råge betala tillbaka de 19 timmar Ja reducerat ner (5+14 Tim cirka).

Är det lagligt att ha två reducerade helgvila på raken utan att ha betalat tillbaka den första? Reducerat har jag gjort många gånger, men inte på det här viset.

Vill verkligen inte få stora böter, livstidsfängelse och stämplas som de ondaste människorna likt Anders breivik, usama bin Ladin, hitler, och Saddam Hussein för detta fasansfulla brott (om det nu är ett brott).

Jag tänker väl som så att kompensationen för dina 5 h och 15 minuter kan du ju få genom vilan mellan fre-lör. Dock att du har reducerad dygnsvila då, men det gör ju inget?
Sen om du får lov att reducera helgvilan 2 ggr på en vecka vet jag inte. Men har du hunnit kompensera för den första reduceringen borde det väl inte va nåt fel?
Citera
2015-08-28, 18:25
Medlem
lobstoks avatar
Vad äter ni på jobbet?
Citera
2015-08-28, 18:41
Medlem
Snusovics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lobstok
Vad äter ni på jobbet?

Hamburgare, baguetter, sallad, wraps, kebab, allt efter vad det finns för restauranger/butiker i närheten när jag är hungrig.
Citera
2015-08-29, 01:44
Medlem
Joliet-Jakes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lobstok
Vad äter ni på jobbet?
Oftast ingenting, så sjukt dålig på att fixa sånt, kan gå hela dagar utan att käka

Annars är väl mackor det enda alternativet, har dock kålskyp i min. rätt nice faktiskt.
Citera
2015-08-29, 02:09
Medlem
Pamams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheGamer
( Del 2/2 )

10. Tänk alltid ur ett säkerhets- och miljömässigt perspektiv!

11. Lev er in i en yrkeschaufförs situation!

Får räcka för nu, men har du några förslag/råd, skicka ett PM(!) så ska jag se till att lägga till det.

Slutord;

Vi gör alla misstag, det är inget jag försöker dölja, jag har gjort mina - det är dock inte relevant, det som är relevant är att vi lär oss, att förbättra oss och finnas för varandra. För en sak är säker, och det är att vi inte vill ha det som i Ryssland ( sök Russian Dashcam ) så kan du se att vi är en bra bit ifrån, men det finns inget som säger att vi inte kommer hamna där - tvärtemot får jag vibbar att vi går åt det hållet för varje dag.

För mig som relativt ny timmerbilschaufför så skrämmer trafiken mig varje dag, över hur folk beter sig. Det är skrämmande att se hur arroganta och stressade folk är, för att komma hem snabbt till maten eller Let's dance.

Ska jag t o m generalisera lite, så är SUV-ägare de värsta - de tror att de är oövervinnliga bara för att deras bil kostade ett par hundratusen mer och är lite större, men tro det eller ej, men mot en lastbil är det en konservburk som bara väntar på att bli mos. Och krockar man, oavsett bil, med en lastbil så överlever man sällan inte i de farter stressade folk rör sig i.

Vi måste visa respekt gentemot varandra, för det är lätt att peka finger och säga hur alla andra ska vara, när man samtidigt är en sån som man pekar mot. Synd bara att få förstår att de är just såna, som de avskyr.

Se så, ta hand om varandra i trafiken, och ser ni någon som möter på problem ( oavsett fordon ), hjälp till! Tutta inte, kör inte närmare, ge plats, tid och respekt, t o m bättre, erbjud att hjälpa till! För det vet jag att ni skulle själv uppskatta, när ni är ny, osäker eller kommit in i en oplanerad situation.

Tack för att ni läste allt.

Bra skrivit!
Citera
2015-08-31, 12:30
Medlem
Snusovics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrMadoff
Det finns ett Sverige utanför Stockholm också..

Jag kör inte i Stockholm, men Bergen i Norge. Folk skrattar åt våra regnmängder sommartid, men när vintern kommer och folk sliter i hela landet och vi har +3 till +15 Celsius och regn, ja då kan man lätt tåla att genomleva de där sommarmånaderna med sämre väder också....
Citera
2015-09-01, 02:31
Medlem
MrMadoffs avatar
Ni som är trött på alla program på tv om chaufförer i USA/Kanada som skryter om att dom tror dom har det tufft och hårt när dom tvingas köra flera mil på en hundratals meter bred och 5 meter tjock is i -15c.

Nu går det ett nytt program på National Geographic där bärgarna i vårat kära grannland Norge hjälper romska lastbilschaufförer upp från bergshällar för att dom dels kör med taskiga grejer och dels för att dom aldrig har sett snö förut.
http://www.tv.nu/program/ice-road-rescue

Skulle vilja se amerikanernas reaktioner på detta program.
Tänk er följande scenario: En massa lowlifes mexicaner dundrar genom amerika/kanada och jobbar för en spottstyvel och var och varannan ligger i diket efter vägarna pga fylla/inkompetens/usla redskap/arbetsförhållanden. Där amerikanska medborgare får hjälpa dessa arma satar upp på vägarna igen med hjälp av pengar ur statskassan.
Jag skulle vilja se den amerikanen som knyter sin näve i fickan och fortsätter gå till arbetsförmedlingen då.

Nä amerikanarna har något som vi svenskar saknar, stor jävla patriotism och en stor gnutta jävlar anamma.
Citera
2015-09-01, 11:42
Medlem
Snusovics avatar
Citat:
Ni som är trött på alla program på tv om chaufförer i USA/Kanada som skryter om att dom tror dom har det tufft och hårt när dom tvingas köra flera mil på en hundratals meter bred och 5 meter tjock is i -15c.

Nu går det ett nytt program på National Geographic där bärgarna i vårat kära grannland Norge hjälper romska lastbilschaufförer upp från bergshällar för att dom dels kör med taskiga grejer och dels för att dom aldrig har sett snö förut.

Tänk er följande scenario: En massa lowlifes mexicaner dundrar genom amerika/kanada och jobbar för en spottstyvel och var och varannan ligger i diket efter vägarna pga fylla/inkompetens/usla redskap/arbetsförhållanden. Där amerikanska medborgare får hjälpa dessa arma satar upp på vägarna igen med hjälp av pengar ur statskassan.
Jag skulle vilja se den amerikanen som knyter sin näve i fickan och fortsätter gå till arbetsförmedlingen då.

Nä amerikanarna har något som vi svenskar saknar, stor jävla patriotism och en stor gnutta jävlar anamma.

Jag vill mena att klanten i Lofoten är med i ett avsnitt, som fäster wiren i bak på höger sida på bärgningsbilen och i vänster fram på balten och sedan blir förvånad när havaristen dras utför kanten....
Citera
2015-09-01, 13:27
Medlem
Citat:

Det är inte värre än vi nordiska chaufförer. Montera en kamera under lastbilen, lägg till häftig musik, en berättarröst och du kan få samma spänning nere i Skåne en frostnatt i januari.
Citera
2015-09-01, 14:22
Medlem
Citat:
Det är inte värre än vi nordiska chaufförer. Montera en kamera under lastbilen, lägg till häftig musik, en berättarröst och du kan få samma spänning nere i Skåne en frostnatt i januari.
Ligger lite sanning i det du säger.
Citera
2015-09-01, 14:31
Medlem
Citat:

Berätta mer, menar du att skånska chaufförer inte fixar blixthalkan?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in