2015-08-30, 21:56
Medlem
Det är väl belagt att signaturen är en kopia som är alltför exakt.
Dessutom finns inget i testamentet av värde.
Citat:
Ursprungligen postat av Lookalike
Vidare tål väl att understrykas att underskriften av bombmannens testamente verkar vara äkta.
Bättre cred än SKL är väl svårt att skaffa när det gäller sådana saker.
Ger detta ytterligare tyngd åt Lars Tingströms roll såsom varande motivet till mordet på Palme?
Citera
2015-09-01, 00:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hippie
Var finner du uppgiften att CP var beväpnad under kvällen?

Märklig fråga.
Eftersom jag skriver att jag personligen är övertygad om att CP var Palmes mördare så innebär detta med tvingande logik att jag också anser att CP var beväpnad.

Frågan för mig är inte om utan hur.

Den mest vedertagna förklaringen till att CP springer omkring med storpuffra den 28 Februari 1986 verkar ligga i att han skulle tjacka tjack av SC.Flera olika vittnesmål placerar ju en Smith and Wesson hos CP en tid innan mordet.
Citera
2015-09-01, 00:35
Medlem
Citat:
Jag undrar lite över vad som är den mest vedertagna teorin till varför CP har en Smith and Wesson på sig sent på kvällen den 28 Februari 1986?

Jag är personligen helt övertygad om CPs skuld,men frågan varför han är i besittning av mordvapnet känns fortfarande dunkel.

Hur kom CP i besittning av vapnet?
Varför hade han tillgång till mordvapnet vid tillfället för Palmes död?

Tog CP med sig vapnet hemifrån när han åkte in till Oxen från Rotebro?
Varför i sådant fall?
Vapnet är ju synnerligen tungt och klumpigt att springa omkring på stan med.

OM CP inte hade vapnet initialt på kvällen den 28 Februari,hur kom han då över det under kvällen?
Han åkte ju inte hem och hämtade det under tiden Palme var på bio.

Vad är den trovärdigaste förklaringen gällande ovanstående problembild?

Den troligaste förklaringen är att du är inne på fel spår.
Citera
2015-09-01, 00:38
Medlem
Citat:

Dock kvarstår faktumet att CPs koppling till Tingström är central för majoriteten av de som polisiärt utrett mordet.
Jag skiter i vad andra tror.Det finns så oerhört många Lars Krantzisar därute och även här.

En majoritet som inte förfaller till orimliga hittepåteorier tror att CP mördade Palme och därmed blir motivbilden intressant.Lars Tingström är och förblir den centrala individen härvidlag.
Citera
2015-09-01, 00:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av staffanwestberg
Den troligaste förklaringen är att du är inne på fel spår.

Det är jag personligen övertygad om att jag inte är.
Teorin om att CP var mördaren är den mest sannolika och allmänt mest vedertagna av alla olika teorier som fladdrat förbi genom åren.
Var och en får givetvis tro vad den vill.
Lars Krantz trodde och så gör många andra.

Amsagor intresserar mig föga annat än som ren underhållning.
Citera
2015-09-01, 00:43
Medlem
Ja om man tror det så...
Trolig förklaring givet dina antagna förutsättningar:
Han ville skydda sig, SC var troligtvis inte den enda han hade orsak att vara rädd för. Om han nu var rädd för SC.
Påtjackad och paranoid räcker som förklaring.

Citat:
Märklig fråga.
Eftersom jag skriver att jag personligen är övertygad om att CP var Palmes mördare så innebär detta med tvingande logik att jag också anser att CP var beväpnad.

Frågan för mig är inte om utan hur.

Den mest vedertagna förklaringen till att CP springer omkring med storpuffra den 28 Februari 1986 verkar ligga i att han skulle tjacka tjack av SC.Flera olika vittnesmål placerar ju en Smith and Wesson hos CP en tid innan mordet.
Citera
2015-09-01, 00:49
Medlem
Citat:
Det är jag personligen övertygad om att jag inte är.
Teorin om att CP var mördaren är den mest sannolika och allmänt mest vedertagna av alla olika teorier som fladdrat förbi genom åren.
Var och en får givetvis tro vad den vill.
Lars Krantz trodde och så gör många andra.

Amsagor intresserar mig föga annat än som ren underhållning.

Då ska du ju inte ställa frågan om du inte vill ha svar.

CP tillhörde ett klientel som vanligtvis döms för grova våldsbrott. Utredningen saknade förmågan att hantera ett statsministermord. Allt gick knas och fel för Holmér, som med hela sin själ och hela sitt hjärta ville lösa mordet. Han blev vald till årets svensk 1986. Han avgick under skamliga former, en skam för svensk riksdag och regeringen - som innan stått bakom Holmér och förstått hans svåra sits. H Ölvebro var en byråkratisk utredningspolis. Holmér en som tänkte nytt, ur flera perspektiv, ville skaka om, se förändringar, utveckling. Läs Palme är skjuten! Mycket fin bok av Holmér. Läs gärna alla hans deckare också.
Citera
2015-09-01, 01:26
Medlem
CPs koppling till Tingström är knappast central. Isåfall skulle den använts vid rättegångarna.
Citat:
Dock kvarstår faktumet att CPs koppling till Tingström är central för majoriteten av de som polisiärt utrett mordet.
Jag skiter i vad andra tror.Det finns så oerhört många Lars Krantzisar därute och även här.

En majoritet som inte förfaller till orimliga hittepåteorier tror att CP mördade Palme och därmed blir motivbilden intressant.Lars Tingström är och förblir den centrala individen härvidlag.
Citera
2015-09-01, 01:49
Moderator
HusvagnSvenssons avatar
Citat:
CPs koppling till Tingström är knappast central. Isåfall skulle den använts vid rättegångarna.

Det har använts, vid resningsansökningen 1997. Det var ju först efter frikännandet den fulla motivbilden och omständigheterna stod klara. Om det var Pettersson som mördade Palme ger bakgrunden i hans vänskap med Tingström en bra förklaring till vad som egentlig hände. Därmed inte sagt att det är klarlagt att det förhöll sig så.
Citera
2015-09-01, 02:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HusvagnSvensson
Det har använts, vid resningsansökningen 1997. Det var ju först efter frikännandet den fulla motivbilden och omständigheterna stod klara. Om det var Pettersson som mördade Palme ger bakgrunden i hans vänskap med Tingström en bra förklaring till vad som egentlig hände. Därmed inte sagt att det är klarlagt att det förhöll sig så.
Och det som togs upp var "testamentet" som var helt värdelöst.

Motivbilden är just detta, inget annat.
Citera
2015-09-01, 13:13
Moderator
HusvagnSvenssons avatar
Citat:
Och det som togs upp var "testamentet" som var helt värdelöst.

Motivbilden är just detta, inget annat.

Det ger en god förklaring till varför Pettersson då han fick syn på paret Palme gick och hämtade revolvern han hade fått tillgång till och väntade på dem efter bion. Bombmannens testamente blir bara värdelöst om man tror att Pelle Svensson ljög ihop hela historien och det kan man ju tro om man vill, men det är knappast säkerställt. Om han gjorde det är det mer häpnadsväckande än om han inte gjorde det.

Citat:

Ebervall och Samuelsson lät innan de skrev sin roman om Tingström Bombmannens testamente förutvarande SKL (nu: NFC) undersöka Tingströms signatur och de fann att den var äkta.

Citat:
Ett kontroversiellt faktum är det brev som Lars Tingström skrev under i enrum med advokat Pelle Svensson på häktet. Brevet kallas ”golbrevet” av oss (kapitel 33) men har i media gått under namnet ”fribrevet”. Om denna handlings autenticitet har det funnits en hel del tvivel. Man har från vissa håll gjort gällande att namnteckningen inte skulle vara Lars egen utan att Pelle Svensson själv skulle skrivit denna. Här ansåg vi att det var ytterst viktigt att nå absolut klarhet. Och sådan klarhet fick vi: statens kriminaltekniska laboratorium, SKL, har analyserat namnteckningen och kommit fram till att den är skriven av Lars Tingström själv.

http://ebervallsamuelson.se/project/bombmannens-testamente/
Citera
2015-09-01, 18:57
Medlem
Det ger en god förklaring på ett scenario som det inte finns några belägg för, men visst.

Det är belagt att underskriften är en kopia av en annan underskrift. Dessutom innehåller fribtevet inget av substans. Så det spelar egentligen ingen roll. Pelle Svenssons motiv kan man bara spekulera I, men det gav honom exponering i media.

Citat:
Ursprungligen postat av HusvagnSvensson
Det ger en god förklaring till varför Pettersson då han fick syn på paret Palme gick och hämtade revolvern han hade fått tillgång till och väntade på dem efter bion. Bombmannens testamente blir bara värdelöst om man tror att Pelle Svensson ljög ihop hela historien och det kan man ju tro om man vill, men det är knappast säkerställt. Om han gjorde det är det mer häpnadsväckande än om han inte gjorde det.

Ebervall och Samuelsson lät innan de skrev sin roman om Tingström Bombmannens testamente förutvarande SKL (nu: NFC) undersöka Tingströms signatur och de fann att den var äkta.

http://ebervallsamuelson.se/project/bombmannens-testamente/
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in