2015-08-30, 09:14
  #37717
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bellania


Nej och förvisso inte!

Frasen "ökningen är ej statistiskt säkerställd" är givetvis helt ovetenskaplig i detta uppenbara sammanhang - med overtygande ökningar över hela linjen!
Sett till en enskild mätning är det dock korrekt, det finns lögn förbannad lögn och statistik
2015-08-30, 13:04
  #37718
Medlem
Lost-Souls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CrispyKreem
Tillväxten under 2015 har varit +0,89 per månad.
Sista 3 månaderna har den accelererat till +1,43.

Om den hypotetiskt skulle hålla sig på +1,43 per månad (det lär den inte göra, men vi kan roa oss med tanken ändå) skulle kalendern se ut så här:

1 jan 2016 26,4
1 jul 2016 35,0
1 jan 2017 43,6
1 jul 2017 52,2

Om vi leker med en betydligt mer försiktig tillväxt av +0,26 per månad (det är genonsnittet för de senaste 5 åren) blir det istället:

1 jan 2016 21,7
1 jul 2016 23,3
1 jan 2017 24,9
1 jul 2017 26,5
1 jan 2018 28,1
1 jul 2018 29,7
valet 2018 30,2

Även det sämre, mer realistiska scenariot räcker med råge för att bli största parti nästa val.

För att nå de berömda 51% till valet 2018 krävs +0,82 i månaden 37 månader i rad.
Tillväxten sedan valet 2014 har varit +0,71. Det skulle räcka till 47,0 i september 2018.

En annan sak är att högsta registrerade OI-snittet för DF är 21,1 (augusti 2014), samma som valresultatet i juni. Just nu ligger de på 20,8. När SD spräcker 21,1 flyger de över allt som DF någonsin haft i väljarstöd.

Svenska advokater är världsbäst på att hävda att ingenting går att ändra. Som att all lagstiftning, all praxis och alla konventioner legat fast sedan vikingatiden. Juridik och defaitism har liksom smält samman.

En tillväxt på ~0,3% per månad kommande år är nog fullt rimligt men man får också ha med i beräkningarna att vi just nu befinner oss mitt i en ketchup-effekt som kommer att fortgå ett bra tag till i och med att de nya framgångarna föder ytterligare framgångar, frågan är bara hur länge vi kan förvänta oss en tillväxt på ~1,43% per månad?

Om vi leker med tanken att ketchup-effekten bara varar fram till nyår med låt säga 1,2% ökning per månad så är vi redan vid årsskiftet uppe i 28,2% baserat på Sentios siffror, om siffrorna därefter normaliseras till en tillväxt på ~0,3%/månad fram tills valet 2018 så hamnar vi på ett valresultat omkring 38,2%.

Visst, det ger inte egen majoritet men är ett resultat som inget annat parti än S varit över sedan valet 1911 då FP hamnade på 40,2%. Det kommer att skaka om Sverige ordentligt i grundvalarna och vore ett fullständigt fantastiskt resultat.(dessutom fullt realistiskt)

Då tror jag ändå min beräkning ligger lite i underkant. (Lite beroende på hur det går med DÖ, övriga partiers invandringspolitik etc.)
2015-08-30, 13:09
  #37719
Medlem
Svithjods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lost-Soul
En tillväxt på ~0,3% per månad kommande år är nog fullt rimligt men man får också ha med i beräkningarna att vi just nu befinner oss mitt i en ketchup-effekt som kommer att fortgå ett bra tag till i och med att de nya framgångarna föder ytterligare framgångar, frågan är bara hur länge vi kan förvänta oss en tillväxt på ~1,43% per månad?

Om vi leker med tanken att ketchup-effekten bara varar fram till nyår med låt säga 1,2% ökning per månad så är vi redan vid årsskiftet uppe i 28,2% baserat på Sentios siffror, om siffrorna därefter normaliseras till en tillväxt på ~0,3%/månad fram tills valet 2018 så hamnar vi på ett valresultat omkring 38,2%.

Visst, det ger inte egen majoritet men är ett resultat som inget annat parti än S varit över sedan valet 1911 då FP hamnade på 40,2%. Det kommer att skaka om Sverige ordentligt i grundvalarna och vore ett fullständigt fantastiskt resultat.(dessutom fullt realistiskt)

Då tror jag ändå min beräkning ligger lite i underkant. (Lite beroende på hur det går med DÖ, övriga partiers invandringspolitik etc.)
Lägg till ett terrorattentat, några upplopp, lite handgranter, hundratals gruppvåldtäkter och ytterligare nåt eller några vansinnesdåd ala IKEA så är dina siffror alls inte omöjliga.

Frågan är vad DÖ partierna skall säga, om SD blir största enskilda block skall de då släppa igenom SD´s budget hvar gang??
2015-08-30, 13:20
  #37720
Medlem
Lost-Souls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svithjod
Lägg till ett terrorattentat, några upplopp, lite handgranter, hundratals gruppvåldtäkter och ytterligare nåt eller några vansinnesdåd ala IKEA så är dina siffror alls inte omöjliga.

Frågan är vad DÖ partierna skall säga, om SD blir största enskilda block skall de då släppa igenom SD´s budget hvar gang??

De vanliga mångkulturella symtomen är redan medtagna i beräkningarna. Det enda som skulle ge en rejäl extraskjuts i opinionen utöver de vanliga ökningarna är ett muslimskt terrorattentat av grövre modell.

Tvivlar på att DÖ existerar efter 2018, min gissning är att blockpolitiken öht. är ett döende fenomen.

Läste någon som skrev förut att det räcker om SD får 33,3% för att få igenom sin budget. Någon mer parlamentariskt kunnig som kan bekräfta det?
2015-08-30, 13:29
  #37721
Medlem
svenabs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lost-Soul


Läste någon som skrev förut att det räcker om SD får 33,3% för att få igenom sin budget. Någon mer parlamentariskt kunnig som kan bekräfta det?

Det borde kunna vederläggas med att vår nuvarande regering inte fick igenom sin budget med betydligt mer än så.
2015-08-30, 13:35
  #37722
Medlem
Menveds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lost-Soul
Läste någon som skrev förut att det räcker om SD får 33,3% för att få igenom sin budget. Någon mer parlamentariskt kunnig som kan bekräfta det?
Nej så är det inte, men om SD blir största block så räcker det inte att "oppositionen" lägger ner sina röster i budgetomröstningen utan den måste aktivt stödja regeringsbudgeten.

Detta finns inte i nuvarande DÖ så i så fall måste DÖ förhandlas om och det kommer inte att ske. DÖ kommer för övrigt ha fallit redan innan nästa val, enligt min bestämda övertygelse.
2015-08-30, 13:54
  #37723
Medlem
Lost-Souls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Menved
Nej så är det inte, men om SD blir största block så räcker det inte att "oppositionen" lägger ner sina röster i budgetomröstningen utan den måste aktivt stödja regeringsbudgeten.

Detta finns inte i nuvarande DÖ så i så fall måste DÖ förhandlas om och det kommer inte att ske. DÖ kommer för övrigt ha fallit redan innan nästa val, enligt min bestämda övertygelse.

Med andra ord kommer SD att styra landet med en minoritetsregering efter 2018? SD kommer tveklöst att bli största block i valet.

Däremot så vette det fan om jag önskar att utfallet blir så, dels så kommer de andra partierna som fortfarande har över 60% köra över SD i alla omröstningar och i synnerhet de frågor som handlar om minskad invandring. Detta kommer att medföra att folk som röstade på SD blir besvikna och inse att deras röst var bortkastad och stödet kommer att minska (som det i regel gör för det regerande partiet)

Så länge inte SD får en likasinnad regeringspartner och kan regera i majoritet så är det nog bäst att SD förblir ett oppositionsparti.
2015-08-30, 14:07
  #37724
Medlem
Menveds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lost-Soul
Med andra ord kommer SD att styra landet med en minoritetsregering efter 2018? SD kommer tveklöst att bli största block i valet.
Nej, så blir det inte heller. Om SD blir största block så är det fortfarande möjligt att bilda en storkoalition av något slag. Men det blir problematiskt ju mindre S+M är. Låt oss säga att de har 40 procent tillsammans. Då behöver redan där minst två ytterligare partier lägga ner sina röster i statsministeromröstningen för att regeringen ska kunna bildas.

En minoritetsregering på 40 procent är fortfarande väldigt stark och skulle kunna få igenom all sin politik i princip. Värre blir det när SD är större än S+M. Då blir det jobbigt på allvar. Då måste regeringen förhandla med något annat parti om budgeten.

Men man kan spekulera hur länge som helst i olika valutslag. Viktigare än så är att allt ändå hänger på om DÖ kommer hålla hela den här mandatperioden. Den kan falla redan i höst, och då tror jag att det mest sannolika är någon sorts borgerlig minoritetsregering som vilar på ett underlag från SD. Det kan vara Moderaterna ensamt eller tillsammans med KD och FP.

Om DÖ skulle hålla hela mandatperioden så tror jag alliansen kan bli helt utraderad.
2015-08-30, 14:32
  #37725
Medlem
Kolgrill-ftws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lost-Soul
Med andra ord kommer SD att styra landet med en minoritetsregering efter 2018? SD kommer tveklöst att bli största block i valet.

Däremot så vette det fan om jag önskar att utfallet blir så, dels så kommer de andra partierna som fortfarande har över 60% köra över SD i alla omröstningar och i synnerhet de frågor som handlar om minskad invandring. Detta kommer att medföra att folk som röstade på SD blir besvikna och inse att deras röst var bortkastad och stödet kommer att minska (som det i regel gör för det regerande partiet)

Så länge inte SD får en likasinnad regeringspartner och kan regera i majoritet så är det nog bäst att SD förblir ett oppositionsparti.
Detta vet SD-toppen väl om. De kommer inte sätta sig i regeringsställning med mindre än att de vet om att de får mkt stor del av sin politik förverkligad. 50% minskad invandring för att stödja S som de erbjöd i höstas gäller INTE längre.
Bättre då för SD att invänta egen majoritet. Förhoppningsvis går det fortare än någon kan ana då läget är akut för Sverige.
Målet är inte att SD ska få egen majoritet, målet är att rädda landet.
2015-08-30, 14:39
  #37726
Medlem
Lost-Souls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Menved
Nej, så blir det inte heller. Om SD blir största block så är det fortfarande möjligt att bilda en storkoalition av något slag. Men det blir problematiskt ju mindre S+M är. Låt oss säga att de har 40 procent tillsammans. Då behöver redan där minst två ytterligare partier lägga ner sina röster i statsministeromröstningen för att regeringen ska kunna bildas.

En minoritetsregering på 40 procent är fortfarande väldigt stark och skulle kunna få igenom all sin politik i princip. Värre blir det när SD är större än S+M. Då blir det jobbigt på allvar. Då måste regeringen förhandla med något annat parti om budgeten.

Men man kan spekulera hur länge som helst i olika valutslag. Viktigare än så är att allt ändå hänger på om DÖ kommer hålla hela den här mandatperioden. Den kan falla redan i höst, och då tror jag att det mest sannolika är någon sorts borgerlig minoritetsregering som vilar på ett underlag från SD. Det kan vara Moderaterna ensamt eller tillsammans med KD och FP.

Om DÖ skulle hålla hela mandatperioden så tror jag alliansen kan bli helt utraderad.

Ok, då är jag med. Frågan är om S & M anser det vara så smart att bilda en storkoalition med tanke på att man kan räkna ut med röven att det kommer att straffa sig opinionsmässigt. Fortsätter man stänga SD ute då dom har 38% kommer det reta folket till vansinne.

Jaja, vi får helt enkelt se 2018 eller vid eventuellt extraval.

Personligen tror jag att DÖ splittras någon gång 2016/2017 och att M till slut kommer att krypa till korset, byta partiledare och börja samarbeta med SD.

Det är bara att titta hur det ser ut i övriga norden. Sverige är inget unikum.
2015-08-30, 19:45
  #37727
Medlem
FranzLisztBlevEj75s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LBeria
Tjugoen rekord på raken borde vara högst osannolikt statistiskt, vilket får mig att fundera över den där återkommande frasen: "ökningen är ej statistiskt säkerställd". Något här är skumt. Om ökningarna skulle i de enskilda fallen var för sig kunna vara "slump", borde vi någonstans ha haft en eller flera minskningar bland dessa tjugoen mätningar. Det har vi inte och utan att räkna matematiskt på detta, undrar jag bara amatörmässigt om detta verkligen går ihop? Franz kanske kan reda ut detta? Min egen återigen amatörmässiga gissning blir då att siffrorna hos några OI är avsiktligt friserade nedåt, och att presentationerna innehållet systematiska manipulationer. SD:s ökningstakt borde då nu vara större än en procent per månad?

Eller är jag helt ute och cyklar?

Intressant observation. Det är trots allt ganska anmärkningsvärt med så många rekord i rad.

Titta vi på nuvarande sviter av ökningar per OI får jag det till

Skop 3 (1)
Inizio 8
Ipsos 2
Sentio 7
YouGov 5
Novus 5
Sifo 3 (2)
Demoskop 2
SCB 2 (2)

där siffrorna inom parentes är antalet ökningar som beskrivits som "statistiskt säkerställda". Tangerade värden har räknats som ökningar. Av dessa ökningar är alla rekord utom för Inizio, Sentio, och Novus, vilka har 7, 5, respektive 3 mätningar långa rekordsviter.

När jag räknar totalt får jag det till att SD haft 20 rekord i rad, baserat på publiceringsdatum. Av dessa har endast Sifos augustimätning rapporterats som "statistiskt säkerställd" men ytterligare en, nämligen Inizios augustimätning, borde nog vara det också.

Sannolikheten att just dessa 20 rekord ska inträffa beror på ett antal faktorer där tillväxthastigheten är en viktig del. Jag har gjort en förenklad beräkning med antagandet att alla OI har slumpmässiga fel med en standardavvikelse på 1 pe, att OU gjorts med regelbundenhet sett till period i månaden (dvs att ett visst OIs OU ligger ett heltal månader från varandra i tiden), att tillväxthastigheten varit konstant, och att alla differenser mellan månader kan ses som oberoende. Alla antaganden utom det första tenderar att ge en måttlig överskattning av sannolikheten. Man måste också ta hänsyn till att det av de 20 rekorden är 14 st som kommit ca en månad efter senaste OU, 4 st som kommit efter ca två månader, och två stycken där det gått ungefär ett halvår.

Beroende på om man tror att tillväxthastigheten under perioden i snitt varit 1, 1.1, 1.2, 1.3, 1.4, eller 1.5 pe per månad blir sannolikheten att observera 20 rekord på de sista 20 mätningarna 1.5, 2.3, 3.6, 5.2, 7.3, respektive 10%.
__________________
Senast redigerad av FranzLisztBlevEj75 2015-08-30 kl. 20:44.
2015-08-30, 20:03
  #37728
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av U-Fig
Antal raka rekord hos olika institut
Citat:
Ursprungligen postat av FranzLisztBlevEj75
Intressant observation. Det är trots allt ganska anmärkningsvärt med så många rekord i rad.

Titta vi på nuvarande rekordsviter per OI får jag det till...
Jag korrigerar våra listor... (och tar ej med statistiskt säkerställda inom parentes, även jag räknar tangerat rekord som rekord)

SCB: 2
Skop: 3
Ipsos: 2
Sifo: 3
Sentio: 5 (de fick 17,5 % i dec 2014 varför 16,6 % inte är rekord i varken feb eller mar 2015)
Novus: 3 (samma sak här, över 16 % i dec 2014 varför 15,x % inte är rekord)
Demoskop: 2
YouGov: 5
Inizio: 7 (13,2 % + 14 % visas som 13,6 % för dec 2014 på status.st)

Citat:
När jag räknar totalt får jag det till att SD haft 20 rekord i rad, baserat på publiceringsdatum. Av dessa har endast Sifos augustimätning rapporterats som "statistiskt säkerställd" men ytterligare en, nämligen Inizios augustimätning, borde nog vara det också.
Det stämmer dock att det är 20 rekord på raken, inte 21. Inte än, i varje fall.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in