Citat:
Ursprungligen postat av
LBeria
Tjugoen rekord på raken borde vara högst osannolikt statistiskt, vilket får mig att fundera över den där återkommande frasen: "ökningen är ej statistiskt säkerställd". Något här är skumt. Om ökningarna skulle i de enskilda fallen var för sig kunna vara "slump", borde vi någonstans ha haft en eller flera minskningar bland dessa tjugoen mätningar. Det har vi inte och utan att räkna matematiskt på detta, undrar jag bara amatörmässigt om detta verkligen går ihop? Franz kanske kan reda ut detta? Min egen återigen amatörmässiga gissning blir då att siffrorna hos några OI är avsiktligt friserade nedåt, och att presentationerna innehållet systematiska manipulationer. SD:s ökningstakt borde då nu vara större än en procent per månad?
Eller är jag helt ute och cyklar?
Intressant observation. Det är trots allt ganska anmärkningsvärt med så många rekord i rad.
Titta vi på nuvarande sviter av ökningar per OI får jag det till
Skop 3 (1)
Inizio 8
Ipsos 2
Sentio 7
YouGov 5
Novus 5
Sifo 3 (2)
Demoskop 2
SCB 2 (2)
där siffrorna inom parentes är antalet ökningar som beskrivits som "statistiskt säkerställda". Tangerade värden har räknats som ökningar. Av dessa ökningar är alla rekord utom för Inizio, Sentio, och Novus, vilka har 7, 5, respektive 3 mätningar långa rekordsviter.
När jag räknar totalt får jag det till att SD haft 20 rekord i rad, baserat på publiceringsdatum. Av dessa har endast Sifos augustimätning rapporterats som "statistiskt säkerställd" men ytterligare en, nämligen Inizios augustimätning, borde nog vara det också.
Sannolikheten att just dessa 20 rekord ska inträffa beror på ett antal faktorer där tillväxthastigheten är en viktig del. Jag har gjort en förenklad beräkning med antagandet att alla OI har slumpmässiga fel med en standardavvikelse på 1 pe, att OU gjorts med regelbundenhet sett till period i månaden (dvs att ett visst OIs OU ligger ett heltal månader från varandra i tiden), att tillväxthastigheten varit konstant, och att alla differenser mellan månader kan ses som oberoende. Alla antaganden utom det första tenderar att ge en måttlig överskattning av sannolikheten. Man måste också ta hänsyn till att det av de 20 rekorden är 14 st som kommit ca en månad efter senaste OU, 4 st som kommit efter ca två månader, och två stycken där det gått ungefär ett halvår.
Beroende på om man tror att tillväxthastigheten under perioden i snitt varit 1, 1.1, 1.2, 1.3, 1.4, eller 1.5 pe per månad blir sannolikheten att observera 20 rekord på de sista 20 mätningarna 1.5, 2.3, 3.6, 5.2, 7.3, respektive 10%.