2015-08-29, 22:04
Medlem
RogerRogers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av U-Fig
Utöver de mätningar som nämns i nedanstående länkade inlägg har ytterligare tillkommit i augusti:
Novus 19,4 % (rekord); Sifo 17,8 % (rekord); Ipsos 17,8 % (rekord).
Sammanfattning (från det här inlägget)
Maj:
7 mätningar - 5 rekord
Juni: 9 mätningar - 8 rekord och 1 tangerat rekord
Juli: 3 mätningar - 3 rekord
Augusti: 6 mätningar - 6 rekord

Totalt: 25 mätningar - 22 rekord och 1 tangerat rekord
Just nu: 21 raka rekordresultat, sett över alla institut. Helt galet.

Antal raka rekord hos olika institut
SCB: 3
Sifo: 3
Ipsos: 1
Skop: 3
Sentio: 5
Novus: 3
Demoskop: 2
YouGov: 5
Inizio: 7

Tackar för det! Det finns alltså pågående rekordsviter hos alla institut, om jag förstår rätt. Tyvärr är de längsta sviterna hos de OI som medierna bestämt sig för att misskreditera, men även 3 raka rekord, som hos Novus, SIFO, m fl, borde ju i sig ha ett nyhetsvärde? Det skulle ju också förstärka bilden av en längre uppåttrend och därmed fungera som invävd bakgrund till det aktuella läget.
2015-08-29, 22:05
Medlem
Svithjods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Energiknippe
Vilket är toppen för SD. Ju fler inom media som idiotförklarar SD för att vilja ha folkomröstmomg om invandring ju fler röster till SD. Någon som minns något utspel som någon annan partiledare gjort på sitt sommartal?

Det uttalandet lär, med medias hjälp, få större genomslag än tiggarkampanjen i tunnelbanan. I morgon väntar vi på en uppföljningsartikel om regler för omröstningar mm.
Som sagt i en annan tråd, det drar ihop sig till " the perfect storm" i valet 2018, jag har trott att SD kanske kunde klämma sig upp till 25 %, jag tror jag har fel, fortsätter det så här får SD 35 % och vad talar för för att det inte skall göra det egentligen?

SD kommer med marginal bli största parti och borgerlighetens enda chans att få lukta på makten är att sammarbeta med ett SD som kommer vara större än den samlade borgligheten.
Senast redigerad av Svithjod 2015-08-29 kl. 22:07.
2015-08-29, 22:05
Medlem
Citat:
Utöver de mätningar som nämns i nedanstående länkade inlägg har ytterligare tillkommit i augusti:
Maj:
7 mätningar - 5 rekord

Fullständigt osannolikt om det varit vilket annat parti som helst, under vilken tidsperiod som helst. Det säger lite om vilka krafter som är igång, på båda sidor.
2015-08-29, 22:19
Medlem
Tillväxten under 2015 har varit +0,89 per månad.
Sista 3 månaderna har den accelererat till +1,43.

Om den hypotetiskt skulle hålla sig på +1,43 per månad (det lär den inte göra, men vi kan roa oss med tanken ändå) skulle kalendern se ut så här:

1 jan 2016 26,4
1 jul 2016 35,0
1 jan 2017 43,6
1 jul 2017 52,2

Om vi leker med en betydligt mer försiktig tillväxt av +0,26 per månad (det är genonsnittet för de senaste 5 åren) blir det istället:

1 jan 2016 21,7
1 jul 2016 23,3
1 jan 2017 24,9
1 jul 2017 26,5
1 jan 2018 28,1
1 jul 2018 29,7
valet 2018 30,2

Även det sämre, mer realistiska scenariot räcker med råge för att bli största parti nästa val.

För att nå de berömda 51% till valet 2018 krävs +0,82 i månaden 37 månader i rad.
Tillväxten sedan valet 2014 har varit +0,71. Det skulle räcka till 47,0 i september 2018.

En annan sak är att högsta registrerade OI-snittet för DF är 21,1 (augusti 2014), samma som valresultatet i juni. Just nu ligger de på 20,8. När SD spräcker 21,1 flyger de över allt som DF någonsin haft i väljarstöd.
Citat:
Ursprungligen postat av snorjävel
Det går tydligen inte att förändra migrationspolitiken och sluta bevilja PUT. Andra länder som Finland hade haft precis lika stor invandring som Sverige om bara fler hade sökt sig dit. Vi har ingått ett avtal som inte går att förändra tyvärr, avtalen sitter djupt inristade i sten.

http://www.dn.se/nyheter/politik/expert-omojligt-att-infora-tillfalligt-asylstopp/
Svenska advokater är världsbäst på att hävda att ingenting går att ändra. Som att all lagstiftning, all praxis och alla konventioner legat fast sedan vikingatiden. Juridik och defaitism har liksom smält samman.
Senast redigerad av CrispyKreem 2015-08-29 kl. 22:22.
2015-08-29, 22:23
Bannlyst
Citat:
Maj:
7 mätningar - 5 rekord

Skulle det vara möjligt att klistra in FranzLisztBlevEj75s Partimodellen : https://docs.google.com/file/d/0B7m9daulLNZLcjZDUzVVWUZKLVk/edit
samt
http://status.st/ på första sidan i tråden?
2015-08-29, 22:51
Medlem
Citat:
Maj:
7 mätningar - 5 rekord

Är övertygad om att detta kommer leda till en mycket händelserik höst, där vissa "huvuden kommer att rulla", och andra huvuden kommer att totalt ha glömt vad de tidigare sagt!
2015-08-29, 23:45
Medlem
BorkaOdalmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FranzLisztBlevEj75
Massa intressant text

Du har inte uppdaterat partimodellen sedan den 23:e, vilket innebär att Novus och Ipsos rekord inte är inräknade! Du måste uppdatera partimodellen inom 24 timmar när en ny mätning har inkommit, annars tenderar min och många andra statistiknördars värld att rasa samman!
2015-08-30, 01:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FranzLisztBlevEj75
Crispy har ju sagt att - och jag har ingen anledning att betvivla det - Sentio tvingas vikta ned SD. Man kan ju spekulera i att Sentio, att när de frågar om valbeteendet, får en större andel sverigedemokrater än 12.86%. Denna överrepresentation av "gamla" SDare kan de då hantera med viktningen. Men om överrepresentationen finns även för nytillkomna, vilken inte kan identifieras på samma sätt, kan inte dessa viktas ned, vilket totalt leder till en överskattning. Nu vet inte jag om Sentio överskattar SD men man kan inte utesluta det rakt av.
Uppgiften kommer från Dagens Samhälles kommentarer till senaste mätningarna:

Citat:
Så lät det också i juli månad när norska Sentio via Nyheter Idag rapporterade att SD var näst störst efter S med 23 procent. Moderaterna tappade stort. Då hette det från höger att ”Sentio är köpt av Sverigedemokraterna”. Inget institut i Sverige har varit lika träffsäkert som Sentio, oavsett mätmetod, när det gäller SD:s valresultat 2010 och 2014. Att Sentio är etablerat och respekterat i Norge och bland annat anlitas frekvent av de norska socialdemokraterna (Arbeiderpartiet) talas det tyst om.

Vad ingen utanför Sentio kände till i juli var att SD var landets största parti i Sentios julimätning, enligt opublicerade rådata. Sentios analytiker viktar om sina rådata utifrån olika parametrar före varje publicering. Omviktningen resulterade i att Sentio minskade SD från störst till näst störst.
http://www.dagenssamhalle.se/nyhet/sds-starka-trend-bestar-i-ds-poll-polls-17545
2015-08-30, 06:02
Medlem
Jagviosss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CrispyKreem
...
Svenska advokater är världsbäst på att hävda att ingenting går att ändra. Som att all lagstiftning, all praxis och alla konventioner legat fast sedan vikingatiden. Juridik och defaitism har liksom smält samman.

Just denna fråga tycker jag inte att man skall göra svårare än vad den är.

(1974:152)
1 kap. Statsskickets grunder. 1 § All offentlig makt i Sverige utgår från folket.

Vi gör helt enkelt som vi vill för att uppnå det vi vill. Så enkelt är det.

Citat:
Ursprungligen postat av LS2SB
Jag gillar hur den varma nationalismen sprider sig genom Europa. Förr gjorde nationalismen oss aggressiva mot varandra, men nu värnar vi om varandras unika nationalidentiteter.
Glöm inte Donald Trump, hans budskap är liknande. + Konservativa i Kanada och hur saker och ting sköts i Australien. Därmed är nästan hela "väst" inräknad.
2015-08-30, 06:47
Medlem
Jagviosss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svithjod
Som sagt i en annan tråd, det drar ihop sig till " the perfect storm" i valet 2018, jag har trott att SD kanske kunde klämma sig upp till 25 %, jag tror jag har fel, fortsätter det så här får SD 35 % och vad talar för för att det inte skall göra det egentligen?

SD kommer med marginal bli största parti och borgerlighetens enda chans att få lukta på makten är att sammarbeta med ett SD som kommer vara större än den samlade borgligheten.

Ja, glöm inte vilken katalysator en ordentlig lågkonjunktur skulle bli! Oförtjänt eller inte, viker konjunkturen ner så tror jag SD har 10% ytterligare, allt annat lika. Leder därmed neddragningar i socialbidrag till kravaller i förorten etc tror jag att 40% inte är omöjligt. 3 år är lång tid, mycket kan hända.

Bostadspriserna återgår till lite mer normala nivåer (kraschar) ... arbetslösheten drar iväg (Kina går ju dåligt nu etc) då tror jag inte det är omöjligt för SD att jobba sig upp mot 40%.

Rena missnöjesröstare förenar sig med invandringskritiker i ännu högre utsträckning. Köerna till sjukvård blir ännu längre och det blir tydligt för alla vilken belastning invandringen har blivit.

Håller DÖ ihop och de andra partierna inte förändrar sin politik så tror jag inte att det är omöjligt för SD att slå sossarnas 45,25% från krisvalet 1994.

Sverige behöver en lågkonjunktur NU, bäst i långa loppet!
Senast redigerad av Jagvioss 2015-08-30 kl. 06:55.
2015-08-30, 07:50
Medlem
Citat:
Maj:
7 mätningar - 5 rekord

Tjugoen rekord på raken borde vara högst osannolikt statistiskt, vilket får mig att fundera över den där återkommande frasen: "ökningen är ej statistiskt säkerställd". Något här är skumt. Om ökningarna skulle i de enskilda fallen var för sig kunna vara "slump", borde vi någonstans ha haft en eller flera minskningar bland dessa tjugoen mätningar. Det har vi inte och utan att räkna matematiskt på detta, undrar jag bara amatörmässigt om detta verkligen går ihop? Franz kanske kan reda ut detta? Min egen återigen amatörmässiga gissning blir då att siffrorna hos några OI är avsiktligt friserade nedåt, och att presentationerna innehållet systematiska manipulationer. SD:s ökningstakt borde då nu vara större än en procent per månad?

Eller är jag helt ute och cyklar?
2015-08-30, 08:59
Medlem
Bellanias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LBeria
Tjugoen rekord på raken borde vara högst osannolikt statistiskt, vilket får mig att fundera över den där återkommande frasen: "ökningen är ej statistiskt säkerställd". Något här är skumt. Om ökningarna skulle i de enskilda fallen var för sig kunna vara "slump", borde vi någonstans ha haft en eller flera minskningar bland dessa tjugoen mätningar. Det har vi inte och utan att räkna matematiskt på detta, undrar jag bara amatörmässigt om detta verkligen går ihop? Franz kanske kan reda ut detta? Min egen återigen amatörmässiga gissning blir då att siffrorna hos några OI är avsiktligt friserade nedåt, och att presentationerna innehållet systematiska manipulationer. SD:s ökningstakt borde då nu vara större än en procent per månad?

Eller är jag helt ute och cyklar?

Nej och förvisso inte!

Frasen "ökningen är ej statistiskt säkerställd" är givetvis helt ovetenskaplig i detta uppenbara sammanhang - med overtygande ökningar över hela linjen!

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in