Citat:
Ursprungligen postat av
Herbert.Spencer
Tack. Jag vet mycket väl att det är lagligt. Det är ganska basala kunskaper att åklagaren styr informationen under förundersökningen men pga objektivitetsprincipen (som är grundad i rättsstatens moraliska uppfattningar) måste senare släppa allt lagom till huvudförhandlingen.
Advokaten har ju från början överklagat häktning, men inte nu. Varför tror du det är så om hon nu tycks ha tagit del av så många uppgifter som talar till hennes klients fördel, att han skulle vara oskyldig? Kanske hon egentligen delgetts mer information om bevisläget än vad hon försöker påskina?
GP 2 juli: " Min klient förnekar bestämt all inblandning i mordet och vi har inte fått så tydlig redovisning i ärendet att vi kan nöja oss. Vi vill ha häktningen prövad en gång till, säger advokat Inger Rönnbäck till GP."
Så här skriver hon bland annat i sin överklagan: "Teknisk bevisning är inte enkel. Hypotetiskt vore det inte omöjligt för en eller flera, som agerat för att sätta dit min klient för mordet att skaffa spår från honom och plantera dessa.
Expressen 28 augusti: "Under torsdagen berättade Inger Rönnbäck att hon har tagit del av nya uppgifter, som talar till hennes klients fördel.
Hon sa då:
– Jag kan säga, att efter det här senaste som har skrivits är det väldigt många som ringer: Vittnen, anonymt och icke anonymt, och vill säga saker. Så det är intressant.
– De hör av sig och vill säga saker som de har på sitt hjärta i det här.
Advokaten hemlighetsfull, hon berättade också att "mycket går ju ut på att min klient är oskyldig, förstås. Det kan jag ju säga."