Citat:
Ursprungligen postat av
XeniaOnatopp
Jag har hört om mål där advokaten klagar på för lite information, men detta är första gången jag har hört en advokat säga att hen inte får se något skriftligt. Men för att kunna försvara sin klient i en häktningsförhandling bör advokaten, givetvis under förundersökningssekretess, få ta del av förundersökningen.
Det är
inte normal praxis att försvaret i förväg får reda på exakt vad åklagaren tänker anföra i en häktningsförhandling. Vad jag kan förstå klagar Rönnbäck på att hon har blivit behandlad efter normal praxis. Rätten ska under häktningsförhandlingen agera utifrån vetskapen att försvaret får slå i vart fall somliga bollar på halvvolley.
Citat:
Jag känner till fall där advokaten har fått mycket liten tid att läsa in sig på fallet mellan att hen har fått ta del av förundersökningen och rättegång, och det är inte tillfredsställande.
Normalt går det minst tre veckor, och föreligger särskilda omständigheter kan försvaret få mera tid. Om försvararen anser att h*n trots påpekanden inte har fått skälig tid på sig att läsa in sig på förundersökningen, är det ett fall för JO.
Citat:
Någon jämvikt bör det finnas mellan parterna, särskilt med tanke på att åklagaren ändå blir den starka parten som förundersökningsledare.
Som vi är några stycken som har påpekat här i tråden, föreligger starka krav på denna jämvikt först från och med åtalet. Om försvaret blir upplyst om precis all bevisning som förundersökningen har ansamlat, finns i många fall betydande risker för att utredningen kan störas, och den misstänkte får en möjlighet att anpassa utsagan efter utredningsläget som blir svårare att belägga för åklageriet än om h*n först förhörts utan vetskap om vad utredningen har på h*n**.