2015-08-28, 23:20
Medlem
nominals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrFold
Det är naturligt att man får tankar av tvivel när man läser personutredning. Vi människor är funtade på det viset att vi försöker bedöma personers karaktärer och utifrån det gissa vad de kan tänkas göra och inte göra. Den tågordningen är det naturliga för vårt tänkande, inte att först studera faktiska omständigheter.

Jag skulle råda dig att invänta FUP innan du börjar låsa dig i tankar kring skuld/oskuld. Det väsentliga är bevisen - inte karaktärsanalyser av den misstänkte. Vi har idag påtalat flera exempel i tråden på personer som verkade helylle och ändå var kapabla till grova brott. Flera av varandra oberoende DNA-spår (om inte polisens beskrivning är helt missvisande) är sannerligen inte lätta att snacka bort. Om det verkligen var så att DNA avsätts hej vilt i en lokal bara nån kliver in där i såna mängder att en mördare som drar runt med grejer där kontaminerar det så borde det väl finnas DNA från andra personer på grejerna också? Jag kan köpa idén för ETT DNA-bevis, men för två? Blod?

Tänk också på att en kedja av varandra oberoende bevis minskar sannolikheten för att allt skulle vara en elakartad tillfällighet. Det är vissa i krimtrådarna som har svårt att ta till sig det konceptet, men så är det. Både logiskt och rent rättsligt.

Nu säger jag inte att den häktade är skyldig. Vi behöver se FUP först. Jag har just nu svårt att tänka mig naturliga förklaringar på flera DNA-spår varav ett i blod + annan bevisning, men jag ska göra ett ärligt försök att analysera bevisen objektivt när de kommer. För det motsatta kan också hända: Att personer pga sin förment dåliga "karaktär" ses som skyldiga till brott där bevisningen är klen eller snudd på obefintlig. Jag har studerat flera såna fall i USA och anser även att daCosta-målet var ett exempel på det. Så någon ren åklagarkramare är jag inte.
Visst är det så att vi människor inte alltid är logiska och gör rimliga tolkningar av det vi ser och har omkring oss, även om vi allra oftast gör det. Det verkar egentligen inte finnas någon motsättning i det du skriver och det jag skriver. Jag vet att vi oftast och hellre går på instinkt än djupare tänkande (om det nu var ungefär så du menade) och det var även därför jag tänkte att vi inte slentrianmässigt bör avfärda personutredningen som partisk. Det vore ju att bara använda system 1 (ref. till Daniel Kahneman, sett att du skrivit om honom tidigare i tråden någonstans).

Hm, rör inte mer eller mindre alla inlägg i tråden bevis för/emot skuld/oskuld?
Jag har väl inte låst in mig, snarare tvärtom. Jag menar på att vi bör hålla öppet för alla möjligheter och inte utesluta annan gärningsman. Eftersom vi inte har några egentliga officiella bevis, förutom ett par uttalanden då, att gå efter får man ju tills vidare analysera vad som faktiskt finns. Personutredningen är väl egentligen det enda officiella dokument av substans som offentliggjorts.
Jag kan inte se att polisen har tydliggjort skillnaden på olika DNA-spår och blodspår så att säga att de är oberoende av varandra är nog att dra det lite långt.

Att säga att han bara kliver in där är ju helt osant. Han har förmodligen varit nästan överallt under de åren han arbetat där, fått sitt DNA på alla möjliga verktyg, plankor, redskap, golv, väggar - ja, till och med tak. Jag är ingen expert på DNA men jag vill minnas en artikel jag läste om hur DNA kunde förflyttas och det är anmärkningsvärt hur lätt det sprids. Jag håller med, det låter osannolikt, men jag vill trots allt inte utesluta att litauern blivit offer för en rad mycket olyckliga sammanträffanden och tillfälligheter.

Nej, jag förstår och håller med dig i stort. Har läst dina inlägg tidigare så jag uppfattar dig som oftast saklig och opartisk, inte någon åklagarkramare.
2015-08-28, 23:26
Medlem
Theforeigners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av helsan
Oidentifierat DNA - en GM som inte finns bland alla dom som lämnade DNA veckan Lisa var försvunnen?

Ja.
Jag har hela tiden misstänkt att det kan vara någon person i släkt med AJ, eller en vän/bekant/gäst till AJ eller en vän/bekant/gäst till någon från AJs släkt, eller någon med arbetes relation till AJ, eller någon som hyr bostad av AJ, ja som du ser jag har många i kikaren och många av dom vet jag ju inte ens vem dom är och jag tvivlar förstås starkt på att alla dessa personer blivit topsade.

Jag har svårt att bedöma sanningshalten i det som Vanstyretstid skrev i går, men om det är sant att en närstående person till A.J spanska fru berättade just detta och att den omtalade 18-19-årige "adoptivson" till AJ verkligen existerar, är helt galen/ psykiskt störd, grälade med Lisa dagen innan hon försvann och att han lämnade Blomberg Säteri, som jag förstår det tillsammans med AJs fru, i början på söket, ja då är han förstås någon som borde bli topsad illa kvickt.

(FB) 17-åriga Lisa försvann 2015-06-07 i Lidköpingstrakten. (Sammanfattning i trådstart)

(FB) 17-åriga Lisa försvann 2015-06-07 i Lidköpingstrakten. (Sammanfattning i trådstart)

Och så har vi ju också denna info från Tessylin, tyvärr med balkongen som inte finns, men möjligheten finss ju att resten är sant och att infon med balkongen var ett fel som kom uppstod vid den muntliga överföring av informationen:

2015-08-28, 23:30
Medlem
nominals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FritzDaCat
Att mopeden stod kvar - och med nycklarna isatta - visade att något hade hänt Lisa, som ju sagt att hon just skulle åka hem. Dessutom ger mopedens läge polisen anledning att koncentrera sökandet till närområdet.

Hinner man köra iväg en kropp, kan man sannolikt ta med mopeden samtidigt. Tiden bör ha räckt till.

Jag misstänker själv att GM inte känt till mopeden, eftersom jag anser att denne borde röjt undan mopeden av skäl som jag nämnt ovan.
Och vi vet att AJ känt till mopeden, men vi vet inte om NB gjort det.

Om AJ organiserat något så drastiskt som att röja undan ett lik, bör han även ha låtit fixa undan mopeden.
Absolut, jag köper det första.
Vi känner däremot inte till tidsfönstret men kan anta att det var ganska begränsat med tanke på att det är en ganska trafikerad väg (förutsätter iofs en relativt planerande GM). Vi vet heller inte om GM ens hade möjlighet att köra bort den i bil. Tänk annars att bli sedd av vittnen körandes BOs moped och sedan ställa den... ja, varsdå? Hur gör man sig av med en moped?

Hur vet vi att AJ känner till mopeden?
2015-08-28, 23:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zebop
Advokat Inger påstår sej påverka Polisen att kolla upp annan GM än sin egen klient.
Är det verkligen rätt att en advokat påverkar och vill styra upp en utredning ?

Advokat Inger påstår också att "Nu har det börjat bli lite fart"
Något bevis på detta har åtminstone inte jag sett.

Klarar tidningen GT/Expressen av att kritiskt granska det dom skriver om eller är luren kopplad direkt till tangentbordet och tryckeriet ?

Varför inte? Självklart kan advokaten försöka påverka utrdeningens gång, men styra och bestämma kan hon ju inte. Det är åklagarens domäner. Det finns regler som åklagaren måste ta hänsyn till.

Att undersöka ordentligt kretsen av offrets nära anhöriga är alltid prio ett i mordutredningar. Troligtvis har man hört nära anhöriga, men åklagaren har nog gått varsamt till pga att Lisas pappa är miltär och att ta hänsyn till sorgen. Familjen har nog en hel del militärer som bekanta och vänner. Möjligtvis även flera av Lisas kompiasr har en pappa som är militär.
2015-08-28, 23:48
Medlem
DavidGales avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nominal
Absolut, jag köper det första.
Vi känner däremot inte till tidsfönstret men kan anta att det var ganska begränsat med tanke på att det är en ganska trafikerad väg (förutsätter iofs en relativt planerande GM). Vi vet heller inte om GM ens hade möjlighet att köra bort den i bil. Tänk annars att bli sedd av vittnen körandes BOs moped och sedan ställa den... ja, varsdå? Hur gör man sig av med en moped?

Man smälter hela mopeden.

På svar om hur AJ känner till mopeden, så visste han åtminstone att hon tagit sig själv till jobbet och hade för avsikt att åka hem på egen hand. Se länk:
http://www.expressen.se/gt/markagaren-det-ar-en-sadan-tragedi/
2015-08-28, 23:52
Medlem
nominals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DavidGale

På svar om hur AJ känner till mopeden, så visste han åtminstone att hon tagit sig själv till jobbet och hade för avsikt att åka hem på egen hand. Se länk:
Ytterst osannolikt att det skulle kunna ske på ett diskret och tidseffektivt sätt.

Tack för länken, jag hade missat att han sagt så.
2015-08-28, 23:55
Moderator
blomvattnares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DavidGale

När han fick veta att hon skulle åka hem på egen hand kan tolkas på olika sätt.

Citat:
Arne träffade själv Lisa Holm för första gången samma dag som hon försvann.
– Jag träffade henne på morgonen när jag var inne spontant på kaféet. En förtjusande flicka som kaféinnehavarinnan presenterade för mig. Det var första dagen som hon åkte till jobbet själv och det är en sådan tragedi att det liknar ingenting. Ofattbart är det, säger han.

- Han fick veta det när de presenterades för varandra.

- Han fick veta det efter försvinnandet.
2015-08-28, 23:58
Medlem
FritzDaCats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nominal
Vi känner däremot inte till tidsfönstret men kan anta att det var ganska begränsat med tanke på att det är en ganska trafikerad väg
Mopeden stod ju skymd bakom kafét. Det skulle inte märkas mycket från vägen om man slängde in den i något fordon.
Citat:
Vi vet heller inte om GM ens hade möjlighet att köra bort den i bil.
Nej, men möjligheten var nog rätt stor, med tanke på alla olika typer av fordon som AJ hade tillgång till.
Citat:
Tänk annars att bli sedd av vittnen körandes BOs moped
Det ska man inte göra!
Citat:
Hur gör man sig av med en moped?
Känner man till orten och dess omnejd, vet man nog var man kan dumpa den.
Citat:
När han introducerades för Lisa, samma dag som försvinnandet, fick han veta att det var första dagen hon åkte själv till jobbet.

Man kan absolut tänka sig att AJ råkat köra på Lisa av misstag. Men det känns inte speciellt troligt att han skulle låta röja undan kroppen för att slippa ta ansvar för detta. Han skulle ändå inte fått skaka galler för en olyckshändelse.

Dessutom lär polisen ha kollat om han och andra män i området haft alibi. Vi det här laget vet de vilka eller vem som är intressant för utredningen.
Senast redigerad av FritzDaCat 2015-08-29 kl. 00:01.
2015-08-29, 00:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av A1HORNYLAD
Min nuvarande magkänsla:

-Åklagaren presenterade allt de har mot MGM vid senaste omhäktningen.
-NB bröt ihop.
-De har inget mer att konfrontera honom med.
-Inget nytt förhör är inplanerat.
-Man tänker gå direkt på åtal.
-Advokaten är informerad och kan förbereda försvaret.
-Man hoppas att sena analyssvar ska kunna ge fällande dom.
-De kommer inom nån vecka.
-För att NB ska bli dömd krävs tumme med jultomten

Jag har hela tiden tyckt att NB har fel GMP. Personutredningen bekräftade min bild av honom, en reko snubbe. Men som jag sagt tidigare är det faktum att han sedan flera år inte har någon som helst kontakt med sin tonårsdotter ett undantag från helyllebilden. För mig framstår detta som aningen asocialt.
Någonting måste ha hänt mellan honom och barnets mamma, ungefär strax innan han emigrerade till England och så småningom Sverige. Visst finns det män även i vårt land som kommer ifrån sina barn, men nog är det väl ofta suspekt i såna fall; missbruk, fängelsevistelser och annat kan jag tänka. Frågan är vad som kan ha hänt i detta fall? Oavsett vad, behöver det inte betyda att han är skyldig iofs.
En annan sak som talar för att NB kan vara asocial, är beskrivningen av hans kontaktnät: "I Sverige har han bara frun, brodern och arbetskamraterna, i Litauen har han mamma och pappa" !
Har han inte mer i Litauen, eller är rapporten slarvigt ihoprafsad?

Jag tror misstanken till stor del bygger på vittnesmål. Att han var häktad på sannolika skäl innan det fanns teknisk bevisning tyder på detta.
Men då är det väsentligt att man kan lita på dessa vittnesmål. Vem har avgivit dem?
Kanske är det bland dem man i värsta fall kan hitta en alternativ GM?

Jag vill “försvara” lite grann om det vad du skriver som nation fellow till NB.
Svaret på varför han inte längre håller ngn kontakt med sin dotter kan vara lite enklare - INVANDRING. Det kan vara sannolikt att dotterns mor också har bott utomlands och det kan vara att hon valde för att avbryta deras relation. Det kan ju vara möjligt om de inte var gifta med varandra. Man funderar mycket även på statsnivå i Litauen hur invandringsfenomen har påverkat litauiska familjer samt barns-föräldras relationer, barns psykologiska utveckling osv.

Jag har skrivit lite tidigare att det var ett inlägg av ngn ex-flickvän efter en artikel i litauiska media till NB som har beskrivit NB som “ärlig, lung, sympatisk”.

Det är inte lätt för att skapa närmare relationer när man jobbar 60 timmar per vecka och det är inte heller så lätt för att hinna lära sig perfekta svenska Dessutom är det inte så lätt för att bli kompis till svenskar Dessutom är litauer själva försiktiga och reserverade för att initiera relationer med okända inkl. nation fellows utomlands och i hemlandet.

Att NB underskriver familjemedlemmar och “glömmer” prata om ngn kompis i Litauen är det inget konstigt och säger ingenting om att NB inte alls har några kompisar där. Litauer brukar hålla ganska nära relationer med föräldrar tills de är levande och de brukar underskriva precis familjerelationer i första hand. Oftast åker de till hemlandet framför allt för att hälsa föräldrar och vid detta tillfälle ska de hälsa andra men inte tvärtom.

I mina ögonen ser NB´s mor som kontrollerade, styrande och den starkaste sidan i familjen som måste hantera allt och alla. Om NB är skyldig kan psykologerna forska NB-mors relation i första hand och bara då allt annat.

Om NB är skyldig ska han få motsvarande straff oberoende av alla slag omständigheter och mitt försvar här.
2015-08-29, 00:02
Medlem
Reviewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av letsdoit
Det spelar ingen roll vem av bröderna som plockade upp handsken; span sattes på både AB och NB. - Det är klart att AJ kunnat förutse detta; han kan ju enligt dig vara den förenande länken mellan X och NB. - Och betr. X: Vad är det för en ful fisk, och befann han sig över huvud taget i trakten vid tidpunkten för mordet? - Vad hade han för fordon? - Vad gjorde X och NB i kaféområdet?

Vittnesiakttagelsen angående de två bilarna, om den är korrekt, visar att någon fler än NB är insyltad. Håller NB tyst för att han är oskyldig, skyldig eller skyldig till medhjälp? Är han skyldig till medhjälp är det osannolikt att han håller tyst för att skydda någon annan, det faller bort. NB måste själv ha nära samröre med en GM isåfall och att de tillsammans är djupt insnärjda i någon brottslig verksamhet sedan en tid tillbaka.
2015-08-29, 00:05
Medlem
DavidGales avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blomvattnare
När han fick veta att hon skulle åka hem på egen hand kan tolkas på olika sätt.

- Han fick veta det när de presenterades för varandra.

- Han fick veta det efter försvinnandet.

Ja, det är sant. Dock känns det som att han återberättar för reportern om Lisa och deras första möte (den morgonen).

Citat:
Arne träffade själv Lisa Holm för första gången samma dag som hon försvann.
Jag träffade henne på morgonen när jag var inne spontant på kaféet. En förtjusande flicka som kaféinnehavarinnan presenterade för mig. Det var första dagen som hon åkte till jobbet själv och det är en sådan tragedi att det liknar ingenting. Ofattbart är det, säger han.
2015-08-29, 00:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av letsdoit
Det spelar ingen roll vem av bröderna som plockade upp handsken; span sattes på både AB och NB. - Det är klart att AJ kunnat förutse detta; han kan ju enligt dig vara den förenande länken mellan X och NB. - Och betr. X: Vad är det för en ful fisk, och befann han sig över huvud taget i trakten vid tidpunkten för mordet? - Vad hade han för fordon? - Vad gjorde X och NB i kaféområdet?

Ursäkta mig att jag lägger mig i detta. Fick en ahaa upplevelse när jag läste detta. För detta passar väldigt väl in i min teori. Det börajade brännas. "Säger bara" att både X och AJ besökte kafét den dagen. I så fall har de kunnat träffa även NB där ute någonstnas och " snacka lite jobb", erbjuda ett litet exta jobb till NB som medhjälpare till X. Undrar bara att hur mycket fick AJ och NB veta av själva upptraget. Men om X och AJ är gammla goda vänner eller bekanta så då troligtvis AJ ville inte ens fråga om saken, och ännu mindre NB.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in