2015-08-28, 22:49
Medlem
Min brors kusins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lotusgul
Ja det är många i tråden som lovordar Hyland, och det känns ganska obegripligt. Eller så är jag för ung, född ibörjan på 70-talet. Det är således bara han sista TV-produktioner på 80-talet jag minns. Där var han varken genial eller bra. Avbröt gäster. Visste bäst. Blev märkbart irriterad om svaren inte passade honom. Verkade extremt manusbunden. En TV-man, ja, men definitivt inte bra. Jag vill minnas att han skev någon sort krönikor i nån TV-tidning mot slutet av sitt liv, dessa var så fulla av bitterhet och ironi att man förvånade sig över att de alls gick i tryck.

Han slog ju igenom stort på 50-talet med Karusellen och sen fortsatte det med Hylands Hörna på 60-talet. Att han blev så stor berodde ju bl a att medieutbudet var så otroligt mycket mindre än idag, nästan alla i landet såg och lyssnade på honom

http://www.oppetarkiv.se/etikett/tit...%20h%C3%B6rna/

Kommer ihåg att jag tyckte han stressade på gästerna i Hörnan......
Citera
2015-08-28, 23:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lotusgul
Ja det är många i tråden som lovordar Hyland, och det känns ganska obegripligt. Eller så är jag för ung, född ibörjan på 70-talet. Det är således bara han sista TV-produktioner på 80-talet jag minns. Där var han varken genial eller bra. Avbröt gäster. Visste bäst. Blev märkbart irriterad om svaren inte passade honom. Verkade extremt manusbunden. En TV-man, ja, men definitivt inte bra. Jag vill minnas att han skev någon sort krönikor i nån TV-tidning mot slutet av sitt liv, dessa var så fulla av bitterhet och ironi att man förvånade sig över att de alls gick i tryck.

Han skrev tv-krönikor i Hänt i veckan i slutet av 80-talet. Och jepp... de osar ganska bra av grinighet och en herrans massa gnäll av "dagens" tv.
Citera
2015-08-28, 23:26
Bannlyst
Vi som är en smula äldre kommer ihåg Lennart Hylands Godmorgon program, med invandraren Jackonelli på Klarinett.

Längre tillbaka fanns ju Sigge Furst med frukostklubben .. Fast det var längre tillbaka...

Det var tider det!
Citera
2015-08-29, 01:04
Medlem
atts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jarlsberg
Vi som är en smula äldre kommer ihåg Lennart Hylands Godmorgon program, med invandraren Jackonelli på Klarinett.

Längre tillbaka fanns ju Sigge Furst med frukostklubben .. Fast det var längre tillbaka...

Det var tider det!

Det här kommer jag också ihåg. Giovanni Jaconelli, bra! Även dragspelaren Andrew Walter (som var pursvensk, namnet uttalades alltid Andrev Valter!)
Citera
2015-08-29, 10:32
Medlem
Citat:

Det var tider det!

Frukostklubben sändes till och med 1978 och Gomorron Sverige sändes 1977 - 1980 så de var ju samtida.
Citera
2015-08-29, 11:45
Medlem
BorgeHs avatar
Hylands hörna var stort på 60-talet. Det fanns ju bara en TV-kanal i början och alla såg programmet.

En rolig figur var Carl-Gustaf Lindstedt som satt i en låda (Gubben i Lådan) med en clown-kostym och lustig hatt med pinglor på på huvudet. Rätt var det var, mitt i en intervju, öppnade han locket på lådan och sade något. Ibland var det roligt, men ibland fattade ingen något. Då såg alla, även Hyland besvärade ut.

Med bland det mest klassiska var nog Per Oscarsson julen 1966 när han började med en monolog om sexualkunskap och samtidigt började klä av sig. Lager efter lager av långkalsonger drog han av sig. Hyland såg mer och mer besvärad ut. Men ingen bröt programmet som gick i direktsändning. Publiken i studion var tyst. Alla häpnade. Det här var på en tid när inga bilder på nakna visades offentligt. Porrtidningar beslagtogs av polisen! Jag tror man efter detta diskuterade igenom hur man skulle undvika kupper som detta framöver, bryta programmet och visa annat.

Lennart Hylands fyllekörningar blev mer offentliga på 70-talet (eller de kanske blev vanligare?). Det var allmänt känt bland folk. Jag kommer ihåg en släkting som arbetade som skogsarbetare och instruktör på en öppen anstalt i Värmland, fång-paviljong kallade de den. Där satt nästan bara folk som kört på fyllan. Körde du på fyllan förr åkte du in, jag tror första resan var på en månad. Sedan ökade straffet. Det fanns inga fotbojor eller undantag för kändisar då. Alla åkte in. Punkt. Hyland hade blivit placerad på anstalten där, jag tror det var några månader. Min släkting berättade att Hyland var trevlig, de fick ta foton på honom och han var som folk. Inga diva-takter. Men han orkade inte jobba så mycket, han satt mest på en stubbe när fångarna var ute i skogen.
Citera
2015-08-29, 11:46
Medlem
Det verkar som om SVT har svårt att hantera fenomenet Hyland
http://www.expressen.se/kronikorer/l...ev-en-skamvra/

Citat:
”Inte ett ord om Lennart Hyland på SR:S 90-årsgala. Radion missade sin största stjärna.Skulle man ha glömt att nämna ABBA om man gjorde ett program om svensk popmusik?”, skriver Tommy Engstrand.
Källa: http://www.svt.se/opinion/article3310803.svt

”Ett journalistiskt haveri att inte nämna Hyland”
http://journalisten.se/nyheter/ett-j...e-namna-hyland

Vad är det som håller på att hända..?
Senast redigerad av 2006 2015-08-29 kl. 11:54.
Citera
2015-08-29, 11:54
Medlem
Moltas666s avatar
Citat:

Giovanni Jaconelli var ingen invandrare, han var en svensk klarinettist född i Göteborg.
Citera
2015-08-29, 12:10
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av 2006
Det verkar som om SVT har svårt att hantera fenomenet Hyland
http://www.expressen.se/kronikorer/l...ev-en-skamvra/

”Ett journalistiskt haveri att inte nämna Hyland”
http://journalisten.se/nyheter/ett-j...e-namna-hyland

Vad är det som håller på att hända..?

Den ironiska generationen har nog inget speciellt bra förhållande till Hyland - det är rena antipoderna när det gäller programledarstil, tilltal och så.
Citera
2015-08-29, 12:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HepCat-X
Den ironiska generationen har nog inget speciellt bra förhållande till Hyland - det är rena antipoderna när det gäller programledarstil, tilltal och så.

Är SVT fortfarande ett public service företag eller bara en tummelplats för ett gäng karriärsmedvetna historierevisionister som råkar ogilla Lennart Hyland?
Citera
2015-08-29, 12:38
Medlem
Fekaliuss avatar
Hyland är grovt överskattad. Enda skälet att han betraktas som "stor" är att han var först med talkshow på tv i Sverige. Särskilt begåvad eller skicklig var han inte. Han och Ingvar Oldsberg känns som samma andas barn, inte mycket talang men djupt rotad i TV-huset.

Edit:

Det här inlägget av Fula Gubben, Flashbacks meste långtidsarbetslöse användare, sammanfattar det hela rätt bra:
Citat:
Ursprungligen postat av Fula Gubben
Mja, jag har inte sagt att Hyland inte var mycket populär och folkkär. Problemet är att detta förväxlats med någon sorts unik kvalité som han påståtts ha haft, och som är mycket svår att identifiera i efterhand.

År 2007 så vet vi att ett TV-program inte är bra bara för att många tittar på det. På 60-talet trodde man nog annorlunda.

Skjuta fisk i en tunna kanske kan beskriva Hylands utmaning i en statskontrollerad television med en enda kanal och hårt kontrollerad feedback från folkhopen. Det fanns t ex inget Flashback.

Jag säger inte att han var dålig, för det var han inte, men det är svårt att se något särskilt med det han gjorde.

- F.G
Senast redigerad av Fekalius 2015-08-29 kl. 12:48.
Citera
2015-08-29, 12:48
Medlem
Moltas666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fekalius
Hyland är grovt överskattad. Enda skälet att han betraktas som "stor" är att han var först med talkshow på tv i Sverige. Särskilt begåvad eller skicklig var han inte.

Att vara först med konceptet "talkshow" räcker iofs långt för att man skall benämnas som stor. Till det kan man lägga en stor (men inte alltid helt enkel) personlighet, nyskapande förmåga och ett mycket känsligt och ömsint sätt att prata med människor som var obekväma med det nya mediet TV.

Du är med andra ord dåligt påläst.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in