Citat:
Ursprungligen postat av
CrilleKex
(min fetning)
Nja, det är inte sant. Blir det inget åtal, så blir inte heller utredningen en offentlig handling.
Stämmer delvis. Om utredningen läggs ner pga att "brott kan ej styrkas" så har du rätt,men då finns det ju heller inget signalement för det finns ingen GM(det kan såklart ha skett ett brott även om grisarna inte klarar av att styrka det men det beror knappast pga någon mörkläggning).
Om det inte blir något åtal så hålls utredningen öppen och blir därför helt eller delvis belagd med sekretess av utredningstekniska skäl. (Föreställ er hur lätt det vore att vara kriminell om det gick att ta del av alla utredningar medans dom pågår)
Om polisen kör fast i det här fallet,som dom gjort i flera andra fall,så kommer dom prova nya vägar för att komma framåt,och en av dom vägarna kommer med stor sannolikhet vara att dom går ut med signalement.
Om dom inte gör det fastän dom inte kommer någon vart öht,så kan vi börja diskutera en möjlig mörkläggning. Men att påstå att dom mörklägger för att dom inte ger all info dom har redan nu är bara ignorant och okunnigt. (Vet att du inte påstått det men den som skrev inlägget jag reagerade på från början)
Jag kan ha fel i någon detalj här pga att jag är varken jurist eller gris så mina kunskaper är begränsade. Påpeka isf gärna vart jag har fel.