2015-08-24, 16:45
Medlem
Cameltotems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Verdes
Lägre omkostnader för tillverkarna. De betalar ju ingen skatt direkt.. Fast sedan beror det också på vem man köper av. Många handlare har flera andra anställda där någon sköter mailen, någon sköter QC-bilder, någon håller ordning på hemsidan, någon sköter returer och reparationer, etc.

Det är mycket möjligt. Har Steinhart homager till exempel.

Beror helt på situationen. Vänner och alla runt mig vet att jag har replikor, och många av dem har det också. Fast vet jag sedan innan att en person jag inte direkt har någon relation till tar sådant personligt (vilket förvånansvärt många gör, kalla det elitistiskt om du vill) så kör jag ofta en vit lögn för att slippa besvär, eller frågar vad den personen har med det att göra.

En anekdot: tidigare i somras hade jag en Pam111 på mig vid en uteservering. En kille vid bordet intill hade även han en pam111, fast en genuin. Eftersom sannolikheten att detta händer är rätt liten (och kanske också för att jag var lite salongsberusad) så passade jag på att fråga om jag fick jämföra den med min egen, men att det var en replika. Han sa att det vore kul. Han blev tydligt upprörd över hur lik den var hans. Han hade betalat närmare 35k för den begagnad, jag hade betalat runt 2500 kr och de var näst intill identiska. Ska tillägga att hade även bytt ut mitt incabloc till ett "genuint" Y-bloc vilket gör det ännu svårare att se skillnad. Nedan är en bild på en genuin och en replika, replikan med ett äldre incabloc och den genuina med ett Y-bloc.

https://farm3.staticflickr.com/2942/15159836559_89ab4b948c_o.jpg

Haha undebart!

Brukar du säga att det är en replica eller?

Flera klockintresserade som har grattat mig för min klocka, man måste nästan veta hur en replica ser ut för att kunna skilja på en riktigt klocka eftersom de flesta modeller är så bra gjorda.
Citera
2015-08-24, 16:47
Medlem
Verdess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rutigtpapper
Om urverk och materialval är identiska, vad är det då som gör att replikor är så mycket billigare? Det är definitivt inte skatt som gör 47 500 kronors skillnad

En variant på samma fråga: varför finns det inte högkvalitativa homager i samma prisklass som replikorna som du tycks mena håller samma nivå som de äkta?

De är inte samma (med ex undantag nedan), de är bara tillverkade för att se likadana ut och att genuina klockor har ett visst överpris kan nog de flesta hålla med om. Att säga att de håller "samma nivå" som genuina är inte sant. Utseendemässigt kan de definitivt göra det, men sällan kvalitetsmässigt. Om vi tar ett märke som Rolex som exempel så spenderar de enorma summor på marknadsföring (61,5 miljoner dollar 2013), på utbildad personal, största delen av tillverkningen i Schweiz, tror dessutom att Rolex faktiskt har all tillverkning i Schweiz nu sedan de även började tillverka balanshjulen själva, mer marknadsföring, utveckling av nya produkter, kvalitetskontroller.

Replikatillverkning lever av andras design, de flesta delar tillverkas i Kina, monteringen är i Kina, de har nästan noll kvalitetskontroll vid monteringen.

Det finns som sagt undantag, exempelvis nya sevenfriday-klockor där replikorna har exakt samma miyota-verk som originalen, fast kostar ~80% mindre.

Varför det inte finns homager i samma standard som de bästa replikorna vet jag inte. Klart att jag kan ha missat dem eftersom det finns en miljard olika märken som gör homager, men generellt så upplever jag dem hålla något lägre standard.
Citera
2015-08-25, 23:03
Medlem
Citat:
De är inte samma (med ex undantag nedan), de är bara tillverkade för att se likadana ut och att genuina klockor har ett visst överpris kan nog de flesta hålla med om. Att säga att de håller "samma nivå" som genuina är inte sant. Utseendemässigt kan de definitivt göra det, men sällan kvalitetsmässigt. Om vi tar ett märke som Rolex som exempel så spenderar de enorma summor på marknadsföring (61,5 miljoner dollar 2013), på utbildad personal, största delen av tillverkningen i Schweiz, tror dessutom att Rolex faktiskt har all tillverkning i Schweiz nu sedan de även började tillverka balanshjulen själva, mer marknadsföring, utveckling av nya produkter, kvalitetskontroller.

Replikatillverkning lever av andras design, de flesta delar tillverkas i Kina, monteringen är i Kina, de har nästan noll kvalitetskontroll vid monteringen.

Det finns som sagt undantag, exempelvis nya sevenfriday-klockor där replikorna har exakt samma miyota-verk som originalen, fast kostar ~80% mindre.

Varför det inte finns homager i samma standard som de bästa replikorna vet jag inte. Klart att jag kan ha missat dem eftersom det finns en miljard olika märken som gör homager, men generellt så upplever jag dem hålla något lägre standard.
Marknadsföringen motsvarar en halv procent av omsättningen, jag tror inte det är där de försöker ta igen pengar
Citera
2015-08-26, 11:01
Medlem
Verdess avatar
Citat:
Marknadsföringen motsvarar en halv procent av omsättningen, jag tror inte det är där de försöker ta igen pengar

...vad är din poäng? Om du frågar varför en Rolex (eller något annat i världen) har ett särskilt pris så är det det svaret du kommer få. Utveckling, marknadsföring, distribution, garantier/service, materialkostnader, etc. Detta är något replikatillverkare inte har, eller har i väldigt låg utsträckning.
Citera
2015-08-27, 13:45
Medlem
Citat:
...vad är din poäng? Om du frågar varför en Rolex (eller något annat i världen) har ett särskilt pris så är det det svaret du kommer få. Utveckling, marknadsföring, distribution, garantier/service, materialkostnader, etc. Detta är något replikatillverkare inte har, eller har i väldigt låg utsträckning.
Poängen är att bara en halv procent av priset för en Rolex består av marknadsföringskostnader. Att ange det som orsak till prisskillnaden mellan en replika och en äkta är alltså lite av ett icke-svar.

Illustration:
- Varför kostar den här klockan 50 000 och den andra 2 500?
- Jo, företaget som gör den dyrare klockan lägger på 250 kronor extra för marknadsföring, vilket företaget för den billigare klockan slipper.
Citera
2015-08-27, 15:01
Medlem
Jag förstår inte vitsen med att köpa ett fejkat märke. Skall det kompensera att något annat saknas?

Det finns hur många märken som helst i vettiga prisklasser, som är vettigare köp. Seiko, Certina, Fossil, är några exempel.

Jag ägde en Rolex för ett antal år sedan. Sålde den på grund av alla kommentarer, " är det en kopia?"
Citera
2015-08-27, 16:38
Medlem
Kommandos avatar
Replikorna blir bara bättre och bättre. Miyota urverk är väldigt vanligt nu, robusta. Det är väldigt svårt för gemene man att urskilja äkthet bland de dyra replikorna.
Citera
2015-08-27, 18:39
Medlem
Verdess avatar
Citat:
Poängen är att bara en halv procent av priset för en Rolex består av marknadsföringskostnader. Att ange det som orsak till prisskillnaden mellan en replika och en äkta är alltså lite av ett icke-svar.

Illustration:
- Varför kostar den här klockan 50 000 och den andra 2 500?
- Jo, företaget som gör den dyrare klockan lägger på 250 kronor extra för marknadsföring, vilket företaget för den billigare klockan slipper.

Är väl ganska självklart att det inte är den enda saken? Som jag sa så finns det inga replika-in-house-verk, utan de modifierar redan tillgängliga verk för att replikera detta. Jag tror du missade väldigt mycket av det jag skrev eller bara ignorerade det. Nåja.. moving on.

Citat:
Ursprungligen postat av clevernickname
Jag förstår inte vitsen med att köpa ett fejkat märke. Skall det kompensera att något annat saknas?

Pengar i mitt fall

Citat:
Det finns hur många märken som helst i vettiga prisklasser, som är vettigare köp. Seiko, Certina, Fossil, är några exempel.

Det ena utesluter väl inte det andra..? Kan ju köpa både en fin Hamilton och en AP-replika.

Citat:
Jag ägde en Rolex för ett antal år sedan. Sålde den på grund av alla kommentarer, " är det en kopia?"

Hoppas du använde pengarna och köpte en klocka för din egen skull i stället och slutade bry dig om vad andra kanske tror.
Senast redigerad av Verdes 2015-08-27 kl. 18:48.
Citera
2015-08-27, 22:32
Medlem
Var kan jag köpa en replica av hög kvalittet? Gärna en IWC Portugese Chrono, Tack på förhand!
Citera
2015-08-28, 09:50
Medlem
Citat:
Är väl ganska självklart att det inte är den enda saken? Som jag sa så finns det inga replika-in-house-verk, utan de modifierar redan tillgängliga verk för att replikera detta. Jag tror du missade väldigt mycket av det jag skrev eller bara ignorerade det. Nåja.. moving on.

Pengar i mitt fall

Om pengar saknas, köp något bra till hyfsade pengar och spara ihop till en värstingklocka.

Det ena utesluter väl inte det andra..? Kan ju köpa både en fin Hamilton och en AP-replika.

Hoppas du använde pengarna och köpte en klocka för din egen skull i stället och slutade bry dig om vad andra kanske tror.

Vad jag ville komma fram till var att Rolex är så vanlig på replicamarknaden.

Jag köpte en Omega Seamaster och en Seiko Kinetic. Mycket nöjd.
Citera
2015-08-30, 17:31
Medlem
Kommandos avatar
Verdes hur du mycket respektive delar kostar om man vill gå franken på en TC sub? Undrar främst om glaset, bezel/insert och urtavlan.
Citera
2015-08-30, 23:22
Medlem
Verdess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kommando
Verdes hur du mycket respektive delar kostar om man vill gå franken på en TC sub? Undrar främst om glaset, bezel/insert och urtavlan.

Om vi pratar nyskick så en bezel brukar gå på runt 200-300 dollar på ex watchuseek, rolexforums osv, dyker upp med jämna mellanrum så brukar inte vara några problem att hitta. Ser personligen ingen anledning att byta tavla och glas, men tavlan i regel mellan 400-500 dollar, glas runt 300-400. Ibland hittar man billigare, ibland dyrare. Det mesta hänger så klart på skicket. En sliten bezel kan du får riktigt billigt, liksom kristallen. Ett tips kan vara att leta rätt på delarna innan du lägger beställningen så kan han sätta in dem åt dig på direkten!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in