Citat:
Ursprungligen postat av Narrspegel
Okej. Jag har lite olika undringar angående hela den här marknaden. Är väldigt nyfiken på det hela.
Om det finns tillverkare som producerar så oerhört bra kopior, varför startar dom inte upp ett egen seriöst märke och gör sig ett eget namn på marknaden?
Anledningen är att piraternas klockor helt enkelt inte håller tillräckligt hög kvalité. Försäljare av piratkopior har dessutom en tendens att lova guld och gröna skogar, vilket inte håller för en närmare granskning.
Citat:
Finns det inte de som tillverkar "fakeklockor" som enbart snor designen, men faktiskt medvetet undviker att försöka få dem att se ut som exakta kopior. Personligen skulle jag tex. aldrig köpa en rolexkopia, men jag skulle däremot kunna tänka mig att köpa en "kopia" där tillverkaren inte någonstans skrivit "Rolex" och helt tagit bort sigillet med kronan etc. Tycker ni att detta är ett märkligt tankesätt, att tycka att en design är snygg, och kanske vilja komma över den till ett rimligt pris, men aldrig försöka lura någon att man har "äkta vara"?
Ironiskt nog så har många av dagens välrenommerade tillverkare kopierat andras designer en hel del genom åren, och de flesta populära designerna finns att köpa under olika varumärken. Det är alltså inga större problem att hitta klockor med snarlik design i olika prisklasser. I de flesta fall behöver man alltså inte köpa en fejkad märkesklocka då det finns alternativ.
Citat:
Ur en på något sätt objektiv synpunkt, var får man bäst kvalitet: I en ca 2000 kr klocka från stjärnurmakarna, eller i en kopia för samma pris av en oerhört mycket dyrare klocka?
När det gäller billigare klockor så finns det både ris och ros, men det är inga som helst problem att hitta en vattentät klocka i hyfsad kvalité för ca 2000 kr. Handlar man av en ok återförsäljare så är det heller inga problem med garantier och service.