Citat:
Ursprungligen postat av
rutigtpapper
Så replikatillverkare har lägre markup, menar du?
Hade du köpt replikorna om de saknat märket?
Vad gör du om någon frågar om det är en äkta?
Lägre omkostnader för tillverkarna. De betalar ju ingen skatt direkt.. Fast sedan beror det också på vem man köper av. Många handlare har flera andra anställda där någon sköter mailen, någon sköter QC-bilder, någon håller ordning på hemsidan, någon sköter returer och reparationer, etc.
Det är mycket möjligt. Har Steinhart homager till exempel.
Beror helt på situationen. Vänner och alla runt mig vet att jag har replikor, och många av dem har det också. Fast vet jag sedan innan att en person jag inte direkt har någon relation till tar sådant personligt (vilket förvånansvärt många gör, kalla det elitistiskt om du vill) så kör jag ofta en vit lögn för att slippa besvär, eller frågar vad den personen har med det att göra.
En anekdot: tidigare i somras hade jag en Pam111 på mig vid en uteservering. En kille vid bordet intill hade även han en pam111, fast en genuin. Eftersom sannolikheten att detta händer är rätt liten (och kanske också för att jag var lite salongsberusad) så passade jag på att fråga om jag fick jämföra den med min egen, men att det var en replika. Han sa att det vore kul. Han blev tydligt upprörd över hur lik den var hans. Han hade betalat närmare 35k för den begagnad, jag hade betalat runt 2500 kr och de var näst intill identiska. Ska tillägga att hade även bytt ut mitt incabloc till ett "genuint" Y-bloc vilket gör det ännu svårare att se skillnad. Nedan är en bild på en genuin och en replika, replikan med ett äldre incabloc och den genuina med ett Y-bloc.
https://farm3.staticflickr.com/2942/15159836559_89ab4b948c_o.jpg