2015-08-26, 09:35
Medlem
kordens avatar
Som "kund" vet du ungefär vad saken kostar då kunden har sökt och tittat på fler annonser och inte bara din.

Saker som är dyrare än dom andra prutas det på.

Sen finns det folk som tror att sin sak är ovärderlig och har sjuka priser men dom säljs aldrig.

Kan låta så här " ute ingen pga oseriösa köpare" mm mm
Citera
2015-08-26, 09:47
Medlem
Petter.Dasss avatar
Ohövligt?

Knappast.

Tror dock att normalbegåvade har såpass fingertoppskänsla att om det är ett föremål som precis lagts ut och som brukar gå hyfsat fort så prutas det inte, om inte priset verkar vara obefogat högt. Själv avstår jag dock hellre i ett sådant fall, och avvaktar.

Däremot är det ju möjligen dumt att inte komma med ett lägre bud om varan legat ute en dryg månad utan att bli såld. Då har den ju av "marknaden" uppenbarligen bedömts inte vara värd det utsatta priset.
Sedan kan man ju skippa prutandet om priset redan är lågt i absoluta termer.

Att du inte vill sälja varan för mindre än annonserat pris får du väl vara så god att tala om, antingen i annonsen eller när du får mitt bud.

Håller dock med om att uppenbara skambud är ett otyg, om än ett rätt obetydligt problem, mer humor egentligen.

Sålde nyligen ett gammalt kylskåp, utannonserat för 100 spänn. Ville egentligen slippa att lasta in det för transport till ÅVC. Killen som hade bestämt sig för att slå till prutade ner det till 70 spänn när han väl var på plats hemma i garaget. Jag blev lite paff men sa ok, och lät honom och frun bära ut det till bilen själva. Nästa gång blir det bortskänkes mot avhämtning istället.
Senast redigerad av Petter.Dass 2015-08-26 kl. 09:53.
Citera
2015-08-26, 09:47
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Se123
Vet ej vart jag ska posta detta inlägg men jag förundras över människors ohövliga beteende att pruta på blocket.

Lägger jag ut en vara på blocket till ett pris som jag önskar så vill jag väl inte sälja den för mindre. Om jag vill ha en snabb affär så kommer jag ju lägga ut varan till en lägre kostnad, annat vore ju dumt.

Jag är ofta med om att människor lägger skambud och jag förstår inte det beteendet. Sverige är väl inte en kultur där man prutar?

Jag ser inget fel i att försöka få ner priset, de finns de som säljer det för mindre än vad de begär.

Så du menar att det är helt fel att pruta? Kultur och kultur, Sverige är inte ett homogent land med "en kultur". Ekonomerna uppmuntrar folk att pruta på bolåneräntan, så vad är fel med att försöka få ner priset på en vara på blocket? Kom igen nu......
Citera
2015-08-26, 09:49
Medlem
MASSAGATTIs avatar
För att man kan.. Simple as that

Har prutat nere på turken fler ggr än jag kommer ihåg och det går alltid skinna blatten på en Selma.. Många bäckar små
Citera
2015-08-26, 10:14
Medlem
gaulnasts avatar
Som tidigare användare har skrivit så är det väl inte något speciellt med Sverige att pruta? Jag tror inte det finns ett land i hela världen där folk inte försöker pruta ner priset på begagnade saker man köper. Sen är det väl också så att folk sätter ett pris som är lite högre än vad dom vet att dom kan få eftersom om köparen i fråga får ner priset från annonspriset så går även köparen nöjd från plats.
Citera
2015-08-26, 10:15
Avslutad
Varför ska man inte pruta? Jag prutar till och med i butiker.

Alma Berlin
Citera
2015-08-26, 10:52
Medlem
Kaustis avatar
Av samma anledning att man inte ber om 25 000 i månaden vid en löneförhandling om man vill ha 25 000, utan då ber man om 28 000 och förhandlar sig neråt därifrån. Därför att det i vårat samhälle alltid finns en prutmån, och beroende på efterfrågan på produkten du säljer så är den prutmånen större eller mindre.

Min fråga är snarare: vem lägger ut en vara på Blocket för det priset dom vill ha? Det är som att be om problem och det finns bara nackdelar av att göra det.
Citera
2015-08-26, 11:01
Medlem
Cameltotems avatar
Det är typ bara i Sverige man inte prutar men det händer ju att många gör det här ändå.

Har inget emot att folk prutar om de finns god orsak till det, dvs min vara kanske ligger lite i överkant på priset eller de upptäcker skavanker.
Citera
2015-08-26, 11:03
Medlem
Som säljare kan man alltid vända ryggen till och stänga dörren när prut kommer på tal.

Som köpare kan man alltid välja att köpa någon annanstans.

Exemplet med löneförhandling brister på själva begreppet förhandling.. men är man inte nöjd kan man ju söka andra jobb.

En prissatt vara är för civiliserade människor inte ett diskussionsunderlag.

Det är däremot en annan sak om man ser en beskrivning på blocket och vid inspektion av varan upptäcker defekter man tycker skulle varit med på beskrivningen.
I min värld är det då säljaren som tar initiativet till prissänkning och om det inte är tillräckligt avbryter jag utan vidare diskussion.

Möjligtvis står jag och alla i min bekantskap utanför marknaden för prutande, men annonserar någon något jag vill ha till bra pris så får de vad de begärt utan snack.
Citera
2015-08-26, 11:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Wunb
Jag tror att väldigt många lägger ett högre pris än vad dom igentligen vill ha, just för prutmånen. Klart man prutar man vill ju betala så lite som möjligt.
Skambud klarar man ju sig dock utan.

Men det är ju det som är problemet. Jag lägger alltid ett relativt lågt pris och kollar alltid vad varan kostar i nypris. Ändå prutas det..
Citera
2015-08-26, 11:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Petter.Dass
Ohövligt?

Knappast.

Tror dock att normalbegåvade har såpass fingertoppskänsla att om det är ett föremål som precis lagts ut och som brukar gå hyfsat fort så prutas det inte, om inte priset verkar vara obefogat högt. Själv avstår jag dock hellre i ett sådant fall, och avvaktar.

Däremot är det ju möjligen dumt att inte komma med ett lägre bud om varan legat ute en dryg månad utan att bli såld. Då har den ju av "marknaden" uppenbarligen bedömts inte vara värd det utsatta priset.
Sedan kan man ju skippa prutandet om priset redan är lågt i absoluta termer.

Att du inte vill sälja varan för mindre än annonserat pris får du väl vara så god att tala om, antingen i annonsen eller när du får mitt bud.

Håller dock med om att uppenbara skambud är ett otyg, om än ett rätt obetydligt problem, mer humor egentligen.

Sålde nyligen ett gammalt kylskåp, utannonserat för 100 spänn. Ville egentligen slippa att lasta in det för transport till ÅVC. Killen som hade bestämt sig för att slå till prutade ner det till 70 spänn när han väl var på plats hemma i garaget. Jag blev lite paff men sa ok, och lät honom och frun bära ut det till bilen själva. Nästa gång blir det bortskänkes mot avhämtning istället.

Vill man bara bli av med någonting så sätter man ju bortskänkning. Att pruta ner 30 kr är lite komiskt tycker jag.
Citera
2015-08-26, 11:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TompanGras
Jag ser inget fel i att försöka få ner priset, de finns de som säljer det för mindre än vad de begär.

Så du menar att det är helt fel att pruta? Kultur och kultur, Sverige är inte ett homogent land med "en kultur". Ekonomerna uppmuntrar folk att pruta på bolåneräntan, så vad är fel med att försöka få ner priset på en vara på blocket? Kom igen nu......

Ja jag tycker nog det är fel men det kanske inte är särskilt smart av mig då vi lever i en roffa åt sig så mycket som möjligt-tid
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in