Citat:
Ursprungligen postat av
Sallinskii
Mycket bra svar, tror jag förstod de mesta trots alla fina termer, förhoppningsvis kommer jag över subutex rätt snart och slipper ta suboxonen i "russyfte" för de är den fan nära på värdelös på, för som jag nämnde 1-2mg subuTEX räckte för att få mig skön men 4-6mg subOXONE ger mig inte i närheten de ruset och den euforin som jag får av 2mg subutex.
Mvh.
Suboxone är underbart att gå på ifall man försöker bli kvitt en annan opioid eller opiat. Eller tom alkohol!
Räcker du går på Suboxone i 3-4 veckor så känner du dig ändå såpass nöjd att du liksom överlever vardagen utan ångest och uppgivenhet och tappad livslust.
Såklart, om du gått på tunga opiater som tex oxi, morfin och heroin, kanske inte suboxone räcker; varför Metadon finns istället. Som är något _heeelt_ annat. På Metadon har man liksom gett upp tanken på att bli fri från det, utan det är ofta tänkt att de skall gå på det livet ut.
Det är lagligt heroin, basically.
Men suboxone är en livräddare på många sätt, verkligen. Du blir inte speciellt hög, men ändå tillfredställd så du kan ta dig ur tramadolberoende, alkoholberoende (!!) och om du verkligen kämpar, tom oxi, morfin, och, konstigt nog, Subutex.
Subutex däremot är för mig ett rent rusmedel som jag tar för berusningsskull. Men det är inget vidare att bli hooked på det i nån längre tid, men som sagt - då kan Suboxone vara perfekt att använda den första tiden, sen kanske du kan gå över till Tramadol efter en vecka eller två, för att sedan vara frisk ifrån Subutex.
Ja som sagt - beroende på vilken opi du är hooked på - så finns det alltid en vettig väg ut, med opioid replacement therapy. Det är verkligen inte endast Heroin och Metadon det handlar om, utan man kan göra det på egen hand om man känner sig kompetent nog och förstår drogerna tillräckligt mycket, för att lyckas.
Jag lyckades tex kicka mitt 6+ mån långa Tramadol beroende med hjälp av Metadon i två dagar, sedan cold turkey på det. Hade jag haft Suboxone hade det varit guld värt, då hade jag tagit det en vecka istället, så hade tramadolen varit ett minne blott.
Och Suboxone är svårt att bli beroende på, helt ärligt. Rätt lätt att sluta med faktiskt.
Men subutex, ja, det spelar i en annan liga tycker jag, och använder man det som berusningsmedel och blir hooked - ja, det finns som sagt bra vägar ut, CT är verkligen inte enda lösningen.
Men för att åter svara på din fråga så vänta minst tre dygn från att du käkade Subutex, tills du käkar Oxy, om du inte känner för att slänga i dig flera hundralappar oxy med risk för att det inte tar som det skall.
Då är det bättre du käkar tramadol istället ett par dagar, om du nu är en av dem som får eufori på Tramadol. Alla får ju inte det.