Citat:
Ursprungligen postat av
M.S
med den logiken kommer ju inte ett enda lag kunna konkurrera med toppen när resultaten blir "normala" (om ett poängsnitt på 2p över mer än två tredjedelar av säsongen inte kan ses som vad som är "normalt"). du inser inte att varenda lag hade legat många poäng ifrån toppen ifall de inte vunnit när de inte förtjänat det just eftersom toppen är jämn? var hade t.ex. IFK göteborg legat om man inte lyckats få in sena mål emot åtvid, häcken (i våras) eller HBK? för att inte tala om rånet emot bajen på tele2. du får nog jobba hårt om du ska hitta ett lag som ligger i toppskiktet efter 2/3 av en serie som inte har vunnit flera matcher utan att ha gjort en bra insats.
Det var ju ungefär det jag skrev i inlägget du citerade.
Göteborg hade en hel del flyt under vårsäsongen. Skillnaden är att de låg sju poäng före AIK när serien vände. Ni har haft flyt nu under en period (samtidigt som Göteborg gjort några sämre matcher) och ligger två poäng och nio mål efter. Chansen finns såklart fortfarande för AIK att vinna, inte minst om flytet fortsätter ett tag till. Jag tror bara inte den chansen är så stor eftersom jag tycker både Elfsborg och Göteborg varit bättre under säsongen.
Citat:
sen får du det som att låta som att AIK typ gjort fem dåliga matcher och tagit fem segrar senaste fem omgångarna, osäker på om du ens sett våra matcher isåfall då det inte stämmer alls. gör man en dålig insats emot t.ex. djurgården bara för man lyckas vinna trots att man fått ett rött kort? nej, sonko gör en dålig insats som tar ett idiotiskt rött kort, resterande 10 spelare gör ta mig fan inte en dålig match. det enda som varit rent ut sagt dåligt senaste tiden har varit delar av gefle-matchen samt slutet av kalmar-matchen.
Jag syftar inte bara till insatsen under dessa matcher utan även sådant som Banguras armbåge mot Norrköping, det bortdömda målet och straffsituationen mot DIF. Ingen av dem är speciellt uppseendeväckande i sig men när det sker så många gånger under kort tid så är det det.
Citat:
Ursprungligen postat av
kostymnisse
Snack om att lag som ibland vinner "oförtjänt" sett till spel och/eller chanser är ju bara löjligt.
Vi har gjort många sena mål men har å andra sidan bränt straffar som kostar oss poäng. ..
Det är ju fullständigt skit samma hur det ser ut så länge man vinner. Visst var gårdagens insats i åtvid usel men det enda som tas med till historieböckerna är åtvid-blåvitt 0-1.
Ska du försöka förutsäga poängfördelningen i nästkommande nio omgångar så är det i allra högsta grad relevant att se till hur poäng kommit till i tidigare matcher.