2015-10-14, 13:39
Medlem
Captain.Johanssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cadenza
Vet du vad en lagkapten har för funktion inom laget? Vet inte hur det är inom AIK, men i MFF är den inte bara en symbolisk "feelgood"-grej, utan man har konkreta funktioner på planen och i omklädningsrummet. Om man inte ens är med i truppen blir det lite svårt minst sagt att utföra dessa uppgifter, t.ex. under match.

Och i MFF står klubben över individen, även en hjälte som Gische. Det var bättre för klubben att Mackan var kapten, därför fick han bindeln. Man kanske kunde tramsat och hålla på med "vice-kapten" och typ låtsas som att Gische fortfarande var kapten, men varför hyckla?

Var Tjernström borta från truppen i 1,5 år och behöll kaptensbindeln? Känns inte som en relevant jämförelse annars.
Fast de tog väl av honom innan den här säsongen när alla trodde han skulle göra comeback, kommer ihåg att det var mycket skriverier i tidningarna om det beslutet men med facit i hand var det självklart rätt beslut. Åge kanske kände på sig att Molins inte skulle göra riktig comeback den här säsongen.
Citera
2015-10-14, 13:41
Medlem
mishimas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Captain.Johansson
Fast de tog väl av honom innan den här säsongen när alla trodde han skulle göra comeback, kommer ihåg att det var mycket skriverier i tidningarna om det beslutet men med facit i hand var det självklart rätt beslut. Åge kanske kände på sig att Molins inte skulle göra riktig comeback den här säsongen.

Jag tror faktiskt han hade känslan att det skulle ta rejält med tid i varje fall.
Citera
2015-10-14, 14:08
Medlem
BarryHeros avatar
Hur har Molins sett ut de matcher han har fatt spela? Inför sasongen pratade han om skytteligaseger 2015.
Citera
2015-10-14, 14:15
Medlem
mishimas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BarryHero
Hur har Molins sett ut de matcher han har fatt spela? Inför sasongen pratade han om skytteligaseger 2015.

Inget vidare faktiskt.
Citera
2015-10-14, 14:34
Medlem
Kungblas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ChaozOnceAgain
En frisk och hel Molins går in i er startelva, att ta en kaptensbindel från någon som är skadad är bara brist på respekt. Han fixade guldet för 2 år sen till er, aldrig att ni vunnit utan den sjuka formtopp han hade. Och sen pissa på han sådär, otroligt lågt. AIK lät Tjernström ha kaptensbindeln sin karriär ut eftersom han alltid varit lojal, men ordet lojal kanske är något främmande för er i Malmö. Knappast något att vara stolt över...

Omöjligt att inte ge Rosenberg bindeln inför den här säsongen med tanke på hur han förde laget både till sm-guld och champions league-spel förra hösten. Största MFFaren i modern tid vågar jag påstå, tråkigt för Molins att han spelar i klubben samtidigt som Mackan. Och förresten är Molins hjältestatus lite överskattad då han är väldigt glad för att flörta med vissa supportergrupper.
Citera
2015-10-14, 15:43
Medlem
Cadenzas avatar
http://www.sydsvenskan.se/sport/daniel-andersson-om-molins-just-nu-ar-laget-ratt-sa-last/

Molins erbjöds femårskontrakt efter att han skadades. Tycker jag visar på rätt mycket respekt från klubbens sida.

Att han nobbade det kan ju också ha spelat in när man beslöt att låta kaptensrollen gå till Rosenberg.
Citera
2015-10-14, 16:03
Medlem
BarryHeros avatar
Citat:
http://www.sydsvenskan.se/sport/daniel-andersson-om-molins-just-nu-ar-laget-ratt-sa-last/

Molins erbjöds femårskontrakt efter att han skadades. Tycker jag visar på rätt mycket respekt från klubbens sida.

Att han nobbade det kan ju också ha spelat in när man beslöt att låta kaptensrollen gå till Rosenberg.
Later riskfyllt att ge någon som nyligen rakat ut for tva svara korsbandsskador och som ingen vet om han kommer komma tillbaka i gammalt slag i igen ett femarskontrakt, aven om det ror sig om en klubbikon.
Citera
2015-10-14, 17:02
Medlem
Citat:

Det som inte framgår i artikeln är ju vilken ersättningsnivå. Ett femårskontrakt med 10 000 kr/mån är ju inte så mycket respekt.
Citera
2015-10-14, 18:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrOrdonnee
Det som inte framgår i artikeln är ju vilken ersättningsnivå. Ett femårskontrakt med 10 000 kr/mån är ju inte så mycket respekt.
En vild gissning är att en av våra bäst betalda spelare inte erbjöds en lönesänkning på närmare 95%. MFF är med all rätt säkert inte jättesugna på att erbjuda ett långtidskontrakt värdigt den spelaren Molins var innan skadan före man känner sig säkra på att Molins kommer prestera på samma nivå när/om han är återställd. På andra änden av bordet sitter Molins som vill säkra sin framtid med ett långt och välbetalt kontrakt som motsvarar den kapacitet han visade före skadan. Det finns många betydligt sämre spelare än Molins som tjänar stora pengar ute i Europa så om inte MFF erbjuder vad han vill ha drar han säkert så fort han är återställd, den som tror något annat är väldigt naiv.

Jag älskar Molins och hoppas verkligen att han leder MFF till många framgångar framöver men fjäskandet i media väger inte tyngre än det faktum att han varit en skugga av sig själv i år och risken finns att det inte blir så mycket bättre.
Citera
2015-10-15, 22:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kungbla
Omöjligt att inte ge Rosenberg bindeln inför den här säsongen med tanke på hur han förde laget både till sm-guld och champions league-spel förra hösten. Största MFFaren i modern tid vågar jag påstå, tråkigt för Molins att han spelar i klubben samtidigt som Mackan. Och förresten är Molins hjältestatus lite överskattad då han är väldigt glad för att flörta med vissa supportergrupper.
Rosenberg är riktigt bra, men är han verkligen den störste från Malmö i modern tid? Jag bryr mig inte om Malmö, vilka tävlar om plats två och tre? Min bild av Rosenbergs karriär är att han är riktigt riktigt bra (men spelar fult) i medgång, OCH när han tydligt är nummer ett i laget (slapp konkurrera med Molin/Eriksson) men ingen att luta sig mot i motgång (allsvenskan i år) eller när han är nummer två/tre (utomlands).

Som sagt har dålig koll på Malmö, Rosenberg kanske är det bästa ni har. Jag kommer inte på någon annan, kanske han som skickade parfym till Lundh? Den personen spelade iofs bara 40 matcher för MFF och gjorde 16 mål. Rosenberg har väl gjort över 100 matcher som anfallare för MFF och gjort ca 30 mål? Vad gjorde Vibe i fjol 23?
Citera
2015-10-16, 00:50
Medlem
Citat:
Rosenberg är riktigt bra, men är han verkligen den störste från Malmö i modern tid? Jag bryr mig inte om Malmö, vilka tävlar om plats två och tre? Min bild av Rosenbergs karriär är att han är riktigt riktigt bra (men spelar fult) i medgång, OCH när han tydligt är nummer ett i laget (slapp konkurrera med Molin/Eriksson) men ingen att luta sig mot i motgång (allsvenskan i år) eller när han är nummer två/tre (utomlands).

Som sagt har dålig koll på Malmö, Rosenberg kanske är det bästa ni har. Jag kommer inte på någon annan, kanske han som skickade parfym till Lundh? Den personen spelade iofs bara 40 matcher för MFF och gjorde 16 mål. Rosenberg har väl gjort över 100 matcher som anfallare för MFF och gjort ca 30 mål? Vad gjorde Vibe i fjol 23?
Mycket av din bild stämmer inte. Jag har ingen jättekoll på hur det såg ut i utlandet men när han var riktigt bra i Werder Bremen var han rätt långt ifrån nummer ett. Eriksson konkurrerades ut direkt när Rosenberg kom tillbaka och tillsammans med Molins bildade han Allsvenskans bästa anfallspar. I år har han varit en av de bästa anfallarna i serien i ett dysfunktionellt MFF och burit laget på sina axlar i kvalet till CL.

Om kriteriet för störst är vad som uträttats på plan i klubben så kommer Rosenberg nog att kommas ihåg som en av de stora i klubben, att vara så bärande i lag som vinner guld och kvalificerar sig till CL två år i rad är svårt att överträffa, förhoppningsvis kommer det mer innan det är dags att summera karriären. Vibe gjorde en massa mål och var riktigt bra men i historieböckerna kommer han bara att vara en parantes precis som Razak Omotoyossi eller Waris Majeed, en legoknekt som gjorde en massa mål och gick vidare till nästa klubb. Zlatans betydelse för MFF och svensk fotboll kan ingen mäta sig med men det är för vad han uträttat efter att han lämnade.
Citera
2015-10-16, 13:30
Bannlyst
Citat:

Du är inte så gammal va?
Modern tid brukar räknas från ca 50-60 tal och framåt.
Jonas Tern, Bosse Larsson mfl är än mer framgångsrika fotbillspelare än vad Mackan är.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in