Citat:
Ursprungligen postat av
Bergakungen
Om yppandeförbud föreligger har ombudet tystnadsplikt om sådant som kommit den vägen, oavsett om det är en fördel eller en nackdel. Men frågan blir besynnerlig, eftersom det vanligen räcker med något som talar till den misstänktes fördel för att hela frågan skall förändras. Det som nu framkommit verkar vara till MGM:s nackdel.
Kanske menar du att ombudet skulle påtala i tidningarna (jag hittar på detta!) att "man har hittat dna på LH som inte kan kopplas till min klient" eller något i den stilen. Skulle detta stämma kan ombudet inte tala om detta - det vore att bryta mot yppandeförbudet.
För fullständighetens skull: Att påtala detta för utredarna går naturligtvis utmärkt om än meningslöst. De vet ju redan.
Citat:
Ursprungligen postat av
Proprioception
En ytterligare fråga (till ditt utmärkta svar):
Har försvaret yttrandeförbud om omständigheter som talar till MGMs fördel? (Jag antar att försvaret redan vet om detta nya DNA bevis, och kanske (spekulation) har gjort det en tid)
Vad jag förstår är Bergakungens svar ovan korrekt.
Om vi tar hans påhittade exempel så skulle det ju teoretiskt där kunna vara så att den andre personens DNA på offret förändrar hela bilden och att åklagaren använder sin fördel att inte vara bunden av vad han får säga för att kunna framställa fakta som något annat än de är i media för att befästa bilden av den misstänkte som skyldig - vilket enligt mig då faktiskt till viss del kan påverka rättegången.
Nu måste påpekas att denna risk oftast är teoretisk, men principiellt existerar den och eftersom den skulle kunna inträffa i undantagsfall även i Sverige bör man ta hänsyn till den, vilket jag anser möjligt.
Pedagogiskt är min uppfattning att det även skulle minska det som brukar anses som rättshaveristiskt försvar av troliga brottslingar och galna alternativteorier. Och det är ju också bra.