2015-08-24, 17:06
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vallero
Så bevisen har stärkts. Ett flertal DNA-träffar bl.a. blodspår. Det är ju extra intressant då eventuell kontamination i princip kan uteslutas. Om nu MGM blödde så är det väl troligt (men inte säkert) att skada har uppstått av ett motstånd från BO och där kommer man tillbaka till det lite konstiga: Att NBs DNA fortfarande inte säkrats på LH utan bara hennes "tillhörigheter". Polisen använder konsekvent denna formulering och jag kan inte tolka det på något annat sätt än att inget DNA från MGM säkrats på kroppen.

Det borde rimligen utesluta att MGM mördade LH handgripligen genom t.ex. strypning eller fysiskt närvåld. Samt våldtäkt. Det baserar jag på att det är mycket svårt, nästintill omöjligt att undvika att bli klöst eller riven i en dylik situation. Och detta skulle ha lämnat NBs DNA under naglarna på LH, samt troligen även hår och salivspår.
Det kan eventuellt förklaras av någon form av frätande ämne, men hade verkligen NB den tiden och kapaciteten?

Och det rimmar extremt illa med den hjärndöda panikspridningen av LHs tillhörigheter med NBs DNA på och valet av plats att gömma kroppen. Det går inte ihop, men är ändå 100% säker på att NB är GM.

Är det egentligen så konstigt, jag menar bara, offret hade kanske handskar på sig och hjälm på huvudet och i övrigt heltäckande klädsel.
2015-08-24, 17:06
Medlem
T34Panzers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
Vilket kan betyda att NB:s blod har hittats på fyndplatsen, och kan vara hur gammalt som helst.

Du ger dig tydligen inte. Men du har fel.

Nej inte endast på hennes tillhörigheter utan även på hennes kropp.

– Vi har flera dna-matchningar. Mannens dna kan knytas till Lisa Holms...
2015-08-24, 17:09
Medlem
nygards avatar
Såg att man räknar med att förundersökningen blir klar 22 september. För en som inte riktigt vet hur det funkar, innebär det att FUP släpps omkring det datumet? Eller blir det kanske senare framåt oktober nångång?
2015-08-24, 17:10
Medlem
Bergakungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrFold
Nej. Åklagaren bör kunna svara på det, men det finns som du mycket väl vet inget absolut krav att åklagaren ska kunna presentera en fullständig händelsekedja helt utan luckor för att skuld bortom rimligt tvivel ska kunna fastslås. Det handlar om hur stark övrig bevisning är.

Som vanligt handlar det också om att titta på ALLA omständigheter, inte bara plocka ut bitar. Kan vi bevisa att den åtalade inte kan ha haft tillgång till något annat fordon, att kroppen inte kunde ha flyttats på något annat vis än med detta fordon, att kroppen haft rejäla skador före flytt och att bilen är helt ostädad sen länge och ändå inte har några spår i sig: Ja då är det naturligtvis ett ganska rejält minus i åklagarens case.

Förhåller det sig däremot så att man haft möjlighet att transportera på andra vis (t ex på en övertäckt släpkärra), att kroppen bör ha varit relativt oskadad (=inga större blödningar) och att undersökt bil helt uppenbart har städats: Ja då kan bristen på fynd i den förklaras på flera andra vis än att det finns en annan mördare.

Det skulle inte förvåna mig om dödsorsaken är strypning och att kroppen omedelbart efter dödsfallet fraktats i ilfart (enligt vittnesuppgifter) till Martorp där den burits ut. Varefter NB senare städat och sprayat och haft sig. Inte kan jag se att åklagarens case kommer i gungning under såna eller likartade omständigheter.

Jag delar den uppfattningen. Det viktiga för åklagaren är att bevisa mordet som sådant. Hur LH hamnat där hon hittades är rimligtvis något som kommer att redas ut, men litet tillspetsat uttryckt - inget hindrar ju att LH åkt med frivilligt i en bil eller ens promenerat till fots.

Det är lätt att fästa sig vid hur det borde vara, men det går inte an vid utredningar. Några tycker att Pizzainköpet är ett alibi, men det är det bara om mordet skedde exakt då pizzan köptes - bara som exempel. Kan det styrkas att MGM begått mordet betyder en uppgift om att MGM köpt pizza på kvällen bara att mordet inte skedde just då. Frånvaro av bevis om biltransport med en viss bil visar helt enkelt att kroppen inte transporterats i just den bilen, inte så mycket annat.
2015-08-24, 17:12
Medlem
T34Panzers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vafaaannn
Att wennerholm säger att lisa hade kläder på sig tolkar jag som ingen vaginal eller anal våldtäkt är genomförd.

Hur resonerar du nu då?
Kläder kan ju innebära att hon åtminstone hade bh/linne/tröja/strumpor på sig, och att trosor och byxor fattades...eller hur?
2015-08-24, 17:12
Medlem
Stina-Linas avatar
http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=97&artikel=6239093

Här säger åklagaren att obduktionsresultaten i sej inte stärker misstankarna emot mannen . Däremot vet man nu hur hon brages om livet.De har fått en bild av hur det gått till.
Bland annat.
'Det står i texten om blod (DNA-spår) men åklagaren nämner inte det
2015-08-24, 17:14
Medlem
Bergakungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nygard
Såg att man räknar med att förundersökningen blir klar 22 september. För en som inte riktigt vet hur det funkar, innebär det att FUP släpps omkring det datumet? Eller blir det kanske senare framåt oktober nångång?

FU-protokollet blir offentligt först då åtal väcks.
2015-08-24, 17:23
Medlem
T34Panzers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
Det står inte hennes kropp. Läs igen.

På hennes kropp som i att de fanns på troligen fanns henns kläder

"Det är en definitionsfråga vad som menas på kroppen. Hon har ju kläder på kroppen, säger Wennerholm."

http://www.dn.se/nyheter/sverige/lisa-holms-misstankte-mordare-begars-omhaktad/
2015-08-24, 17:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bergakungen
Jag delar den uppfattningen. Det viktiga för åklagaren är att bevisa mordet som sådant. Hur LH hamnat där hon hittades är rimligtvis något som kommer att redas ut, men litet tillspetsat uttryckt - inget hindrar ju att LH åkt med frivilligt i en bil eller ens promenerat till fots.

Det är lätt att fästa sig vid hur det borde vara, men det går inte an vid utredningar. Några tycker att Pizzainköpet är ett alibi, men det är det bara om mordet skedde exakt då pizzan köptes - bara som exempel. Kan det styrkas att MGM begått mordet betyder en uppgift om att MGM köpt pizza på kvällen bara att mordet inte skedde just då. Frånvaro av bevis om biltransport med en viss bil visar helt enkelt att kroppen inte transporterats i just den bilen, inte så mycket annat.

Hur vet du att det är ett mord?
Tycker det verkar mycket mer troligt att Lisas handske blåst iväg över vägen i den kraftiga blåsten den aktuella dagen.
GM körde sedan på henne med bil när hon sprang efter handsken.
Det enda brottet som kan bevisas i ett sånt läge är "brott mot griftefrid" med max 2 års fängelse, och smitning "avvikande från olycksplats" med max ett års fängelse!
2015-08-24, 17:29
Moderator
OYs avatar
Med tanke på pappans yrke så är det inte långsökt att han har delat med sig av sina kunskaper vad gäller självförsvarsteknik.

Krav Maga lärs ut inom Försvarsmakten och här kan vi se ett exempel på hur man lösgör sig i en våldtäktssituation. https://www.youtube.com/watch?v=EDGvbVHuy3c

Ska vi tippa på att NB hade ymnigt näsblod?
2015-08-24, 17:34
Moderator
HusvagnSvenssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bergakungen
Om yppandeförbud föreligger har ombudet tystnadsplikt om sådant som kommit den vägen, oavsett om det är en fördel eller en nackdel. Men frågan blir besynnerlig, eftersom det vanligen räcker med något som talar till den misstänktes fördel för att hela frågan skall förändras. Det som nu framkommit verkar vara till MGM:s nackdel.

Kanske menar du att ombudet skulle påtala i tidningarna (jag hittar på detta!) att "man har hittat dna på LH som inte kan kopplas till min klient" eller något i den stilen. Skulle detta stämma kan ombudet inte tala om detta - det vore att bryta mot yppandeförbudet.

För fullständighetens skull: Att påtala detta för utredarna går naturligtvis utmärkt om än meningslöst. De vet ju redan.

Citat:
Ursprungligen postat av Proprioception
En ytterligare fråga (till ditt utmärkta svar):

Har försvaret yttrandeförbud om omständigheter som talar till MGMs fördel? (Jag antar att försvaret redan vet om detta nya DNA bevis, och kanske (spekulation) har gjort det en tid)

Vad jag förstår är Bergakungens svar ovan korrekt.

Om vi tar hans påhittade exempel så skulle det ju teoretiskt där kunna vara så att den andre personens DNA på offret förändrar hela bilden och att åklagaren använder sin fördel att inte vara bunden av vad han får säga för att kunna framställa fakta som något annat än de är i media för att befästa bilden av den misstänkte som skyldig - vilket enligt mig då faktiskt till viss del kan påverka rättegången.

Nu måste påpekas att denna risk oftast är teoretisk, men principiellt existerar den och eftersom den skulle kunna inträffa i undantagsfall även i Sverige bör man ta hänsyn till den, vilket jag anser möjligt.

Pedagogiskt är min uppfattning att det även skulle minska det som brukar anses som rättshaveristiskt försvar av troliga brottslingar och galna alternativteorier. Och det är ju också bra.
2015-08-24, 17:49
Medlem
nominals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hultabultan
Hur vet du att det är ett mord?
Tycker det verkar mycket mer troligt att Lisas handske blåst iväg över vägen i den kraftiga blåsten den aktuella dagen.
GM körde sedan på henne med bil när hon sprang efter handsken.
Det enda brottet som kan bevisas i ett sånt läge är "brott mot griftefrid" med max 2 års fängelse, och smitning "avvikande från olycksplats" med max ett års fängelse!
Hur förklarar du då att det sitter en man häktad på sannolika skäl misstänkt för mord? Efter ett flertal omhäktningar har brottsrubriceringen heller inte ändrats.
Om det är något polis och åklagare varit alldeles tydliga med från början är det att det handlar om ett mord.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in