Försöker göra lite detektivarbete för att bland annat stilla frågeställningarna om vilka bilmodeller litauerna egentligen har. Ni får gärna hjälpa mig på traven.
Det förbryllar mig lite att NB, AB och IB inte är skrivna i Sverige. Är det inte normalt om man vet att man ska bo och jobba i ett land i 8 år att man också adressändrar till sin boplats i utlandet? Ratsit ger inga resultat på varken namn eller adress (Blomberg 8 enligt vad jag läst tidigare i tråden) eller gäller Ratsit och liknande tjänster enbart för svenska medborgare?
Litauen verkar inte ha något personsök så det ser ut att vara en återvändsgränd där med.
För att kort sammanfatta vad vi vet hittills:
- Det stod en silverfärgad VW Sharan mk1/Ford Galaxy mk1 utanför deras tomt dagen de greps.
- De har setts köra en kombi enligt Expressen. AB kompletterar senare med att kombin är röd.
Tankar och frågeställningar gällande nämnda uppgifter:
Till min kännedom är det ej bekräftat om VW:n/Forden är deras. Det kan ju ha varit en journalist eller någon från missing people som råkat parkera just där pga det höga trycket i området och då kanske svårt att hitta annan parkering.
Från Expressen:
Citat:
"Vittnet ska ha sett litauernas bil köra i hög fart mot Martorp, säger en person."
Innebär detta att litauerna äger bilen? Det kan lika gärna ha varit så att de lånat en av AJs många bilar (VW Caddyn som nämnts tidigare) men som jag tolkar texten är detta en bil de själva äger. Vilket leder mig till nästa frågeställning: har Expressen/AB litat på att vittnet/vittnena känner till att litauerna har en sån bil eller har de gjort egna efterforskningar för att bekräfta att litauerna de facto
har en röd bil?
Om det stämmer att de gjort egna efterforskningar i saken innebär det förmodligen att de hittat fakta om fordonet i ett register som i Sverige ju är offentligt. Varför detta är intressant är för att vi genom sidor som merinfo.se och biluppgifter.se isf kan se hur många modeller de äger och stundtals vilka. Det går också att gå den längre vägen via Transportstyrelsen då de i regel har mer utförlig info. Men det leder ju till nästa fråga - var deras presumtiva bil registrerad i Sverige eller Litauen? Om Litauen, kan någon svara på om det finns ett ordentligt register där med möjlighet att kolla regplåtar, alternativt omvänt via person?
Litauiska regplåtar är till typsnitt och format nästan identiska svenska, och detta kan ju vara något att beakta när man lyssnar till potentiella vittnesuppgifter. T.ex. säger kanske vittnet till Expressen att "ja, det var en svensk bil" ovetandes att plåtarna har nästintill samma utformning och utseende.
Har någon från området eller från MP sett regplåtar på VW/Forden, eller i bästa fall även den röda kombin? Någon journalist som råkat twittra bild på området/huset och inte tänkt på bilarna i bakgrunden?
För övrigt så är häktningsframställningarna i början av tråden inte tillgängliga då fildirekts hemsida är nere. Någon får gärna ladda upp igen på minfil.org eller liknande.
Har läst lite sporadiskt i tråden sedan start och försöker använda sökfunktionen så gott det går men ibland kan man ändå missa saker, så jag ber om ursäkt i förväg om dessa saker rätts ut tidigare