2015-08-24, 16:48
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
Det har inte berättats om de fordon som NB förfogade över. Vad händer om de kommer från undersökningar utan spår av Lisa? Hur har han i så fall flyttat henne? Det är en sak åklagaren måste kunna svara på.
Det är kanske där frun och brodern kommer in i bilden, vilka fordon förfogade de över?
2015-08-24, 16:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HusvagnSvensson
Ja, det är korrekt.

Åsidosatts vet jag inte, men åklagaren Wennerholm går ju nu ut med att blodspår från den misstänkte finns på Lisa Holms tillhörigheter. Jag har ingen anledning att ifrågasätta det, men ponera att försvaret har uppgifter som motsäger det. Då är det tveksamt rättvist om de inte får gå ut med de uppgifterna.

Rättegångar skall inte föras i media heter det och det är iofs en rimlig målsättning, men samtidigt finns det inget ont i att rättegångar granskas noga i media och den granskningen börjar på ett tidigt häktningsstadium vare sig man vill eller inte

Yppandeförbud och stängda häktningar bör användas med mycket måtta och bara om det är absolut nödvändigt.

Jag tycker faktiskt det var bra att vi fick veta att det fortfarande finns häktningsgrund, så vi slipper oroa oss för att en oskyldig är frihetsberövad.

Jag kommer hålla med dig till fullo den dag vi kommer ha tidningar och journalister som intresserar sig i sak för pågående brottsutredningar. Det finns inte en enda journalist på kvällstidningarna som har läst juridik eller annan relevant utbildning. De hittar bara på en massa eller vantolkar det de skriver om.

De kan inte granska brottsprocessen eftersom de inget kan om den. Jag tror det är orsaken till mycket ilska hos medborgarna i detta land för att hemska saker passerar obemärkt och inget granskas. Det tystas ner. Det är alltid något som är känsligt eller inte politiskt korrekt, om gärningsmannen inte är av rätt slags typ; av den slags gärningsmän man får skriva om.

Om man jämför med hur bevakningen av brott i sker i andra länder, så är det ju bedrövligt i Sverige. Okunskap i kombination med rädsla är faktiskt skadligt för en framtida rättsprocess, det leder till drev, och påverkar domstolen. En sak som visade sig tydligt i Qvickrättegångarna.
2015-08-24, 16:51
Medlem
T34Panzers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av March560
Om man endast har blodspår från MGM på BOs tillhörigheter och vittnesuppgifter (av sådan typ som hittills utpekats) räcker väl det knappast för att döma någon för mord?

Nej inte endast på hennes tillhörigheter utan även på hennes kropp.

– Vi har flera dna-matchningar. Mannens dna kan knytas till Lisa Holms kropp.

http://www.svt.se/nyheter/regionalt/vast/atal-drojer-i-lisa-holm-fallet
2015-08-24, 16:53
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av T34Panzer

Det står inte hennes kropp. Läs igen.
2015-08-24, 16:54
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Det är kanske där frun och brodern kommer in i bilden, vilka fordon förfogade de över?
Självfallet. Tanken att undersöka de fordonen har naturligtvis inte slagit polisen.
2015-08-24, 16:54
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av T34Panzer

Oralsex, DNA i munhålan, offret biter, blödning uppstår, gärningspersonen dödar offret i vredesmod, kan förklara DNA spår i from av blod men även DNA av annan typ, ska ju finnas två typer av DNA spår om jag har förstått saken rätt.
2015-08-24, 16:57
Moderator
OYs avatar
Citat:
Självfallet. Tanken att undersöka de fordonen har naturligtvis inte slagit polisen.

Den tanken har säkerligen slagit polisen, jag kommenterade endast det som du skrev.

Citat:
Det har inte berättats om de fordon som NB förfogade över. Vad händer om de kommer från undersökningar utan spår av Lisa? Hur har han i så fall flyttat henne? Det är en sak åklagaren måste kunna svara på.

Om du menar samtliga fordon som kan vara inblandade i fallet så bör du vara tydlig med det, som du frågar får du svar.
2015-08-24, 16:58
Medlem
Bergakungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Proprioception
En ytterligare fråga (till ditt utmärkta svar):

Har försvaret yttrandeförbud om omständigheter som talar till MGMs fördel? (Jag antar att försvaret redan vet om detta nya DNA bevis, och kanske (spekulation) har gjort det en tid)

Om yppandeförbud föreligger har ombudet tystnadsplikt om sådant som kommit den vägen, oavsett om det är en fördel eller en nackdel. Men frågan blir besynnerlig, eftersom det vanligen räcker med något som talar till den misstänktes fördel för att hela frågan skall förändras. Det som nu framkommit verkar vara till MGM:s nackdel.

Kanske menar du att ombudet skulle påtala i tidningarna (jag hittar på detta!) att "man har hittat dna på LH som inte kan kopplas till min klient" eller något i den stilen. Skulle detta stämma kan ombudet inte tala om detta - det vore att bryta mot yppandeförbudet.

För fullständighetens skull: Att påtala detta för utredarna går naturligtvis utmärkt om än meningslöst. De vet ju redan.
Medlem
MrFolds avatar
Citat:

Nej. Åklagaren bör kunna svara på det, men det finns som du mycket väl vet inget absolut krav att åklagaren ska kunna presentera en fullständig händelsekedja helt utan luckor för att skuld bortom rimligt tvivel ska kunna fastslås. Det handlar om hur stark övrig bevisning är.

Som vanligt handlar det också om att titta på ALLA omständigheter, inte bara plocka ut bitar. Kan vi bevisa att den åtalade inte kan ha haft tillgång till något annat fordon, att kroppen inte kunde ha flyttats på något annat vis än med detta fordon, att kroppen haft rejäla skador före flytt och att bilen är helt ostädad sen länge och ändå inte har några spår i sig: Ja då är det naturligtvis ett ganska rejält minus i åklagarens case.

Förhåller det sig däremot så att man haft möjlighet att transportera på andra vis (t ex på en övertäckt släpkärra), att kroppen bör ha varit relativt oskadad (=inga större blödningar) och att undersökt bil helt uppenbart har städats: Ja då kan bristen på fynd i den förklaras på flera andra vis än att det finns en annan mördare.

Det skulle inte förvåna mig om dödsorsaken är strypning och att kroppen omedelbart efter dödsfallet fraktats i ilfart (enligt vittnesuppgifter) till Martorp där den burits ut. Varefter NB senare städat och sprayat och haft sig. Inte kan jag se att åklagarens case kommer i gungning under såna eller likartade omständigheter.
Medlem
T34Panzers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Timeout
– Vi har fått ytterligare dna-bevisning i form av bland annat blodspår på Lisa Holms tillhörigheter. Det finns en annan typ av dna-spår också, men vad det är kan jag inte gå in på.
http://www.expressen.se/gt/vi-har-en-bild-av-hur-det-har-har-gatt-till/
Jaha... så då har vi blod och troligen sperma i bevisningen.
En våldtäkt som slutar med mord. En klassiker tyvärr.

Vilka ska nu misstänkas här i tråden? Inte kan det väl vara den häktade...

Ja det blir säkert en omgång dividerande om det ändå trots allt inte är AJ, styvsonen eller varför inte den finnige jämnårige, som är den riktiga GM...för rättsväsendet och poliskåren är ju korrupta enligt vissa...

Det ska bli skönt att få ett slut på den här hemska historien.
Och jag är övergad om att rättvisa kommer att skipas.
Senast redigerad av T34Panzer 2015-08-24 kl. 17:24.
2015-08-24, 17:02
Medlem
letsdoits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vallero
Så bevisen har stärkts. Ett flertal DNA-träffar bl.a. blodspår. Det är ju extra intressant då eventuell kontamination i princip kan uteslutas. Om nu MGM blödde så är det väl troligt (men inte säkert) att skada har uppstått av ett motstånd från BO och där kommer man tillbaka till det lite konstiga: Att NBs DNA fortfarande inte säkrats på LH utan bara hennes "tillhörigheter". Polisen använder konsekvent denna formulering och jag kan inte tolka det på något annat sätt än att inget DNA från MGM säkrats på kroppen.

Det borde rimligen utesluta att MGM mördade LH handgripligen genom t.ex. strypning eller fysiskt närvåld. Samt våldtäkt. Det baserar jag på att det är mycket svårt, nästintill omöjligt att undvika att bli klöst eller riven i en dylik situation. Och detta skulle ha lämnat NBs DNA under naglarna på LH, samt troligen även hår och salivspår.
Det kan eventuellt förklaras av någon form av frätande ämne, men hade verkligen NB den tiden och kapaciteten?

Och det rimmar extremt illa med den hjärndöda panikspridningen av LHs tillhörigheter med NBs DNA på och valet av plats att gömma kroppen. Det går inte ihop, men är ändå 100% säker på att NB är GM.
I sammanhanget kan påminnas om det "kusliga" fynd som ska ha hittats av MPS, kort tid innan bröderna togs in för förhör. Om detta var ett blodigt klädesplagg som man direkt såg eller anade var LH:s (t.ex. kan hon ha burit ett plagg med reklamtryck) så uppkommer frågan om ett övergrepp ägt rum i närheten, eller om gm på sin väg till/från Martorp slängt i väg plagget. - Skulle det visa sig att NB varit drogpåverkad vid brottstillfället så kan detta ev. förklara alla konstiga turer med diverse olika tillhörigheter utströdda lite varstans i naturen. En gm som beter sig på detta sätt torde vara mer eller mindre speedad, och då kanske inte bara pga stress. - Likaså skulle brödernas beteende vid konfrontationen med MPS kunna förklaras av NB:s allt mer paranoida tankebanor. – En hel del tyder på en gm som tappat greppet om sitt brott redan under inledningsskedet.

- Tar man återigen fasta på GT:s två bilar och antar att det finns substans i vittnesiakttagelsen så kan någon form av affärsuppgörelse i anslutning till kaféet inte uteslutas (LH var helt osynlig bakom kaféet och kan ha bevittnat något som NB m.fl. bedömt vara synnerligen komprometterande).

Nu säger sig ju åklagaren (bl.a. med ledning av obduktionsresultatet) ha fått en klar bild av händelseförloppet varför det finns skäl anta att saker och ting framöver kommer att ges en följdriktig förklaring.
2015-08-24, 17:06
Medlem
nominals avatar
Försöker göra lite detektivarbete för att bland annat stilla frågeställningarna om vilka bilmodeller litauerna egentligen har. Ni får gärna hjälpa mig på traven.

Det förbryllar mig lite att NB, AB och IB inte är skrivna i Sverige. Är det inte normalt om man vet att man ska bo och jobba i ett land i 8 år att man också adressändrar till sin boplats i utlandet? Ratsit ger inga resultat på varken namn eller adress (Blomberg 8 enligt vad jag läst tidigare i tråden) eller gäller Ratsit och liknande tjänster enbart för svenska medborgare? Litauen verkar inte ha något personsök så det ser ut att vara en återvändsgränd där med.

För att kort sammanfatta vad vi vet hittills:
- Det stod en silverfärgad VW Sharan mk1/Ford Galaxy mk1 utanför deras tomt dagen de greps.
- De har setts köra en kombi enligt Expressen. AB kompletterar senare med att kombin är röd.

Tankar och frågeställningar gällande nämnda uppgifter:
Till min kännedom är det ej bekräftat om VW:n/Forden är deras. Det kan ju ha varit en journalist eller någon från missing people som råkat parkera just där pga det höga trycket i området och då kanske svårt att hitta annan parkering.

Från Expressen:
Citat:
"Vittnet ska ha sett litauernas bil köra i hög fart mot Martorp, säger en person."
Innebär detta att litauerna äger bilen? Det kan lika gärna ha varit så att de lånat en av AJs många bilar (VW Caddyn som nämnts tidigare) men som jag tolkar texten är detta en bil de själva äger. Vilket leder mig till nästa frågeställning: har Expressen/AB litat på att vittnet/vittnena känner till att litauerna har en sån bil eller har de gjort egna efterforskningar för att bekräfta att litauerna de facto har en röd bil?

Om det stämmer att de gjort egna efterforskningar i saken innebär det förmodligen att de hittat fakta om fordonet i ett register som i Sverige ju är offentligt. Varför detta är intressant är för att vi genom sidor som merinfo.se och biluppgifter.se isf kan se hur många modeller de äger och stundtals vilka. Det går också att gå den längre vägen via Transportstyrelsen då de i regel har mer utförlig info. Men det leder ju till nästa fråga - var deras presumtiva bil registrerad i Sverige eller Litauen? Om Litauen, kan någon svara på om det finns ett ordentligt register där med möjlighet att kolla regplåtar, alternativt omvänt via person? Litauiska regplåtar är till typsnitt och format nästan identiska svenska, och detta kan ju vara något att beakta när man lyssnar till potentiella vittnesuppgifter. T.ex. säger kanske vittnet till Expressen att "ja, det var en svensk bil" ovetandes att plåtarna har nästintill samma utformning och utseende.

Har någon från området eller från MP sett regplåtar på VW/Forden, eller i bästa fall även den röda kombin? Någon journalist som råkat twittra bild på området/huset och inte tänkt på bilarna i bakgrunden?

För övrigt så är häktningsframställningarna i början av tråden inte tillgängliga då fildirekts hemsida är nere. Någon får gärna ladda upp igen på minfil.org eller liknande.

Har läst lite sporadiskt i tråden sedan start och försöker använda sökfunktionen så gott det går men ibland kan man ändå missa saker, så jag ber om ursäkt i förväg om dessa saker rätts ut tidigare

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in