2015-08-24, 14:40
Medlem
Hopes.N.Dreamss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
Jag skrev på fyndplatsen, inte tillhörigheter.
Det står uttryckligen i artikeln som du citerade att man hittade blodspår från MGM på Lisas tillhörigheter, inte på fyndplatsen.
2015-08-24, 14:41
Medlem
[quote=chrisemil|54458805]Om hon strypts under en våldtäkt med nävarna så hittar jag inte ett mordvapen direkt.. gör du?

e inte händer och människor ett vapen=?

Det allra farligaste vapnet är handen. det är så att har du inga händer är det svårare slå mörda och göra annat.

Vidare står det så här. Kanske redan inlagt av andra. så dubbletter då. http://www.dn.se/nyheter/sverige/lisa-holms-misstankte-mordare-begars-omhaktad/

Enligt Lars-Göran Wennerholm har bevisningen mot mannen stärkts, bland annat finns DNA-spår.

– Jag har tidigare sagt att det finns flera DNA som binder den misstänkta till Lisa Holm. Nu har vi flera dna-träffar, bland annat hans blod på Lisa Holms tillhörigheter. DNA i form av blod måste man säga är stark bevisning.
2015-08-24, 14:42
Medlem
[quote=March560|54458870]
Citat:
Ursprungligen postat av chrisemil
Om hon strypts under en våldtäkt med nävarna så hittar jag inte ett mordvapen direkt.. gör du?

Nej, precis. Det var därför jag skrev ett "eventuellt" mordvapen, dvs att ett sådant finns är spekulativt.

Sant.
De kanske inte nämner mordvapen heller om det nu skulle finnas.
2015-08-24, 14:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ironiq
Att balthoran ens fortsätter neka.

Det gör han sannolikt delvis för att den existerande bevisningen inte räcker till fällande dom, vilket säkerligen starkt påtalas av hans advokat.
2015-08-24, 14:43
Medlem
valleros avatar
Så bevisen har stärkts. Ett flertal DNA-träffar bl.a. blodspår. Det är ju extra intressant då eventuell kontamination i princip kan uteslutas. Om nu MGM blödde så är det väl troligt (men inte säkert) att skada har uppstått av ett motstånd från BO och där kommer man tillbaka till det lite konstiga: Att NBs DNA fortfarande inte säkrats på LH utan bara hennes "tillhörigheter". Polisen använder konsekvent denna formulering och jag kan inte tolka det på något annat sätt än att inget DNA från MGM säkrats på kroppen.

Det borde rimligen utesluta att MGM mördade LH handgripligen genom t.ex. strypning eller fysiskt närvåld. Samt våldtäkt. Det baserar jag på att det är mycket svårt, nästintill omöjligt att undvika att bli klöst eller riven i en dylik situation. Och detta skulle ha lämnat NBs DNA under naglarna på LH, samt troligen även hår och salivspår.
Det kan eventuellt förklaras av någon form av frätande ämne, men hade verkligen NB den tiden och kapaciteten?

Och det rimmar extremt illa med den hjärndöda panikspridningen av LHs tillhörigheter med NBs DNA på och valet av plats att gömma kroppen. Det går inte ihop, men är ändå 100% säker på att NB är GM.
2015-08-24, 14:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av March560
Om man endast har blodspår från MGM på BOs tillhörigheter och vittnesuppgifter (av sådan typ som hittills utpekats) räcker väl det knappast för att döma någon för mord?

Om man som MGM, hävdar att han ALDRIG träffat Lisa eller ens sett henne så jo, då är det nog ganska svårt.
2015-08-24, 14:44
Medlem
Är så nyfiken. Hur fan kan han lämna blodspår? skar sig på hjälmen när han drog av hjälmen? Eller jackan? Eller dödat henne med kniv och råkade skära sig själv? Eller lisa bet så det droppade blod på hennes kläder?

Och annan dna kan ju vara vad som helst. Hud,hår,säd,saliv.

Hmmm
2015-08-24, 14:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cadoro
Om man som MGM, hävdar att han ALDRIG träffat Lisa eller ens sett henne så jo, då är det nog ganska svårt.

Hypotetiskt behöver han inte ha träffat henne för att hans blod ska finnas på hennes tillhörigheter.
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av March560
Det gör han sannolikt delvis för att den existerande bevisningen inte räcker till fällande dom, vilket säkerligen starkt påtalas av hans advokat.

"Den bevisningen hon känner till".
Hon har inte tagit del av de nya sakerna som framkommit, och jag tycker hon verkar lite orolig nu.

Citat:
Advokaten: "Vill inte spekulera"
35-åringens advokat Inger Rönnbäck har ännu inte tagit del av obduktionsrapporten.
– Nej, jag har inte fått besked om det. Det kommer väl, säger hon.
Så du vet inte om det stärker misstankarna mot din klient eller tvärtom?
– Nej, tyvärr jag vet inte det. Jag får förhoppningsvis veta det ganska snart.
Hon menar att det inte säger något att 35-åringen nu begärs omhäktad. Angående uppgifterna om nya blodspår vill hon inte uttala sig förrän efter omhäktningsförhandlingen.
– Annars blir det bara spekulationer och det vill jag inte hålla på med, säger hon.
Så sent som i slutet av förra veckan träffade Inger Rönnbäck sin klient, den misstänkte 35-åringen.
"Snabba ryck"
– Men jag har kontakt med honom när det behövs. Antingen i telefon eller genom sammanträffande när det behövs.
Tycker du att det är märkligt att åklagaren inte ringt upp dig och meddelat vad obduktionsresultatet innehåller?
– Nej, det kan jag inte säga. Jag vet ju inte när han fick det eller vad han har för sig just nu. Det är lite snabba ryck och så där.
http://www.expressen.se/gt/vi-har-en-bild-av-hur-det-har-har-gatt-till/
Medlem
Babydolls avatar
http://www.dn.se/nyheter/sverige/lisa-holms-misstankte-mordare-begars-omhaktad/

" Enligt Lars-Göran Wennerholm har bevisningen mot mannen stärkts, bland annat finns DNA-spår.

– Jag har tidigare sagt att det finns flera DNA som binder den misstänkta till Lisa Holm. Nu har vi flera dna-träffar, bland annat hans blod på Lisa Holms tillhörigheter. DNA i form av blod måste man säga är stark bevisning.

Finns det DNA på kroppen?

– Det är en definitionsfråga vad som menas på kroppen. Hon har ju kläder på kroppen, säger Wennerholm.
"

Om hon blev strypt i samband med ett våldtäktsförsök, finns möjlighet att hon slog och klöste GM allt hon kunde. Då kan han börjat blöda näsblod och det hamnat på hennes kläder och möjligen på kläderna. Om hon lyckades riva GM kan man hitta hans dna under hennes naglar (det vore mycket komprometterande bevis). Sen finns förstås risken att han lyckades genomföra en våldtäkt och då kan det finnas sperma i kroppen eller på kläderna.
2015-08-24, 14:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vallero
Så bevisen har stärkts. Ett flertal DNA-träffar bl.a. blodspår. Det är ju extra intressant då eventuell kontamination i princip kan uteslutas. Om nu MGM blödde så är det väl troligt (men inte säkert) att skada har uppstått av ett motstånd från BO och där kommer man tillbaka till det lite konstiga: Att NBs DNA fortfarande inte säkrats på LH utan bara hennes "tillhörigheter". Polisen använder konsekvent denna formulering och jag kan inte tolka det på något annat sätt än att inget DNA från MGM säkrats på kroppen.

Det borde rimligen utesluta att MGM mördade LH handgripligen genom t.ex. strypning eller fysiskt närvåld. Samt våldtäkt. Det baserar jag på att det är mycket svårt, nästintill omöjligt att undvika att bli klöst eller riven i en dylik situation. Och detta skulle ha lämnat NBs DNA under naglarna på LH, samt troligen även hår och salivspår.
Det kan eventuellt förklaras av någon form av frätande ämne, men hade verkligen NB den tiden och kapaciteten?

Och det rimmar extremt illa med den hjärndöda panikspridningen av LHs tillhörigheter med NBs DNA på och valet av plats att gömma kroppen. Det går inte ihop, men är ändå 100% säker på att NB är GM.

Finns det DNA på kroppen?

– Det är en definitionsfråga vad som menas på kroppen. Hon har ju kläder på kroppen, säger Wennerholm.
2015-08-24, 14:47
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hopes.N.Dreams
Det står uttryckligen i artikeln som du citerade att man hittade blodspår från MGM på Lisas tillhörigheter, inte på fyndplatsen.
Ja, men det var det här du kommenterade, och har fått svar.
Citat:
Ursprungligen postat av Hopes.N.Dreams
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
Vilket kan betyda att NB:s blod har hittats på fyndplatsen, och kan vara hur gammalt som helst.
Hur definierar du "gammalt"? Tror du inte att människor duschar eller tvättar kläder...?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in