2015-08-24, 06:55
Medlem
Photoshoppeds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mogwai77
Nån borde ge honom samma medicin som han gjorde mot sina offer. Han borde se själv hur kul det är att inte ha några kläder på sig i minus grader och bli slängd i något insjö och få bli hånad och utskrattad.

Så enligt samma princip ska vi mörda alla som blivit frigivna efter morddomar och kommer ut. Och sen ska någon mörda oss när vi kommer ut efter våra straff och så vidare. Flashback är fullt av neandertalare.
Citera
2015-08-24, 06:57
Medlem
Photoshoppeds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Huntardo
Seriöst, hur fan tänker ni som försvarar honom? Jävla PK drägg.

Dras det ihop en folkmassa för att lyncha honom, så sponsrar jag med repet.

Det är ingen som försvarar honom. Däremot vill jag inte ha ett samhälle där det är ok för random människor att springa runt och slå ihjäl andra.
Citera
2015-08-24, 07:00
Medlem
Torsuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Photoshopped
Så enligt samma princip ska vi mörda alla som blivit frigivna efter morddomar och kommer ut. Och sen ska någon mörda oss när vi kommer ut efter våra straff och så vidare. Flashback är fullt av neandertalare.
Det hade varit bättre om mördare aldrig kommit ut. Då hade de sluppit att bli ihjälslagna
Citera
2015-08-24, 07:03
Medlem
kordens avatar
Det tar vi en skål på
När blir nästa gång Niklas får åka
Pling pling taxi ?

Dags att sätta pengar
Citera
2015-08-24, 07:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Photoshopped
sen ska någon mörda oss när vi kommer ut efter våra straff

Varför då?
Citera
2015-08-24, 07:29
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av calmsolution
Att jämföra kåkfarares våld mot varandra med en pappas hämnd mot den som våldtog hans dotter är fruktansvärt arrogant och avskyvärt.

Vem har gjort det och vem har några som helst belägg för att det som skett var en »pappas hämnd«? Jo möjligen förvirrade nollor med gapande munnar och ihåliga argument utan grund.

Jag jämför inte kåkfarares hämnd. Jag pekar bara på att de inte bör respekteras och de som respekterar kåkfararnas sätt att upprätta heder kan ju med fördel flytta till länder där sådan mentalitet ingår i vardagsbilden.

Citat:
Spring tillbaka till din lilla HBTQ-certifierade studiecirkel hos (V) och sjung Kumbaya, för någon mänsklig empati besitter du inte...

Det måste ju vara du som tillhör dem med ditt inskränkta synsätt.
Citera
2015-08-24, 07:31
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trapizo
Vad har hänt under dom åren han suttit inne?? Har han blivit "frälst" eller???? Han var sådan då...han är sådan nu också...han har bara inte kommit i gång ännu...

Jaså, det vet du. Jag vet inte, men jag tror att sannolikheten och förutsättningarna för honom, att utföra brott, minskat radikalt. Det finns nog värre faror som lurar där ute.

Citat:
Hagamannen skulle ha tänkt till innan han ställde till det som han gjorde...han visste ju att han betedde sig så dumt när han drack sprit...att han inte skaffade antabus istället, så skulle han inte fått arga golfspelarna efter sig.

Fan, om det fanns ett Nobelpris i kriminologi så skulle du få det. Om bara alla brottslingar tänkte till innan, så skulle vi ha en värld utan kriminalitet.

Vilken god och from tanke, men fungerar det? Nej, för det finns sjuka människor överallt som inte kan tänka eller kontrollera sitt handlande. När det gäller NL så är han ju inte normalt funtad. Jag tror dock att han med fängelsestraffet bakom sig har en annan inställning till sig själv och omvärlden.

Jag känner honom dock inte, men att som du och andra (utan att heller känna honom) berätta vad han kommer att göra eller inte göra, så långt vill jag inte gå.
Senast redigerad av HerrGickhan 2015-08-24 kl. 07:39.
Citera
2015-08-24, 07:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OLDDEAR
En viss skillnad, han i Falun fick en totalt sammanbrott 1 gång. Hagamannen flippade i ca 10 års tid en antal ggr. Vi vet förmodligen inte alla ggr. Han höll en hel stad i skräck och hans förehavanden påverkade tusentals människor. Hagamannen ses som arrogant och provokativ än idag men han i Falun ses inte på det sättet.
Inte för att jag på något sätt försvarar någon misshandel men jag är mer intresserad av mekanismerna bakom.

Någon jämförde Hagamannen med Kapten klänning..

Skillnaden mellan dessa gentlemän är att Hagamannen attackerade "vanliga" tjejer på gatorna. Ingen av dessa sökte sig till Hagamannens sällskap.

Kapten klänning våldtog och förnedrade tjejer som hade missbruksproblematik och som sökte sig till hans sällskap - mot betalning - även EFTER att de redan minst en gång hade blivit (grupp)våldtagna och förnedrade.

I sådana lägen är det svårt för allmänheten att identifiera sig med offret.

I Hagamannens fall kunde offret vara - och var också - "vilken tjej som helst i Umeå som hade oturen att korsa Hagamannens vägar"..

Och denna skräck som alla tjejer plus deras anhöriga kände under en väldigt lång period av sitt liv återspeglas nu i ilskan över att han återigen söker sig till "sina jaktmarker" - dvs uppåt i landet - och tror och förutsätter att just han ska kunna leva sitt liv i lugn och ro. Tjejerna där uppe (plus deras anhöriga) däremot får återigen ta taxi hem och gå med hjärtat i halsgropen eftersom de inte vet ifall Hagamannen befinner sig på elevhemmet eller utanför elevhemmet på spaning..
Senast redigerad av sno 2015-08-24 kl. 07:43.
Citera
2015-08-24, 07:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Vem har gjort det och vem har några som helst belägg för att det som skett var en »pappas hämnd«? Jo möjligen förvirrade nollor med gapande munnar och ihåliga argument utan grund.

Jag jämför inte kåkfarares hämnd. Jag pekar bara på att de inte bör respekteras och de som respekterar kåkfararnas sätt att upprätta heder kan ju med fördel flytta till länder där sådan mentalitet ingår i vardagsbilden.

Det måste ju vara du som tillhör dem med ditt inskränkta synsätt.

Men det handlar ju inte om att upprätta någons heder..

Detta handlar om att sätta Hagamannen på plats. Så att han inte tror att han går säker på gatorna. Detta är att påminna honom om att rollerna har förändrats. Trots att han tror sig kunna prata om "sina rättigheter" hit och dit och glömma bort offrens och deras anhörigas skräck om de skulle råka mötas på ICA, eftersom Hagamannen insisterade att få bosätta sig i Umeå.

Han får väl bosätta sig var han vill - men det blir såklart konsekvenser för det beslutet. Sen kan han själv dra slutsen ifall han borde fundera över att flytta eller stanna.
Citera
2015-08-24, 07:45
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sno

Skillnaden mellan dessa gentlemän är att Hagamannen attackerade "vanliga" tjejer på gatorna. Ingen av dessa sökte sig till Hagamannens sällskap.

Kapten klänning våldtog och förnedrade tjejer som hade missbruksproblematik och som sökte sig till hans sällskap - mot betalning - även EFTER att de redan minst en gång hade blivit (grupp)våldtagna och förnedrade.

I Hagamannens fall kunde offret vara - och var också - "vilken tjej som helt i Umeå som hade oturen att korsa Hagamannens vägar"...

Du har rätt i din analys här. Det är precis så avgränsade många »vanliga« människor är. De reagerar instinktivt på det som skulle kunna hota deras egen upplevda tillvaro. Däremot kan de inte tänka steget längre och inse att förhållandena plötsligt kan förändras, att de exempelvis kan få en dotter med missbruksproblem, som skulle kunna falla offer under Kapten Klänning.

Att folk i allmänhet inte värderar Klännings handlingar ens till en bråkdel av vad Hagamannen gjorde, visar mest av allt vilken skev uppfattning som många har. Det Klänning gjorde var horribelt.
Citera
2015-08-24, 07:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sno

I Hagamannens fall kunde offret vara - och var också - "vilken tjej som helt i Umeå som hade oturen att korsa Hagamannens vägar"..

Och denna skräck som alla tjejer plus deras anhöriga kände under en väldigt lång period av sitt liv återspeglas nu i ilskan över att han återigen söker sig till "sina jaktmarker" - dvs uppåt i landet - och tror och förutsätter att just han ska kunna leva sitt liv i lugn och ro. Tjejerna där upp (plus deras anhöriga) däremot får återigen ta taxi hem och gå med hjärtat i halsgropen eftersom de inte vet ifall Hagamannen befinner sig på elevhemmet eller utanför elevhemmet på spaning..

Nja, som jag har försökt förklara skulle en Övertorneåbo inte se det som han återvänt till "sina jaktmarker" utan snarare som att han söker nya och att han kanske utnyttjar deras dåliga polisbemanning, avstånden, kylan för att ev lyckas med en ny våldtäkt, folk från Umeå kan dock känna som du beskriver, att 40 mil känns alldeles för nära och det faktum att han siktats i Umeå skapar oro. Jag bor i Umeå och kan intyga att de påstådda observationerna av honom här har skapat mycket oro hos folk och att han är väldigt hatad här ännu efter dessa år. Jag kan tänka mig att hans misshandel kan mötas med en del glädjeyttringar när jag snart går på jobbet och då jobbar jag i ett medelklassyrke där detta inte är så vanligt utan man är vanligen mer civiliserad i sitt tyckande.

När det gäller Kapten Klänning så tror jag inte heller han kan beskrivas som omtyckt men då jag tror att hans brott är mer kända och omtalade i just medelklassen så tror jag att det är färre som skulle gå efter honom även om han visade sig medan Hagamannen vet "alla" om. Jag tror att det till stor del är en klassfråga faktiskt men helt ärligt hade jag inte direkt gråtit om Kapten Klänning fått sig en släng av en golfklubba heller. Ursäkta att jag drar upp klass men jag tror vi kan vara rätt säkra på att det inte var några kostymnissar direkt som sopade till Hagamannen, de som gör sådant finns nog i första hand att rekrytera i de lägre delarna av samhället om än inte nödvändigtvis tidigare kriminella.
Citera
2015-08-24, 07:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Jaså, det vet du. Jag vet inte, men jag tror att sannolikheten och förutsättningarna för honom, att utföra brott, minskat radikalt. Det finns nog värre faror som lurar där ute.

Fan, om det fanns ett Nobelpris i kriminologi så skulle du få det. Om bara alla brottslingar tänkte till innan, så skulle vi ha en värld utan kriminalitet.

Vilken god och from tanke, men fungerar det? Nej, för det finns sjuka människor överallt som inte kan tänka eller kontrollera sitt handlande. När det gäller NL så är han ju inte normalt funtad. Jag tror dock att han med fängelsestraffet bakom sig har en annan inställning till sig själv och omvärlden.

Jag känner honom dock inte, men att som du och andra (utan att heller känna honom) berätta vad han kommer att göra eller inte göra, så långt vill jag inte gå.

Han har ju vägrat all sorts terapi som han har blivit erbjuden under sin tid i fängelset.

Sen har han endast tänkt på sig själv när de gäller flytten till Umeå.

Han gjorde även allt han kunde för att slippa betala skadestånd till offren.

Förutsättningarna för honom, att utföra brott, har såklart minskat dock nu när han befinner sig under "övervakning".

Vi vet och ortsborna vet och Umeåborna framför allt vet att samhället inte kan skydda någon. Nu ska även Hagamannen inse detta.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in