2015-08-23, 13:26
Medlem
chran508s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av anteri17
På tal om lag som som har nedrustats... Genoa. Herregud, det där ser kallt ut. Riktigt jävla kallt. Till morgondagens match har man även massvis med skador och avstängningar. Det blir inte övre halvan för något av Genua-lagen den här säsongen.

Så vilka når övre halvan och kan utmana om en CL-plats vid en bra säsong?
Torino, Udinese, Sassuolo och Palermo. Dessa fyra lag tror jag går bäst av lagen bakom topp-7.
Hur tror du det kommer gå för svenskarna i Serie A?
Får Jansson starta mer än förra säsongen? Kommer Quaison fortsätta imponera?
Jag ser tyvärr inte så mycket italiensk fotboll men med fler och fler svenskar så ökar intresset iaf.
Citera
2015-08-23, 14:52
Medlem
Någon som har koll på hur det är med rättigheterna till att visa serie a i sverige? Vem kommer få dom?
Citera
2015-08-23, 14:56
Medlem
anteri17s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av chran508
Hur tror du det kommer gå för svenskarna i Serie A?
Får Jansson starta mer än förra säsongen? Kommer Quaison fortsätta imponera?
Jag ser tyvärr inte så mycket italiensk fotboll men med fler och fler svenskar så ökar intresset iaf.

Det ser nog bättre ut för Quaison än för Jansson.
Citera
2015-08-23, 15:40
Medlem
Från matchtråden igår:
Citat:
Mancosu med ett fint mål. Snabb i djupet och en vänsterrökare ribba in.
...

Från januari 2014:
Mancosu! Kliniskt och snyggt. Hela tiden farlig. Självförtroende. Ledde skytteligan i Serie B inför omgången och drar nu ifrån ytterligare med totalt 15 mål.

Vem är det? Ny spännande talang?

Nja. Man kan nog jämföra hans resa med den som Sau gjort. Men ännu mycket mer spektakulär. Mancosu är äldre. Nu 29 år…

Född i Cagliari. Spelat i ett antal lag runt om på den vackra ön. Alltid i de lägre divisionerna. Förra säsongen fick han möjligheten hos ett ”större” lag. På Sicilien. Trapani i Prima Divisione. Blir deras bästa målskytt (15 mål) och de tar steget upp till Serie B. Deras första säsong någonsin i Serie B.

Där han fullständigt briljerar!

Vaffanculo! Blir fan glad över att hitta dessa askungesagor mitt i den moderna fotbollen.

(FB) Allt om Calcio!

Han hade alltså ingen särskilt imponerande karriär då han 2011/2012 plötsligt i Vigor Lamezia i Lega Pro Seconda Divisione började spotta in en massa mål. Han tog steget upp till Lega Pro Prima Divisione då han fick chansen i Trapani 2012/2013. Han är född 1984 dvs fyllde då 28 år. Blev Capocannoniere och tog direkt upp Trapani till Serie B, där han återigen briljerade och blev Capocannoniere med 26 mål. Säsongen efter började hyfsat med 10 mål på de första 19 matcherna, men sedan gick han till Bologna. Och blev iskall. 17 matcher och inga mål... Där kunde den trots allt vackra sagan ha slutat...

Men han stannade kvar i Bologna och fick igår chansen från start. Och i sin debut i Serie A gjorde han såklart mål. Borta mot Lazio.
Citera
2015-08-23, 15:44
Moderator
vfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ampL
Någon som har koll på hur det är med rättigheterna till att visa serie a i sverige? Vem kommer få dom?

Se (FB) Sändningsrättigheter till Serie A, La Liga och Ligue 1 2015/16? /Mod
Citera
2015-08-23, 17:17
Medlem
Rimligen kör Juventus sönder Udinese i den tidiga matchen (kl 18:00). Upp till bevis för det ”nya” Juventus.

La Gazzetta spekulerar i denna uppställning. 3-5-2:
Buffon; Barzagli, Bonucci, Chiellini; Lichtsteiner, Pereyra, Padoin, Pogba, Evra; Mandzukic, Coman

Skulle ju såklart vilja se 4-3-1-2 med en högklassig trequartista, men...

Udinese har såklart Di Natale . Annars tror jag att de ser ut ungefär som förra året. Lite svagare... 4522?

I de senare matcherna (20:45) så är det främst Milan och Napoli som ska visa vad de går för. Jag har stora förväntningar på båda lagen.
Citera
2015-08-23, 18:59
Medlem
Från matchtråden:
Citat:
Ursprungligen postat av Brille68
...
Jag gillar trequartista, och allt vad det innebär.
Citat:
Ideologiskt förstår jag dig.
...

(Jag förvränger anteri17s svar en hel del för att passa mina syften, jag backar såklart om du så vill )

Men min tanke är att trequartistan är på väg tillbaka. Eller rättare sagt att tränarna vill ha den rollen, men att det är tveksamt om kvaliteten finns där bland spelarna. Och att de är bekväma i rollen. Jag älskar nummer 10 och trequartista. Under 1990-talet så hade vi i gli Azzurri Mancini, Baggio, Zola, Del Piero och Totti. Lägg till Platini, Maradona, Francescoli , Zico osv in absurdum. Även om det såklart finns gränsdragningar angående vem som räknas som trequartista...

Men sedan dog rollen. Zidane kan ha varit en av de sista stora. Totti tog steget upp och blev anfallare. Vaffanculo. Cossu kan ha varit den sista renodlade trequartistan.

Och det kan också ha varit med Cossu som den nya trenden startade? Jag tror att Allegris tankar har påverkat hur man ser på Calcio i Italien. Tyvärr är Cossu den enda riktiga trequartistan han haft i sina lag, men han vänder och vrider på sina spelare för att kunna få de rollen.

Jag gjorde en ”mental note” då jag 31:e juli läste la Gazzetta. De resonerade kring olika nummer 10 i denna säsongs Serie A. Äh vafan mental note, jag gjorde en Stivali och klippte ut artikeln. Som sedan försvann... Därför en aning fritt ur minnet. Kanske lite felaktigt, eftersom jag lagat mat hela dagen, så har en hel del vin hunnit gå både i grytan och kocken.

Man gick igenom hur rollen kan återuppfinnas. Nummer 10 fast på olika sätt.

Il 10-Campista:
Tänk Saponara. Inte helt olikt hur Boateng agerade i Milan. Attackerar framåt, både i rörelse och passningar.

L’ex Esterno:
Tänk Insigne. Spelare som kan kan löpa ut mot kanterna, men såklart också mot mitten. Inte i första hand passningsspelare.

Il Regista:
Tänk Hernanez. Löper inte själv särskilt mycket framåt, men kan ge inspel och assist till anfallarna.

Il Corridore:
Tänk Bonaventura. Kan ta löpningen mot mål, men söker sig inte mot kanterna. Inte heller en utpräglad passningsspelare som kan skapa för anfallsspelarna.

L’Attaccante:
Tänk Vazquez. Som i princip fungerar som en anfallare.

Och jag vet att nummer 10 och trequartista inte är synonyma, men de överskuggar och flyter in i varandra. Låt oss se vad säsongen bjuder på. Men jag hoppas och tror att det kan bli en återfödelse av trequartista-rollen.
Senast redigerad av Brille68 2015-08-23 kl. 19:06.
Citera
2015-08-23, 19:52
Medlem
Undrar om detta kan blir första säsongen på ett tag som Juve tappar ligatiteln. Ser ut att bli förlust mot Udinese ikväll.

Vidal, Tevez och Pirlo borta... hmm...
Citera
2015-08-23, 20:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Indico
...
Vidal, Tevez och Pirlo borta... hmm...

Vidal är visserligen en stor spelare, men jämfört med förra säsongen så handlar det främst om Pirlo och Tevez. Juventus var pinsamt impotenta framåt. Vafan i helvete spela 3-5-2 hemma mot Udinese. Var fan är Allegris trequartistan! Juventus visar sig vara svaga på il mercato och klarar inte av att köpa den viktigaste pjäsen till Allegris lagbygge...
Citera
2015-08-23, 21:48
Medlem
Rad-i-Kalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BonhommeDeNeige
Den där podden har spårat ur. Gusten tror att han är Filip Hammar. Så jääääääla skön är han, i sitt eget huvud.

/.../
Tycker också den har tappat. Det var lite mer ordning på den gamla trojkans tid. Och Gusten, hur gammal är han? 17?
Citera
2015-08-23, 22:56
Medlem
anteri17s avatar
Citat:
På tal om lag som som har nedrustats... Genoa. Herregud, det där ser kallt ut. Riktigt jävla kallt. Till morgondagens match har man även massvis med skador och avstängningar. Det blir inte övre halvan för något av Genua-lagen den här säsongen.

Så vilka når övre halvan och kan utmana om en CL-plats vid en bra säsong?
Torino, Udinese, Sassuolo och Palermo. Dessa fyra lag tror jag går bäst av lagen bakom topp-7.

Småkul att mina fyra outsider-lag alla vinner i första omgången. Udinese har bra med flyt, medan jag trodde Palermo skulle vara lite mer dominanta. Sassuolo gör det bra genom att skapa en helt jämn matchbild mot ett topptippat Napoli. Torino i sin tur hade väldigt många avslut - om än mot en nykomling. Torino känns genuint bra. Utan EL kan man till och med knycka en Europa-plats.

Annars undrar jag hur dåliga Capri är. 0-5 efter 40 minuter ska inte få ske.

Fiorentina imponerade, Milan är inte där än, Inter undvek fiasko. Kul för toppstriden med en Juventus-förlust. Faktum är att inget av de tre högst tippade (oddsmässigt) lagen (Juve, Roma och Napoli) vann. Faktum är också att jag tycker Lazio spelar bäst fotboll i ligan, och jag tror Lazio på allvar kan vinna ligan. De är unika med sin fart och pressattityd. Dessutom kan man blanda det med ett klokt bollhållande spel, främst via Biglia, Cataldi och Parolo.
Citera
2015-08-23, 23:16
Medlem
Saandros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Brille68
Vidal är visserligen en stor spelare, men jämfört med förra säsongen så handlar det främst om Pirlo och Tevez. Juventus var pinsamt impotenta framåt. Vafan i helvete spela 3-5-2 hemma mot Udinese. Var fan är Allegris trequartistan! Juventus visar sig vara svaga på il mercato och klarar inte av att köpa den viktigaste pjäsen till Allegris lagbygge...

Nja håller inte med riktigt. Impotenta frammåt, nej. Man bör ha stängt matchen i första halvlek. Man hade chanser men man förvaltade dem inte. Sen vet vi alla hur bra alla Serie A lag är på att backa hem när man leder. 3-5-2 hatar man när det går dåligt. Men när man vinner mot Real och andra lag så säger ingen något.. Men på hemmaplan, premiären, mot Udinese. Ja svagt. Coman från start istället för Dybala? Ingen vet varför.

Trequartistan saknas, får se vad som händer sista dagarna. Men annars svaga på mercaton? Man har nästan spenderat 1 miljard. Mandzukic, Dybala, Zaza, Cuadrado, Rugani, Khedira, Neto, Alex Sandro, Pereyra(köpt loss) + en till som kommer komma innan fönstret stänger. Jag är mer än nöjd.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in