2015-08-20, 22:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av L.E.D
Jag var precis ute och åkte en bit med bil och tro det eller ej så var det en cyklist som blev förbannad på mig!?!?!
Jag kom ifatt cyklisten, på en liten smal landsväg där det knappt går att möta en annan bil, precis före en skymd kurva samtidigt som det var ett krön och i och med att jag inte bedömde en omkörning som säker så la jag mig bakom cyklisten och inväntade en omkörning.
Efter kanske tio sekunder så börjar hon titta bakåt och vinglar över halva vägen och börjar sedan röra på munnen, misstänker att hon skrek på mig, och sedan började hon vifta och hötte med näven
Vad fan är det med folk ville hon att jag skulle trycka ur henne i diket, eller vad fan var grejen? Vare sig det är en bil cykel eller något annat helvete så måste jag ju förfan få göra en säker omkörning, men vill dom så gärna bli av med mig får dom väl åka ut i diket självmant, annars får ju jag skiten för det om jag puttar ut dom där

En del cyklister alltså...
https://www.youtube.com/watch?v=-DyL3z0YyBA
https://www.youtube.com/watch?v=juHiN7VcL2Y
https://www.youtube.com/watch?v=nUX0x-dlxss

Sen gnäller ju dessa generellt så mycket på bilister bara dom gör småfel, men cyklister är ju inte mycket bättre:
https://www.youtube.com/watch?v=3fVakc_9N0I
Citera
2015-08-20, 23:10
Medlem
Cognitive Dissidents avatar
Citat:
Ursprungligen postat av C20

Sen gnäller ju dessa generellt så mycket på bilister bara dom gör småfel, men cyklister är ju inte mycket bättre:

De tre första länkarna är ju solklart bussarna som inte vet vad som gäller.

Sen är det väl en tolkningsfråga vad som är småfel, t.ex. bilar som stannar över cykelvägar kanske upplevs som en petitess av bilisten men är extremt irriterande för cyklister.

När det gäller att cykla mot rött så skulle jag tro att många gör det för att de upplever det som att det går att cykla mot rött på ett trafiksäkert vis. Vilket kanske hade varit sant om alla i trafiken hade varit telepatiska.
(själv cyklar jag iofs väldigt ofta mot rött, men det är på natten och endast när det inte är andra trafikanter inom 100 meter eller mer)
Citera
2015-08-21, 00:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av C20

Fan snackar du om? Motorförarna som inte kan köra och som ska ha körkortet indraget omedelbums! Det behövs nolltolerans mot att inte respektera cyklister. Övervakningskameror och fläskiga böter eller indraget körkort för att inte följa trafikregler gentemot cyklister. En bil är ett vapen, och då krävs ansvar.

Har varit med om att en bilistfitta inte blinkade ut ur en rondell och därmed nästan blev påkörd. Pissfittan fick ställa sig på bromsen så däcken skrek, och jag hoppas att hen blev så chockad att hen ändrade sitt körsätt efter det.
Citera
2015-08-21, 01:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cognitive Dissident
De tre första länkarna är ju solklart bussarna som inte vet vad som gäller.

Sen är det väl en tolkningsfråga vad som är småfel, t.ex. bilar som stannar över cykelvägar kanske upplevs som en petitess av bilisten men är extremt irriterande för cyklister.

När det gäller att cykla mot rött så skulle jag tro att många gör det för att de upplever det som att det går att cykla mot rött på ett trafiksäkert vis. Vilket kanske hade varit sant om alla i trafiken hade varit telepatiska.
(själv cyklar jag iofs väldigt ofta mot rött, men det är på natten och endast när det inte är andra trafikanter inom 100 meter eller mer)

På den första där så tänker jag mig cykelbanan som en extra fil. Då kan man ju jämföra med att köra bil på en typisk stadsgata med parkering/lastzoon längst till höger och sen 2 filer. Om man då kör ut från en ficka ut i högerfilen och så kommer en buss och kör om en i vänsterfilen. Då skulle ju iallafall inte jag gasat på i högerfilen för att komma före bussen, när den blinkar höger och hållplatsen är typ 50 m fram. Det är ju bara låta honom åka in framför och sen köra om på en gång efter.
Men visst - även om nån gör det så får ju inte bussen prejas för det (så den föraren gjorde ju fel). Men ändå - cyklisten verkade ju verkligen vilja komma före bussen.

Sen på den 2:a så skulle väl bussen också stannat egentligen - men cyklisten var ju inte mycket före bussen in i rondellen och om man också tänker att det var en uppförsbacke precis efter så borde ju bussen logiskt sett få åka först eftersom cyklisten sannolikt kommer hålla väldigt låg fart där (och det fanns ju inte utrymme till att göra en säker omkörning av cyklisten på vägen efter rondellen heller). Visst - det finns inga såna regler. Men man kan ju tänka till lite vad som blir bästa lösningen. Cyklisten hade ju bara kunnat sluta trampa 2 sekunder så hade han inte hamnat "i häcken" på bussen

På den 3:e var det helt cyklisten som gjorde fel - bilarna har ju väjningsplikt mot gående, men inte mot cyklande. Sen sölade han sig ju över vägen också när dom ändå var schyssta och stannade. Han borde ju bytt växel under inbromsningen (som han skyller på).

Överhuvudtaget är ju förutseendet så dåligt, för om man tänker på hur låg fart dom har på cykeln och man ser långt innan vad som håller på hända och ändå så blir dom liksom överraskade i sista sekund.
Citera
2015-08-22, 15:18
Medlem
Några irritationsmoment för min del:

1. Cyklister som tror att de äger vägen och därmed cyklar i bredd, gärna i mycket maklig takt och som anser sig ha rätt att korsa övergångsställen i hög fart utan att se sig för (de räknar kallt med att all trafik skall genomföra nödbromsning).

2. Cyklister som gärna cyklar mitt i vägen och inte har några som helst problem att begränsa övrig trafik till en hastighet på 15 km/h (guldstjärna till de som blockerar bussar på detta sätt).

Just nummer 1 är det mest irriterande fenomenet och är vanligt förekommande i Malmö - uppenbarligen skall man ha företräde exakt överallt så fort man sitter på en cykel och kräver att övrig trafik snällt stannar när man passerar övergångsställen och liknande.

Likaså har jag noterat att cyklister och även fotgängare utgår ifrån att tunga fordon har bromssträckor på 1 meter och liknande med tanke på vilka olyckor som sker (t.ex att lyckas hamna under en buss som håller 15 km/h vilket en dam lyckades med vid GA Torg i Malmö).

Vissa cyklister har också en helt otrolig tendens att cykla upp jämsides med tunga fordon (bussar och lastbilar) med följden att de krossas vid den följande högersvängen (föraren har ingen möjlighet att se att en cyklist placerat sig i det lilla utrymmet mellan fordonet och trottoaren). Det logiska är att stanna bakom fordonet och låta det svänga istället för att leka rysk roulette.

3. Förare som genomför tvära inbromsningar för att trafikjuset slår om till gult. Att ett ljus slår om till gult innebär inte att man bör genomföra en extra hård inbromsning (vissa förare har en tendens att närmast panikbromsa i detta läge).

4. Planerare som är fixerad vid "hög hastighet" och därmed tror att man måste jaga detta spöke genom att introducera ett stort antal farthinder och gärna även cirkulationsplatser på vägar som tidigare varit raka, fina och medgivit jämn körning (typexempel är Linnégatan i Limhamn samt hela vägen ut till Klagshamn som var rak och fin en gång i tiden men nu blivit en orgie i cirkulationsplatser som skapar ständiga avbrott i rytmen och ett evigt startande och stoppande).

5. 40-gränser inne i städer som tidigare haft 50-gräns och förare som är livrädda och kör i 30-35 km/h i dessa områden.

6. (Hänger ihop med 4) Folk som är fixerade vid "fortkörning" och ständigt gnäller på detta trots att gatumiljön omöjligt medger någon högre fart (möjligen att man kan accelerera upp i 70 km/h innan man får bromsa hårt - även om detta beteende kan ifrågasättas innebär det INTE att lösningen "fler farthinder" är lämplig. Jag har t.ex svårt att se behov av att bygga om Södra Förstadsgatan mellan Triangeln och Södervärn i Malmö (den är redan ombyggd för lägre hastighet) bara för att vissa tycker sig se bilar köra i "80 km/h" där (vilket jag aldrig varit med om).

7. Folk som inte håller avstånden (klassiskt).

8. Folk som har en ryckig körstil istället för att hålla jämn fart. Detta gäller både gubbkörare men även de som håller hög fart och sedan tvingas genomföra häftiga inbromsningar för t.ex trafikljus istället för att vara lite strategiska i planerandet.

9. Folk som saknar kreativitet i sitt planerande och som därmed MÅSTE köra samma överbelastade vägsträcka dag ut och dag in och blockera den trots att det finns alternativa vägar som visserligen kan vara längre mätt i sträcka men kortare i tid (p.g.a av frånvaro av köbildning). Själv undersöker jag alltid alternativa vägar om jag vet att omfattande köbildning är standard på en specifik sträcka. Ofta går det att minska kökörandet genom att vara lite kreativ även om det innebär att man t.ex får välja en annan väg än exempelvis 42 Street (Manhattan - ofta igenkorkad i rusningstid och därmed ett dåligt val).

10. Förare (taxi exempelvis) som vägrar att använda GPS och som därmed väljer sträckor med omfattande köbildning istället för att kolla upp aktuell trafiksituation och anpassa sig därefter. Själv använder jag GPSen och väljer alltid annan rutt när jag ser att vägen är rödmarkerad (omfattande köbildning/stopp).

11. Förare som känner behovet att köra extra långsamt utan att släppa förbi övrig trafik. Om man absolut skall ligga 20 km/h under hastighetsbegränsningen, se då till att underlätta omkörning.
Citera
2015-08-22, 15:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mobiltelefon
Några irritationsmoment för min del:

1. Cyklister som tror att de äger vägen och därmed cyklar i bredd, gärna i mycket maklig takt och som anser sig ha rätt att korsa övergångsställen i hög fart utan att se sig för (de räknar kallt med att all trafik skall genomföra nödbromsning).

Snarare bilister som anser sig äga vägen. En bil är ett vapen. En bil kräver ansvar.

Citat:
3. Förare som genomför tvära inbromsningar för att trafikjuset slår om till gult. Att ett ljus slår om till gult innebär inte att man bör genomföra en extra hård inbromsning (vissa förare har en tendens att närmast panikbromsa i detta läge).

Du ska hålla ett tillräckligt långt avstånd för att det inte ska vara ett problem. Det är du som är problemet.
Citera
2015-08-23, 14:45
Medlem
Att som cyklist korsa ett övergångsställe i hög fart är att utsätta sig för stor risk och nej, det är INTE motorfordonen som är problemet i det fallet.

"Panikbromsning" vid gult ljus är ett irritationsmoment oavsett avstånd framåt eller bakåt.
Citera
2015-08-23, 14:45
Medlem
motyls avatar
Måste nog instämma med tidigare talare i tråden och säga cyklister. Eller, mest irriterande är kanske inte rätt benämning utan snarare "mest livsfarliga i trafiken".

Jag har inte haft körkort alls länge och kör väldigt defensivt. Jag har ingen prestige utan gör allt för att passa in i trafikens rytm. Inga tveksamma omkörningar, ingen fortkörning, inget slarv. Jag försöker vara uppmärksam och räkna med att det kan springa ut ungar från ingenstans eller att andra bilister försöker göra fulingar. Men ingenting gör mig så nervös som cyklister. Ungar är ungar, de är oförutsägbara och gör dumheter. Andra bilförare kan göra märkliga och plötsliga saker i trafiken. Men det går ändå att förutsäga på nåt sätt. Ungar får man förlåta. Men ser jag en cyklist tänker jag direkt att det här är en person som man aldrig kan lita på och hur många tecken den än visar att den ska göra en viss sak, kan det vara fel.

Kan dra massa exempel men kortar ner det till ett par fenomen som visar varför jag hatar dem:

1) Gubbe cyklar precis vid trottoaren i lugnt tempo samtidigt som han samtalar med sin fru (?) som cyklar jämte honom. Jag ser dem på ett relativt långt avstånd och de visar inga som helst tecken på att ändra rutt. Från ingenstans gör han en 90 graders-sväng rakt ut framför mig för att korsa vägen. Inget övergångsställe, ingenting. Trots att jag vakat över dem som en hök kunde jag omöjligen förutse att de skulle göra så då han inte ens såg sig om eller gjorde tecken. Trots relativt låg hastighet (50-väg) och avstånd fick jag göra en kraftig inbromsning, eller kanske inte kraftig men jag upplevde det så. Gubbfan blir rädd, sur, whatever och blänger på mig samtidigt som hans fru ser ut som hon ska drämma till motorhuven när hon passerar.

2) Också 50-väg. Den här gången en cyklist som inte har hjälm och smsar/byter låt på Spotify (har hörlurar). Vinglar otroligt mycket eftersom det är svårt att styra med en hand. Håller snigelfart i kombination med sin svajighet vilket orsakar kö bakom honom. Jag kör precis bakom och gör ett försök att köra om men får avbryta då cyklisten helt plötsligt svajar till och hamnar längre ut i körfältet. Bilen bakom mig gör även den ett försök men får avbryta då det ständigt kommer möte, ganska trafikerad väg vid den tidpunkten på dagen. Vad skulle jag ha gjort i ett sådant läge?

De två tillfällena är såna klockrena exempel på varför jag hatar cyklister som uppehåller sig i trafiken. Min f.d. kollega och jag brukade ha hätska diskussioner gällande saken och han skulle alltid hänvisa till att det saknades bra cykelvägar. Han var helt inriktad på det och kunde inte förstå att det kunde leda till farliga situationer. Här i stan finns en sträcka som är ganska trafikerad och det är väl känt att det inte funkar där, politikerna gör inte så jättemycket åt saken. Min f.d. kollega envisades med att cykla där, ibland till och med sina barn, som någon slags protest. När man frågade om han inte var rädd för att det faktiskt skulle hända nåt sa han något i stil med "jamen det är kanske det som krävs för att politikerna ska göra nåt!" Inte en tanke på de andra inblandade... Jag hade fan mått otroligt dåligt om jag kört på någon.

Sedan avslutningsvis så hatar jag cyklister i trafiken för att de i princip aldrig har hjälm, cyklar med 104083838 st barn (som har hjälm, snacka om dubbelmoral), har dessa jävla cykelkärror så det blir ett helt ekipage, och att de förlitar sig på andra hela tiden. De litar helt blint på att alla har superkrafter och kommer stanna för dem oavsett om de har lyse, reflex, dyker upp bakom en buske, cyklar ut där det inte finns en cykelövergång eller övergångsställe, ja listan kan bli lång...
Citera
2015-08-23, 16:30
Medlem
Citat:
Att som cyklist korsa ett övergångsställe i hög fart är att utsätta sig för stor risk och nej, det är INTE motorfordonen som är problemet i det fallet.

"Panikbromsning" vid gult ljus är ett irritationsmoment oavsett avstånd framåt eller bakåt.

Håll avstånd så är problemet löst!
Citera
2015-08-23, 18:37
Medlem
lambdashipstates avatar
Citat:
Ursprungligen postat av motyl
2) Också 50-väg. Den här gången en cyklist som inte har hjälm och smsar/byter låt på Spotify (har hörlurar). Vinglar otroligt mycket eftersom det är svårt att styra med en hand. Håller snigelfart i kombination med sin svajighet vilket orsakar kö bakom honom. Jag kör precis bakom och gör ett försök att köra om men får avbryta då cyklisten helt plötsligt svajar till och hamnar längre ut i körfältet. Bilen bakom mig gör även den ett försök men får avbryta då det ständigt kommer möte, ganska trafikerad väg vid den tidpunkten på dagen. Vad skulle jag ha gjort i ett sådant läge?

Hänga på tutan tills cyklisten insett hur farlig situationen är.
Citera
2015-08-24, 11:57
Avslutad
Folk med muskelbilar som ligger och luskör med en lång kö bakom sig.

"Just nu känner jag för att köra i 30, och det är bara för er andra att gilla läget. Visst är det irriterande med såna som mig som har 500 hk under huven, och som bara är till besvär? Ni kan ju testa att köra om, så får vi se om jag är på humör att bli omkörd..."
Citera
2015-08-24, 12:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Doktatorn
Håll avstånd så är problemet löst!

Skulle väl gissa han kör buss - ser ut så på beskrivningen. Just angående att "alla andra ska välja samma överfulla vägsträcka". När man kör buss har man ju liten möjlighet att påverka sin färdväg eftersom man måste passera alla hållplatser - medan dom som kör längre sträckor nån stop oftast har mer alternativ.

Dom brukar ju inte tycka om att bromsa kraftigt p g a att det kan va t ex nån kärring som ramlar/slår sig inne i bussen och så ringer dom till t ex SL och klagar sen och så får dom skit
Man måste ju ligga väldigt långt bakom om man ska kunna bromsa mjukt när bilen framför tvärnitar. Grejen är ju att vid korsningar, rondeller och liknande kan man ju köra med förutseende och påbörja inbromsning så tidigt man vill eftersom man ändå ser var man ska stanna/få ner farten.

Om bilen framför då drar ifrån för att påbörja sin inbromsning senare, spelar ju ingen roll - det gör bara att den bilen hamnar mer före och bussen störs inte ändå inte av den "ryckiga körningen". Men man kan ju inte förutse när en grön trafiksignal slår om till gul - om bilen framför då bromsar måste man ju själv bromsa tillräckligt för att inte köra på denne. Man måste ju ligga väldigt långt bakom om man ska kunna bromsa mjukt och bilen framför tvärnitar oförutsett

Även det där med rondeller som "bryter upp" körningen tyder på att det handlar om buss. Ska man köra mjukt så blir ju detta rätt tidsödande.
Men jag tycker istället rondeller bara är fördel. Man behöver ju sällan stå så länge vid ingången till en rondell som vid ett trafikljus (även om man får vänta på några bilar) och bromsar man in snabbt och timar inbromsningarna bra så tjänar man på det (vid ett rödljus får man ju bara vänta längre om man kommer fram till stopplinjen tidigare).
På många stora trafikleder här i Stockholm hade dom dessutom ställt in dom så att man fick rött hela tiden om man körde fortare än hastighetsgränsen (hur irriterande som helst). Nu kan man hålla högre snittfart än man kunde då, trots att man måste sakta ner för svängarna.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in