Citat:
Vet inte exakt hur du definierar "dårmord", men detta - olösta - mord kan gissningsvis räknas som ett sådant, och där användes grovt, trubbigt våld: (FB) Mordet på Anders Hagberg, den 2/1 2007, Hägernäs
Och inte långt därifrån inträffade på en gång/cykelväg en synnerligen grov misshandel av en kvinna i 20-årsåldern, som hamnade i koma och sånär dog. Det dådet begicks av en autistisk ung man som tagit sig ut från, och återvänt till, sitt särskilda boende, utan att personalen säger sig ha märkt något.
Håller med dig om att det är svårt att avgöra vilket motiv som är troligast, men jag skulle inte utesluta det du kallar "dårmord", även om det varit grovt övervåld.
Däremot tycker jag att rånmord känns rätt långsökt; man ska allt ta sig rätt långt från närmaste väg/bebyggelse för att komma till mordplatsen och rånare brukar inte vara så ambitiösa på den punkten. Dessutom måste man ta sig till platsen genom att färdas på joggingspåret, vilket medför uppenbara risker för att bli igenkänd. Om man inte går genom skogen, förstås. Men det är väl litet bergigt och inte slät mark i området, så det känns väl ännu mer osannolikt att en rånare skulle välja det alternativet.
För övrigt tycker jag det är märkligt att ingen joggare verkar ha sett någon udda figur i området. Eller har jag missat något?
Och inte långt därifrån inträffade på en gång/cykelväg en synnerligen grov misshandel av en kvinna i 20-årsåldern, som hamnade i koma och sånär dog. Det dådet begicks av en autistisk ung man som tagit sig ut från, och återvänt till, sitt särskilda boende, utan att personalen säger sig ha märkt något.
Håller med dig om att det är svårt att avgöra vilket motiv som är troligast, men jag skulle inte utesluta det du kallar "dårmord", även om det varit grovt övervåld.
Däremot tycker jag att rånmord känns rätt långsökt; man ska allt ta sig rätt långt från närmaste väg/bebyggelse för att komma till mordplatsen och rånare brukar inte vara så ambitiösa på den punkten. Dessutom måste man ta sig till platsen genom att färdas på joggingspåret, vilket medför uppenbara risker för att bli igenkänd. Om man inte går genom skogen, förstås. Men det är väl litet bergigt och inte slät mark i området, så det känns väl ännu mer osannolikt att en rånare skulle välja det alternativet.
För övrigt tycker jag det är märkligt att ingen joggare verkar ha sett någon udda figur i området. Eller har jag missat något?
Jag har ingen exakt definition av dårmord. Men vad jag menar är ett mord som sker med ett motiv som för oss vanliga människor inte är rimligt. ”Jag hörde röster”, ”Hon försökte ta över världen” eller liknande.
Jag har inte uteslutit något. men jag känner mig rätt övertygad om att GM antingen agerat under kraftig påverkan av psykisk sjukdom eller narkotika/substans, eller att det är ett sexualbrott. Man kan också tänka sig en kombination därav.
Tvärtom skrev jag att jag bara lutade lite mer åt sexualmord:
Citat:
Ursprungligen postat av Troian
Vad som hänt henne vet jag inte, men jag lutar fortfarande åt att det är ett sexualmord eller en psykfall/missbrukare (dessa placerar jag i samma kategori här). Det finns två omständigheter som talar lite mer för att det är ett sexualmord:
Inte heller utesluter jag grovt övervåld, även om det i och för sig är lite ovanligt. Men det förekommer, helt klart. Vet dock inte om man mordet på Anders Hagberg innefattade det, verkar som man först spekulerade i att det var en cykelolycka. Med grovt övervåld menar jag alltså våld som är betydligt kraftigare än vad som behövs för att ha ihjäl personen.
Rånmord är långsökt ja. Nästan uteslutet.