2015-08-20, 14:49
Medlem
Sannolkit ännu en kulturberikning .........
Citera
2015-08-20, 14:56
Medlem
Moysess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TorkelSnorkel
Vet inte exakt hur du definierar "dårmord", men detta - olösta - mord kan gissningsvis räknas som ett sådant, och där användes grovt, trubbigt våld: (FB) Mordet på Anders Hagberg, den 2/1 2007, Hägernäs

Och inte långt därifrån inträffade på en gång/cykelväg en synnerligen grov misshandel av en kvinna i 20-årsåldern, som hamnade i koma och sånär dog. Det dådet begicks av en autistisk ung man som tagit sig ut från, och återvänt till, sitt särskilda boende, utan att personalen säger sig ha märkt något.

Håller med dig om att det är svårt att avgöra vilket motiv som är troligast, men jag skulle inte utesluta det du kallar "dårmord", även om det varit grovt övervåld.

Däremot tycker jag att rånmord känns rätt långsökt; man ska allt ta sig rätt långt från närmaste väg/bebyggelse för att komma till mordplatsen och rånare brukar inte vara så ambitiösa på den punkten. Dessutom måste man ta sig till platsen genom att färdas på joggingspåret, vilket medför uppenbara risker för att bli igenkänd. Om man inte går genom skogen, förstås. Men det är väl litet bergigt och inte slät mark i området, så det känns väl ännu mer osannolikt att en rånare skulle välja det alternativet.

För övrigt tycker jag det är märkligt att ingen joggare verkar ha sett någon udda figur i området. Eller har jag missat något?
Kanske ser inte gm udda ut, hur du nu definierar udda.
Citera
2015-08-20, 15:03
Medlem
ME077s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TorkelSnorkel
Vet inte exakt hur du definierar "dårmord", men detta - olösta - mord kan gissningsvis räknas som ett sådant, och där användes grovt, trubbigt våld: (FB) Mordet på Anders Hagberg, den 2/1 2007, Hägernäs

Och inte långt därifrån inträffade på en gång/cykelväg en synnerligen grov misshandel av en kvinna i 20-årsåldern, som hamnade i koma och sånär dog. Det dådet begicks av en autistisk ung man som tagit sig ut från, och återvänt till, sitt särskilda boende, utan att personalen säger sig ha märkt något.

Håller med dig om att det är svårt att avgöra vilket motiv som är troligast, men jag skulle inte utesluta det du kallar "dårmord", även om det varit grovt övervåld.

Däremot tycker jag att rånmord känns rätt långsökt; man ska allt ta sig rätt långt från närmaste väg/bebyggelse för att komma till mordplatsen och rånare brukar inte vara så ambitiösa på den punkten. Dessutom måste man ta sig till platsen genom att färdas på joggingspåret, vilket medför uppenbara risker för att bli igenkänd. Om man inte går genom skogen, förstås. Men det är väl litet bergigt och inte slät mark i området, så det känns väl ännu mer osannolikt att en rånare skulle välja det alternativet.

För övrigt tycker jag det är märkligt att ingen joggare verkar ha sett någon udda figur i området. Eller har jag missat något?

Mitt fetade.

Angående rånmord så bör det väl också kunna uteslutas med tanke på att BO´s mobil fanns kvar på fyndplatsen.
Citera
2015-08-20, 15:07
Medlem
Har ett par stycken på fb som blivit topsade.
Folk är riktigt upprörda över detta, att man topsar "hej vilt"
Jag tycker dom borde ta alla i väsby
Citera
2015-08-20, 15:09
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Liza1979

Topsar "hej vilt" är kanske ett dåligt tecken. Var väl så man fick för sig att lösa dubbelknivmordet i linköping och helt enkelt sket i att bedriva utredningen i övrigt då man förväntade sig att bara kunna dra in den skyldige med hjälp av DNA. Inte bra när poliser blir lata och litar blint på DNA träffar.
Citera
2015-08-20, 15:14
Medlem
Troians avatar
Citat:

Några uppgifter om dessa? Alltså, typ hur gamla de är, och i vilket område de bor? Utgår från att de båda är män.
Citera
2015-08-20, 15:14
Medlem
Moysess avatar
Citat:
Etnicitet?
Citera
2015-08-20, 15:16
Medlem
Troians avatar
Tydligen har 120 personer topsats redan. Trodde faktiskt inte det skulle vara så många.

http://www.expressen.se/nyheter/120-personer-topsade-efter-mordet-i-runby/
Citera
2015-08-20, 15:19
Medlem
Moysess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Troian
Tydligen har 120 personer topsats redan. Trodde faktiskt inte det skulle vara så många.

http://www.expressen.se/nyheter/120-personer-topsade-efter-mordet-i-runby/
Föreställer mig att det talar för att gm är etnisk svensk. Bor väl inte så många negrer och blattar i området.
Citera
2015-08-20, 15:21
Medlem
Troians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moyses
Föreställer mig att det talar för att gm är etnisk svensk. Bor väl inte så många negrer och blattar i området.

Jag tror inte polisen har en klar uppfattning om GM:s ursprung. Men de flesta i området har förmodligen svenskt ursprung, ja.
Citera
2015-08-20, 15:23
Medlem
Moysess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Troian
Jag tror inte polisen har en klar uppfattning om GM:s ursprung. Men de flesta i området har förmodligen svenskt ursprung, ja.
Man måste ha fått en DNA-profil vid det här laget som man utgår efter. Ett DNA-test är ju inte så snordyrt som en del föreställer mig men 120 DNA-tester kostar ändå en del, så man kan ju inte testa personer som man i förväg vet inte kan vara GM på grund av fel hudfärg t.ex. alltså måste gm vara svensk eller i alla fall nordeuropé.
Citera
2015-08-20, 15:26
Medlem
Moysess avatar
Citat:
Hade kostat väldigt mycket. Det de säkert gör är att de topsar personer som besöker brottsplatsen eftersom en del mördare har en sorts fetisch att leva sig tillbaka till dådet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in