2015-08-20, 17:11
Medlem
Troians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TorkelSnorkel
Vet inte exakt hur du definierar "dårmord", men detta - olösta - mord kan gissningsvis räknas som ett sådant, och där användes grovt, trubbigt våld: (FB) Mordet på Anders Hagberg, den 2/1 2007, Hägernäs

Och inte långt därifrån inträffade på en gång/cykelväg en synnerligen grov misshandel av en kvinna i 20-årsåldern, som hamnade i koma och sånär dog. Det dådet begicks av en autistisk ung man som tagit sig ut från, och återvänt till, sitt särskilda boende, utan att personalen säger sig ha märkt något.

Håller med dig om att det är svårt att avgöra vilket motiv som är troligast, men jag skulle inte utesluta det du kallar "dårmord", även om det varit grovt övervåld.

Däremot tycker jag att rånmord känns rätt långsökt; man ska allt ta sig rätt långt från närmaste väg/bebyggelse för att komma till mordplatsen och rånare brukar inte vara så ambitiösa på den punkten. Dessutom måste man ta sig till platsen genom att färdas på joggingspåret, vilket medför uppenbara risker för att bli igenkänd. Om man inte går genom skogen, förstås. Men det är väl litet bergigt och inte slät mark i området, så det känns väl ännu mer osannolikt att en rånare skulle välja det alternativet.

För övrigt tycker jag det är märkligt att ingen joggare verkar ha sett någon udda figur i området. Eller har jag missat något?

Jag har ingen exakt definition av dårmord. Men vad jag menar är ett mord som sker med ett motiv som för oss vanliga människor inte är rimligt. ”Jag hörde röster”, ”Hon försökte ta över världen” eller liknande.

Jag har inte uteslutit något. men jag känner mig rätt övertygad om att GM antingen agerat under kraftig påverkan av psykisk sjukdom eller narkotika/substans, eller att det är ett sexualbrott. Man kan också tänka sig en kombination därav.

Tvärtom skrev jag att jag bara lutade lite mer åt sexualmord:

Citat:
Ursprungligen postat av Troian
Vad som hänt henne vet jag inte, men jag lutar fortfarande åt att det är ett sexualmord eller en psykfall/missbrukare (dessa placerar jag i samma kategori här). Det finns två omständigheter som talar lite mer för att det är ett sexualmord:

Inte heller utesluter jag grovt övervåld, även om det i och för sig är lite ovanligt. Men det förekommer, helt klart. Vet dock inte om man mordet på Anders Hagberg innefattade det, verkar som man först spekulerade i att det var en cykelolycka. Med grovt övervåld menar jag alltså våld som är betydligt kraftigare än vad som behövs för att ha ihjäl personen.

Rånmord är långsökt ja. Nästan uteslutet.
Citera
2015-08-20, 17:16
Medlem
Harfagers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Liza1979
Har ett par stycken på fb som blivit topsade.
Folk är riktigt upprörda över detta, att man topsar "hej vilt"
Jag tycker dom borde ta alla i väsby

Hur hade de känt om de bara var ett par som topsades = Utpekade

Ett allmänt DNA register mot sådana här brott vore mycket önskvärt.
Citera
2015-08-20, 17:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av enfundering
Jag har ändrat mig. Du har skrivit många inlägg på Flashback, och du verkar inte vara en sån som bara skulle ljuga om en sån här sak. Jag tror på dig när du säger att polisen har topsat finnar. Detta innebär att GM troligtvis är europeisk, jag gissar på öststatare. I andra hand finsk eller svensk GM.
Det tackar jag för :-)
Fick höra nyss om en till, ska ta reda på vem det är.
Citera
2015-08-20, 17:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Moyses
Ja det kan man, men det bor nog inte 120 personer med finländsk bakgrund i Runby.

EDIT: det gör det kanske men jag tror att det är en "nordisk" man de letar efter. Kan ju vara en finne men hur ser man skillnad på en finne och en svensk?

Hade varit intressant att höra omständigheterna kring topsningen för Lizas två fb-vänner. Om polisen plingade på hos dem eller om de bara topsade dem på stan/vid brottsplatsen.
Den ena var i samband med förhör, den andra vet jag inte omständiheterna runt.
Citera
2015-08-20, 17:40
Medlem
Citat:
Tydligen har 120 personer topsats redan. Trodde faktiskt inte det skulle vara så många.

http://www.expressen.se/nyheter/120-personer-topsade-efter-mordet-i-runby/
Wow, bra jobbat av polisen!
Citera
2015-08-20, 17:42
Medlem
ReedMes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TorkelSnorkel
I princip är det väl joggare och hundägare samt en och annan stavgångare som är ute i det där spåret så dags.

Om vi antar att GM varit hög/störd/psykotisk/uteliggare så borde han därmed ha stuckit ut ordentligt vad gäller såväl utseende som beteende. Och dessutom kan man tycka att sannolikheten för att en sådan person beter sig litet oförsiktigt och blir iakttagen är ganska stor.

Därför kan jag tycka att det är litet märkligt att ingen verkar ha sett någon person som avviker från mönstret.

Jag gissar att GM var en joggare som sprang i kapp henne, slet tag i den blonda hårtofsen och satte en vass kniv till strupen och drog ut henne i terrängen. Hon hade hörlurar och hörde honom inte komma. Hon blev överrumplad. Jag tror att han lämnade kniven nånstans i närheten av platsen för överfallet. På den har dom nog hittat DNA. Där får dom i alla fall ett snabbt resultat på vilken haplogrupp GM tillhör som kan ge dem någorlunda vägledning om GM:s ursprung.

Ja, det är min lilla hemmasnickrade teori.
Citera
2015-08-20, 17:44
Medlem
Moysess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ReedMe
Jag gissar att GM var en joggare som sprang i kapp henne, slet tag i den blonda hårtofsen och satte en vass kniv till strupen och drog ut henne i terrängen. Hon hade hörlurar och hörde honom inte komma. Hon blev överrumplad. Jag tror att han lämnade kniven nånstans i närheten av platsen för överfallet. På den har dom nog hittat DNA. Där får dom i alla fall ett snabbt resultat på vilken haplogrupp GM tillhör som kan ge dem någorlunda vägledning om GM:s ursprung.

Ja, det är min lilla hemmasnickrade teori.
Haplogrupp? Kanske om vi levde i år 2000? Haplogrupp har inget bevisvärde alls.
Citera
2015-08-20, 17:54
Medlem
LeeVans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moyses
– Vi har topsat ungefär 120 personer och det topsas med stor sannolikhet folk i detta nu. Vi har planlagt att topsa fler i sökandet efter den här DNA-profilen, säger Emil Andersson.

Frågan är vilka man har topsat? Det säger en del om vad det är för gm man är ute efter.

Har man lyckats med att få fram en någorlunda komplett DNA-profil på GM så torde topsandet nu kunna ske utifrån ett hyfsat selektivt urval.
Citera
2015-08-20, 18:03
Medlem
ReedMes avatar
Citat:
Jag har ingen exakt definition av dårmord. Men vad jag menar är ett mord som sker med ett motiv som för oss vanliga människor inte är rimligt. ”Jag hörde röster”, ”Hon försökte ta över världen” eller liknande.

Jag har inte uteslutit något. men jag känner mig rätt övertygad om att GM antingen agerat under kraftig påverkan av psykisk sjukdom eller narkotika/substans, eller att det är ett sexualbrott. Man kan också tänka sig en kombination därav.

Tvärtom skrev jag att jag bara lutade lite mer åt sexualmord:

Inte heller utesluter jag grovt övervåld, även om det i och för sig är lite ovanligt. Men det förekommer, helt klart. Vet dock inte om man mordet på Anders Hagberg innefattade det, verkar som man först spekulerade i att det var en cykelolycka. Med grovt övervåld menar jag alltså våld som är betydligt kraftigare än vad som behövs för att ha ihjäl personen.

Rånmord är långsökt ja. Nästan uteslutet.
Jag håller med dig. Finns mycket att spekulera i. Det behövs inte många knivstick på rätt ställe för att det ska bli enormt mycket blod vilket får bp att se ut som en avrättningsplats. Övervåld kontra bp:s utseende behöver inte vara förenliga med varandra.

Efter polisens uttalande om att GM:s motiv var enkelt att avläsa på brottsplatsen, och att dom dessutom varnar joggande tjejer att de inte ska bära hörlurar, så tycker jag att det här luktar klassisk överfallsvåldtäkt lång väg. Hur sjuk GM är får vi se när dom får fast honom. För jag tror att dom kommer att klara upp det här. Eller HOPPAS.
Citera
2015-08-20, 18:03
Medlem
LeeVans avatar
Citat:
Några uppgifter om dessa? Alltså, typ hur gamla de är, och i vilket område de bor? Utgår från att de båda är män.

Befogad fråga.. men fel frågeställning.
Citera
2015-08-20, 18:05
Medlem
Moysess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Scarlett1
PM-a mig bokstäverna för *
London.
Citera
2015-08-20, 18:08
Medlem
Moysess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LeeVan
Befogad fråga.. men fel frågeställning.
Två finnar har polisen topsat än så länge.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in