2015-08-18, 23:04
Medlem
Någon mer än jag som tycker att den där Näppi inte känns riktigt riktig? Hans uttalanden känns lite konstiga, även om man räknar in medias förvrängning.
Citera
2015-08-18, 23:04
Medlem
Några saker:

Många verkar övertolka saker och sväva ut i vilda fantasier.

1. Jämförelsen med Linköping. Troligtvis är det att man har DNA men ingen gärningsman.

2. Att BO skulle ha blivit lockad eller lurad ut i terrängen av GM. Det känns som mindre troligt. Speciellt med tanke på att Polisen direkt gick ut och varnade för att springa med hörlurar. Det tolkar jag som att BO blev överfallen bakifrån och hörde inte GM eftersom hon lyssnade på musik.

3.
Citat:
Jag har en ganska bra uppfattning om profilen på den här människan. Jag tror också att du skulle ha samma uppfattning om du hade varit på brottsplatsen, säger Robert Näppi
.
Jag gissar på att han menar att det är en typisk våldtäktsscen. Offret har byxorna neddragna, trasiga kläder, kanske sperma på kroppen. Man jagar alltså en våldtäktsman. Med anledning av detta berättar polisen om de två andra våldtäkterna i trakten.
Citera
2015-08-18, 23:05
Medlem
Kenny Kuks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WitheKnight
Det är ju självklart att det har körts. Det tar bara några timmar och detta fall har säkerligen fått förtur. Jag kan inte tänka mig att det finns något som prioriteras högre än detta just nu.

Ja, det har körts mot registret som innehåller tidigare dömda personer. Spårregistret är en annan del som innehåler alla spår från alla olika brott i Sverige. Jag lovar dig, det tar tid. Och matchning på spårregistret behöver inte var prioriterat då en träff där inte innebär att brottet klaras upp nödvändigtvis.

Citat:
Ursprungligen postat av Troian
Har för mig att du skrev tidigare att en körning mot spårregistret skulle ta lång tid, eller något sådant. Jag ifrågasätter inte att det stämmer, men vad bygger du det på? Hur går en sökning till spårregistret så att säga till, är det inte bara att mata in "DNA-uppgifter", och sedan sker sökningen automatiserat?

Problemet är att ta det mycket processorkraft. Och spårregistret lär väl vara gigantiskt vid det här laget.

Jag läste något reportage om hur det gick till på SKL. Kanske i Östgöta Correspondenten. Kan kolla i morgon om jag hittar den.
Citera
2015-08-18, 23:13
Medlem
Dna-register kopplar fler till svenska brottsplatser

http://www.dn.se/nyheter/sverige/dna-register-kopplar-fler-till-svenska-brottsplatser/

Citat:
Allt fler länder delar nu med sig av sina dna-register till Sverige. Det gör att hundratals personer har kunnat kopplas till svenska brottsplatser. Flest träffar har polisen fått i Finland och Litauen.
Citera
2015-08-18, 23:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kenny Kuk
Hur är stämningen just nu i Upplands Väsby? Är folk ute i skogarna fortfarande fast allt tyder på att det inte fanns någon relation mellan GM och BO?

Det känns väldigt obehagligt att springa där nu och speciellt i mörker. Innan har jag varit där seent och själv men skulle inte hända nu på ett tag. Tar med mig sällskap och även då kikar man ut i skogen efter skuggor och tänker vad man skulle göra om ngn hoppar ut. Kollar bakåt då och då. Känslan är att det är glest med folk ute när det blivit mörkt också... Ljustid är det folk i rörelse och folk hälsar mer nu.
Citera
2015-08-18, 23:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kenny Kuk
Ja, det har körts mot registret som innehåller tidigare dömda personer. Spårregistret är en annan del som innehåler alla spår från alla olika brott i Sverige. Jag lovar dig, det tar tid. Och matchning på spårregistret behöver inte var prioriterat då en träff där inte innebär att brottet klaras upp nödvändigtvis.

Problemet är att ta det mycket processorkraft. Och spårregistret lär väl vara gigantiskt vid det här laget.

Jag läste något reportage om hur det gick till på SKL. Kanske i Östgöta Correspondenten. Kan kolla i morgon om jag hittar den.

Ok, jag missade det, trodde att det handlade om DNA-registret med kända brottslingar. Fast jag förstår inte varför det skulle ta tid att göra en slagning mot spårregistret. Det innehöll ca 140.000 spår 2013. Det borde inte vara några som helst konstigheter att göra en sökning i en sådan databas. Som jämförelse finns det 51 miljoner inlägg på Flasback och det tar inte speciellt lång tid att göra en sökning.
Citera
2015-08-19, 00:12
Medlem
Jeg vet ikke om denne har vært linket før?

http://iduu.tumblr.com/

Angående twitterkontoen som tidligere har vært lenket:

Hun twitrer om en bartender som gir henne drinker.
Hun twitrer om party på stureplan og limousiner.
Hun twitrer om at hun sovner på yoga?
Hun twiter om at hun har løpt fire ganger på en uke,
Hun twitrer om politisk engasjement
Hun twitrer om en som vil være med henne, men som har en flickvän

Om det er en person hun kjenner som er GM, kan det være noen hun har truffet på en eller flere party (kanskje hun har en en favorittbar) eller kanskje på gymmet?
Senast redigerad av Bakvendt 2015-08-19 kl. 00:35.
Citera
2015-08-19, 00:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bakvendt

Vet inte, men jag har varit inne och kollat i förra veckan. Måste erkänna att jag inte förstår mig på Tumblr. Finns det något enkelt sätt att se vilka poster som är hennes egna? Det som hon har delat är inte så intressant, men hennes egna bilder och texter skulle kunna tillföra något. Fast hon verkar ha delat enormt mycket.

Jag har funderat på AOG också. Han är aktiv på Tumblr. Kanske har han tittat på hennes sida där och sedan följt henne på Twitter utan att han någon son helst relation till henne IRL?
Citera
2015-08-19, 00:33
Medlem
ME077s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bakvendt

Angående twitterkontoen som tidligere har vært lenket:

Hun twitrer om en bartender som gir henne drinker.
Hun twitrer om party på stureplan og limousiner.
Hun twitrer om at hun sovner på yoga?
Hun twiter om at hun har løpt fire ganger på en uke,
Hun twitrer om politisk engasjement

Om det er en person hun kjenner som er GM, kan det være noen hun har truffet på en eller flere party (kanskje hun har en en favorittbar) eller kanskje på gymmet?

Det fetade kan ju möjligen vara intressant, med tanke på aog.
Citera
2015-08-19, 00:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av greyhoundbus
Tror hon arbetade i Stockholm på dagis? Umeå kan ha varit innan, eller så är det det som är senast?

Hon GÅR eller gick på socionomprogrammet nu på umeå universitet.
Var kallade till nu tremin till hösten igen , skolan håller krishanterin för kamrater och anställda.

Så det måste varit någon annan gång.
Citera
2015-08-19, 01:07
Medlem
Det bästa vore väl om allas DNA fanns att spåra i , de kan ju börja med att samla alla nya invandrare i särskilda register ,kunde ju vara bra att ha . naturligtvis svenskarnas med . inga krångligheter utan alla brott av sådant slag skulle lösas fortare .överdrivet kanske en del skulle tycka men samtidigt en säkerhet .Om man sen stöter på människor som inte finns med i våra register så är det garanterat nåt fel på dem spioner eller illegala invandrare med tex fel legitimation ,nu vet jag inte om ni andra har nåt emot det ?
Citera
2015-08-19, 01:25
Medlem
Moon The Loons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Squonker
Även PKU registret finns, alltså det som utgörs av blodprov från nyfödda i Sverige. Obegripligt att de inte får använda det!

Det är dock meningslöst så länge PKU registret endast är blodprov och inte DNA profiler. Om man däremot har en misstänkt ( som i Anna Lindh mordet) kan man plocka ut den misstänktes blodprov och omvandla det till en DNA profil.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in