2015-08-20, 16:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Liza1979
Hade det varit mer bekräftat om du skrivit det menar du?
Jag har ändrat mig. Du har skrivit många inlägg på Flashback, och du verkar inte vara en sån som bara skulle ljuga om en sån här sak. Jag tror på dig när du säger att polisen har topsat finnar. Detta innebär att GM troligtvis är europeisk, jag gissar på öststatare. I andra hand finsk eller svensk GM.
Citera
2015-08-20, 16:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Moyses
De visste nog inte att männen i fråga är finnar utan toppsade personer med "nordiskt utseende".
Ja, så är det. Eller också kanske DNA-forskningen har kommit så långt så att man numera kan se om ett DNA med största säkerhet kommer från tex någon av finsk härkomst? Forskningen går ju framåt hela tiden.
Senast redigerad av enfundering 2015-08-20 kl. 16:30.
Citera
2015-08-20, 16:33
Medlem
Moysess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av enfundering
Ja, så är det. Eller också kanske DNA-forskningen har kommit så långt så att man numera kan se om ett DNA med största säkerhet kommer från tex någon av finsk härkomst? Forskningen går ju framåt hela tiden.
Ja det kan man, men det bor nog inte 120 personer med finländsk bakgrund i Runby.

EDIT: det gör det kanske men jag tror att det är en "nordisk" man de letar efter. Kan ju vara en finne men hur ser man skillnad på en finne och en svensk?

Hade varit intressant att höra omständigheterna kring topsningen för Lizas två fb-vänner. Om polisen plingade på hos dem eller om de bara topsade dem på stan/vid brottsplatsen.
Citera
2015-08-20, 16:38
Medlem
TorkelSnorkels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ME077
Mitt fetade.

Angående rånmord så bör det väl också kunna uteslutas med tanke på att BO´s mobil fanns kvar på fyndplatsen.
Ja, absolut.

Jag skrev det där om rånmord bara för att jag såg att den teorin nämndes här och där i ett par inlägg.
Citera
2015-08-20, 16:41
Medlem
TorkelSnorkels avatar
Citat:
Kanske ser inte gm udda ut, hur du nu definierar udda.
I princip är det väl joggare och hundägare samt en och annan stavgångare som är ute i det där spåret så dags.

Om vi antar att GM varit hög/störd/psykotisk/uteliggare så borde han därmed ha stuckit ut ordentligt vad gäller såväl utseende som beteende. Och dessutom kan man tycka att sannolikheten för att en sådan person beter sig litet oförsiktigt och blir iakttagen är ganska stor.

Därför kan jag tycka att det är litet märkligt att ingen verkar ha sett någon person som avviker från mönstret.
Citera
2015-08-20, 16:43
Medlem
Citat:
Ja det kan man, men det bor nog inte 120 personer med finländsk bakgrund i Runby.

Nä, det bor nog närmare 3000 pers med Finskt påbrå där.. Hela Väsby kryllar av finnar pga gamla Optimusverket.
Citera
2015-08-20, 16:45
Medlem
TorkelSnorkels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Liza1979
Finnar bägge två, den ena i sigma, den andra i runby.
30+ bägge två
Om man letar efter en person med nordeuropeiskt utseende så skulle det i så fall vara en beröringspunkt med dubbelmordet i Linköping.

Och åklagarens kryptiska uttalande om beröringspunkter skulle kunna handla om kniv, grovt våld, ev kvarlämnat mordvapen och möjligheten att GM är nordeuropé. Kanske har man även hittat en prilla?

Tja, det är ju faktiskt en del beröringspunkter. Men nu har man väl DNA från såväl Linköping som från U-Väsby, och hade det varit samma GM hade väl det basunerats ut vid det här laget.
Citera
2015-08-20, 16:46
Medlem
Citat:
Kan ju vara en finne men hur ser man skillnad på en finne och en svensk?
Kan du inte se skillnad på en svensk och en finne? Jag ser ofta på folk, att den där måste vara från Finland. Sedan hör man de prata, och då pratar de finska eller svenska med finsk brytning. Jag tycker det oftast är ganska lätt att se om person är finsk. De har ofta ett viss typiskt finskt utseende. Då kanske det även är möjligt att se på DNA att det är finskt?
Citera
2015-08-20, 16:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ME077
Angående rånmord så bör det väl också kunna uteslutas med tanke på att BO´s mobil fanns kvar på fyndplatsen.
Ett planerat rån kan inte uteslutas. Det kan ju vara ett rån som gått snett? Att det inte var tänkt som ett mord, utan bara tänkt som ett rån. Sedan blev GM chockad och förtvivlad att BO dog, då brydde han sig nog inte om att sno hennes mobil. Men andra omständigheter talar för att så inte var fallet. Så detta handlar nog inte om ett rån som gått snett. GM var antagligen en "galning" eller en brutal våldtäktsman.
Citera
2015-08-20, 16:57
Medlem
ME077s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TorkelSnorkel
I princip är det väl joggare och hundägare samt en och annan stavgångare som är ute i det där spåret så dags.

Om vi antar att GM varit hög/störd/psykotisk/uteliggare så borde han därmed ha stuckit ut ordentligt vad gäller såväl utseende som beteende. Och dessutom kan man tycka att sannolikheten för att en sådan person beter sig litet oförsiktigt och blir iakttagen är ganska stor.

Därför kan jag tycka att det är litet märkligt att ingen verkar ha sett någon person som avviker från mönstret.

Mitt fetade.

I en intervju sa en granne att det också brukar vara cyklister i spåret

http://www.expressen.se/nyheter/polisens-spar-en-mystisk-man-pa-cykel/ (ca 00:59)
Citera
2015-08-20, 16:58
Medlem
Moysess avatar
Citat:
Kan du inte se skillnad på en svensk och en finne? Jag ser ofta på folk, att den där måste vara från Finland. Sedan hör man de prata, och då pratar de finska eller svenska med finsk brytning. Jag tycker det oftast är ganska lätt att se om person är finsk. De har ofta ett viss typiskt finskt utseende. Då kanske det även är möjligt att se på DNA att det är finskt?
Ja det går att se på DNA:t om en person är finsk eller inte. Just finnar har för övrigt en väldigt specifik DNA-profil.
Citera
2015-08-20, 16:59
Medlem
Moysess avatar
Citat:
Ett planerat rån kan inte uteslutas. Det kan ju vara ett rån som gått snett? Att det inte var tänkt som ett mord, utan bara tänkt som ett rån. Sedan blev GM chockad och förtvivlad att BO dog, då brydde han sig nog inte om att sno hennes mobil. Men andra omständigheter talar för att så inte var fallet. Så detta handlar nog inte om ett rån som gått snett. GM var antagligen en "galning" eller en brutal våldtäktsman.
Det är en sexgalning. En mycket primitiv människa helt enkelt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in