2015-08-20, 18:14
Medlem
MeggieClearys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ReedMe
Jag gissar att GM var en joggare som sprang i kapp henne, slet tag i den blonda hårtofsen och satte en vass kniv till strupen och drog ut henne i terrängen. Hon hade hörlurar och hörde honom inte komma. Hon blev överrumplad. Jag tror att han lämnade kniven nånstans i närheten av platsen för överfallet. På den har dom nog hittat DNA. Där får dom i alla fall ett snabbt resultat på vilken haplogrupp GM tillhör som kan ge dem någorlunda vägledning om GM:s ursprung.

Ja, det är min lilla hemmasnickrade teori.

Jag tror inte joggare överfaller andra joggare, precis lika lite som bär/svampplockare överfaller andra bär/svampplockare. Jag tror mördaren var där av andra orsaker.
Citera
2015-08-20, 18:17
Medlem
ReedMes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moyses
Haplogrupp? Kanske om vi levde i år 2000? Haplogrupp har inget bevisvärde alls.

Nej, det har naturligtvis inget bevisvärde. Visar bara på GM:s ungefärliga ursprung. Jag är långt ifrån expert. Vi får hoppas att Hamilkar hoppar in i tråden och drar upp tankelinjerna åt oss.
Citera
2015-08-20, 18:19
Medlem
ReedMes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MeggieCleary
Jag tror inte joggare överfaller andra joggare, precis lika lite som bär/svampplockare överfaller andra bär/svampplockare. Jag tror mördaren var där av andra orsaker.

Och en mördare kan inte klä sig i joggingdress menar du? Du får gärna förklara för mig hur det kommer sig.
Citera
2015-08-20, 18:25
Medlem
LeeVans avatar
Citat:
Då borde det vara en nordeuropé som polisen letar efter.

Just finländarnas genpool avviker på ett lite karakteristiskt sätt i förhållande till övriga nordeuropéer.
Citera
2015-08-20, 18:35
Medlem
Moon The Loons avatar
När det står Greater först är det väl ingen vild gissning att * är London.
Citera
2015-08-20, 18:44
Medlem
LeeVans avatar
Citat:
Två finnar har polisen topsat än så länge.

Då undrar man ju om urvalet sker utifrån DNA-profil – eller om helt andra urvalskriterier ligger till grund för topsandet. Jag lutar nog mot det sistnämnda.
Citera
2015-08-20, 19:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LeeVan
Då undrar man ju om urvalet sker utifrån DNA-profil – eller om helt andra urvalskriterier ligger till grund för topsandet. Jag lutar nog mot det sistnämnda.
Polisen har ju DNA-profilen, så varför skulle de inte använda sig av den? Det vore ju ganska onödigt om polisen tex topsade finnar fast DNA-profilen skulle peka mot en asiatisk GM. Men polisen har nog inte resurser att topsa alla finnar eller nordeuropeer i Upplands Väsby, så de måste ju även lägga till andra urvalskriterier.
Citera
2015-08-20, 19:27
Medlem
Har fått uppgifter från en källa. Jag bedömer källan som trovärdig.
Citat:
Polisen har förhört ett antal boende i området kring mordplatsen. Ett signalement som de återkommit till i sina frågor är stort, ljust hår, inte afro, men stort och yvigt. Det verkar, på polisen, som att dom misstänker att MGM har tältat i området innan händelsen. Ni som bor i Väsby, sprid gärna detta. MGM kan ha klippt av sig håret efteråt och bekanta kan ju ha reagerat på en sån förändring.
Senast redigerad av enfundering 2015-08-20 kl. 19:31.
Citera
2015-08-20, 19:34
Medlem
det är väl inte helt omöjligt att polisen har fått in vissa bilder från den där kameran som satt i ett hörn
Citera
2015-08-20, 19:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av enfundering
Finns en riktig mupp som har ljust rasta hår.
Går barfota ibland, alltid med säckiga byxor, och en ryggsäck.
Han har en lång pinne nerstoppad bak i byxorna och går från byxorna hela vägen längs ryggen upp över huvudet.
Pratar sällan, står ofta och bara tokstirrar på folk.
Citera
2015-08-20, 19:54
Medlem
LeeVans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av enfundering

Citat:
”Polisen har förhört ett antal boende i området kring mordplatsen. Ett signalement som de återkommit till i sina frågor är stort, ljust hår, inte afro, men stort och yvigt.”

Om uppgifterna är riktiga så har man nog ändå säkrat just hår från
GM. Inte långsökt - det har av nöden varit en kamp om livet.
Citera
2015-08-20, 20:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LeeVan
Citat:
”Polisen har förhört ett antal boende i området kring mordplatsen. Ett signalement som de återkommit till i sina frågor är stort, ljust hår, inte afro, men stort och yvigt.”

Om uppgifterna är riktiga så har man nog ändå säkrat just hår från
GM. Inte långsökt - det har av nöden varit en kamp om livet.
Det kan ju vara så att de funnit en helt avriven del av en dreadlocks eller vad det heter, med många hårstrån ihopknutna. Och en sådan frisyr kanske man kan beskriva som stor och yvig. Eller också har de funnit flera ganska långa och lockiga/krulliga ljusa hårstrån. Och detta skulle ju tala för en stor och yvig frisyr.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in