2015-08-17, 20:47
Medlem
Här finns lite information om detta:
http://www.skolverket.se/regelverk/forordningar/overgangsbestammelser-vuxenutbildningen

Jag förstod aldrig riktigt hur det fungerar av de artiklar jag läst, av hur du tillgodoräknar dig tidigare betyg du klarat av på gymnasiet. Jag tycker att det bästa du kan göra är att boka ett personligt möte med en studievägledare. Deras jobb går ut på att reda ut en arbetsplan för dig.
Citera
2015-08-17, 21:03
Medlem
Edt.cat.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HeadsupPlayer
Varför då? jo jag saknar tyvärr hela gymnasiet!

har läst något att komvux inte kommer ge slutbetyg efter 1januari 2017?
hur blir det om jag börjar plugga nu i 3 terminer ( 400 poäng per termin )

då är jag ju bara klar med halva utbildningen, hur ska jag göra för att plugga upp den andra halvan??

Istället för slutbetyg så utfärdar komvux en gymnasieexamen. Det är i praktiken samma sak, iväg till komvux med dig, du behöver inte oroa dig.
Citera
2015-08-17, 22:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Edt.cat.
Istället för slutbetyg så utfärdar komvux en gymnasieexamen. Det är i praktiken samma sak, iväg till komvux med dig, du behöver inte oroa dig.

Tack för svaret, då vet jag!

Vad är skillnaden på det? hört att folk skrivit om hur dom måste stressa för att hinna bli klara och kunna få slutbetyg!
Citera
2015-08-17, 22:32
Medlem
Edt.cat.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HeadsupPlayer
Tack för svaret, då vet jag!

Vad är skillnaden på det? hört att folk skrivit om hur dom måste stressa för att hinna bli klara och kunna få slutbetyg!

Innan gymnasiereformen 2011 så fick alla ett slutbetyg, de som går ut gymnasiet idag får en yrkesexamen/gymnasieexamen. Den exakta skillnaden vet jag inte, men som sagt, för dig som ändå har noll poäng och ska läsa upp allt så har det i praktiken ingen större skillnad. När du är klar om tre år får du en gymnasieexamen.

Vi säger att #random snubbe# gick ut gymnasiet 2010 (innan gymnasiereformen) utan ett slutbetyg. Han missade kanske fem kurser. Vill han få ett slutbetyg måste han innan 2017 få betyg i dessa fem ämnen. Därefter så slutar komvux att utfärda slutbetyg. Missar han deadlinen så måste han istället läsa alla kurser för att få en gymnasieexamen. Förstår du? Du påverkas inte eftersom du läser enligt den nya läroplanen. De enda som behöver oroa sig är de som inte fick ett slutbetyg innan 2011 men idag vill ha ett eftersom man kanske vill kunna läsa vidare.
Senast redigerad av Edt.cat. 2015-08-17 kl. 22:34.
Citera
2015-08-18, 00:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Edt.cat.
Innan gymnasiereformen 2011 så fick alla ett slutbetyg, de som går ut gymnasiet idag får en yrkesexamen/gymnasieexamen. Den exakta skillnaden vet jag inte, men som sagt, för dig som ändå har noll poäng och ska läsa upp allt så har det i praktiken ingen större skillnad. När du är klar om tre år får du en gymnasieexamen.

Vi säger att #random snubbe# gick ut gymnasiet 2010 (innan gymnasiereformen) utan ett slutbetyg. Han missade kanske fem kurser. Vill han få ett slutbetyg måste han innan 2017 få betyg i dessa fem ämnen. Därefter så slutar komvux att utfärda slutbetyg. Missar han deadlinen så måste han istället läsa alla kurser för att få en gymnasieexamen. Förstår du? Du påverkas inte eftersom du läser enligt den nya läroplanen. De enda som behöver oroa sig är de som inte fick ett slutbetyg innan 2011 men idag vill ha ett eftersom man kanske vill kunna läsa vidare.

Jag är så förvirrad...
Men om jag kör enligt den nya läroplanen nu, då gör väl dom andra det också?
Hur kan då jag kunna få gymnasieexamen men dom slutbetyg fram tills 2017?

spelar det roll vad man läser på komvux?
jag menar, jag har valt 4 ämnen jag ska plugga ( heltid ), inte någon yrkesutbildning eller liknande.
Citera
2015-08-18, 02:16
Medlem
Det beror på vad du ska göra med betygen/kompetensen. Jag hoppade av gymnasiet (inga betyg alls från gymnasiet) och läste upp alla poäng på komvux. Det tog mig 3,5 år att läsa allt. Det är ganska krävande att läsa allt på komvux istället gör gymnasiet, var beredd på det, att jag inte gjorde klart allt snabbare än jag gjorde berodde på att jag inte insåg hur mycket mer krävande komvux var, där kommer man inte undan med att bara gå på lektioner och skippa läxor.

Jag gjorde det lätt för mig och läste endast kärnämnena och sedan blaj-kurser som datorkunskap, filmkunskap mm för enkla betyg och poäng. Mest eftersom jag ändå var totalt lost i vad jag ville göra efteråt och bara ville ha mitt slutbetyg illa fort.
Finns exempelvis basår på universiteten som du kan läsa senare när du kommer på vad du vill göra, dessa är dessutom en utomordentligt mycket bättre förberedelse för dina vidare studier än gymnasiet och komvux, i varje fall tekniskt basår som jag läste.
Lycka till och hoppas allt löser sig, det kommer nog bli tufft men det kommer vara värt det.
Citera
2015-08-18, 02:29
Medlem
Om din kommun inte erbjuder den kurs du vill läsa så är måste de tillåta dig läsa kursen där den finns.
Citera
2015-08-18, 09:45
Medlem
Om jag har fattat det rätt är den största skillnaden mellan gymnasieexamen och slutbetyg att en gymnasieexamen måste utgå ifrån en specifik inriktning, t ex naturvetenskaplig eller samhällsvetenskaplig. För att få ett slutbetyg räcker det med att man har läst de kurser som är obligatoriska för samtliga program, men för att få en gymnasieexamen måste du förutom dessa kurser ha läst ett visst antal kurser som har att göra med den inriktning du har valt. Om de som läser mot ett slutbetyg på komvux inte blir klara i tid måste de ta en gymnasieexamen istället, vilket betyder att många kommer att behöva läsa fler kurser för att uppfylla ovan nämnda krav, men de måste INTE läsa om allt från början. Det betyder bara att vissa av kurserna de har läst inte får räknas med.

Men du påverkas alltså inte så mycket av detta eftersom du redan vet att du kommer att plugga mot gymnasieexamen, så se till att försöka lista ut vilken inriktning du vill läsa och kolla upp vad som krävs eller boka in ett möte med syon om det fortfarande känns förvirrande efter det.
Citera
2015-08-19, 16:49
Medlem
Sweetie94s avatar
Jag har då läst 2550 poäng på gymnasiet.
Ska nu läsa på vuxenutbildning/komvux, 1400 gyp (gymnasiepoäng).
Om jag får riktigt bra betyg i ämnena där, kan jag då ta bort några från gymnasiet och höja mitt snitt?..

hoppas ni förstår hur jag menar. allt handlar om att jag vill höja mitt snitt.
Citera
2015-08-19, 18:33
Medlem
lighten-ups avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sweetie94
Jag har då läst 2550 poäng på gymnasiet.
Ska nu läsa på vuxenutbildning/komvux, 1400 gyp (gymnasiepoäng).
Om jag får riktigt bra betyg i ämnena där, kan jag då ta bort några från gymnasiet och höja mitt snitt?..

hoppas ni förstår hur jag menar. allt handlar om att jag vill höja mitt snitt.

Det beror på, har du redan ett slutbetyg/gymnasieexamen måste du höja just de kurserna som ingår där för att höja ditt betygssnitt. Eftersom man inte längre kan höja betyg via lärarledd undervisning så måste man göra prövningar för att höja betygen.

Men om du inte har slutbetyg/gymnasieexamen så kan du nog slänga ihop en egen gymnasieexamen där dina nya kurser kan ingå.
Citera
2015-08-19, 20:06
Medlem
Sweetie94s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lighten-up
Det beror på, har du redan ett slutbetyg/gymnasieexamen måste du höja just de kurserna som ingår där för att höja ditt betygssnitt. Eftersom man inte längre kan höja betyg via lärarledd undervisning så måste man göra prövningar för att höja betygen.

Men om du inte har slutbetyg/gymnasieexamen så kan du nog slänga ihop en egen gymnasieexamen där dina nya kurser kan ingå.

jaja.. bara att bränna sitt slutbetyg så de inte existerar mer!!! skämt åsido.. mitt liv är över nu! Kan ju ''omöjligt'' läsa upp varenda ämne.
Citera
2015-08-19, 21:25
Medlem
Soulsurfers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sweetie94
jaja.. bara att bränna sitt slutbetyg så de inte existerar mer!!! skämt åsido.. mitt liv är över nu! Kan ju ''omöjligt'' läsa upp varenda ämne.
Högskoleprovet finns ju annars om du tycker att läsa upp många ämnen är för jobbigt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in