Citat:
Ursprungligen postat av
kurt-sune
Jo men sedan måste man förstå vad det är som kostar. Och det är inte den kosmetiska renoveringen i sammanhanget, utan snarare stambytet.
Hade hyrorna varit mer marknadsmässiga från början hade fastighetsägaren kunnat lösa renoveringen utan att behöva höja hyran.
Istället tvingas fastighetsägaren att höja standarden för att få ekonomi i stambytet och det drar upp kostnaderna i onödan för hyresgästerna såklart.
Allt tack vare bruksvärdesystemet...
Hyresgästföreningen är en av de största bromsklossarna på bostadsmarknaden som gör allt för att upprätthålla brist på hyresrätter. Det är trist att de ska ha för mycket inflytande fortfarande.
Det går alldeles utmärkt att bygga bort bostadsbristen med bruksvärdessystemet.
1. Sd stänger ner massinvandringen varav dagens byggtakt på 35-50 000 bostäder/år kommer ikapp om ett decennium.
2. För att kunna bygga med låga hyror så : Avskaffar man ROT, ränteavdrag, meningslösa och kasta pengar i sjön reformer som lägre resturangmoms, halvererad arbetsgivaravgift för unga och höja fastighetsskatten, detta ger 60-80 miljarder per år och markpriserna börjar gå ner, och/eller alternativt bara allmänt låta såna som dig med tillgångar, hyreshus skatta mer och sen subventionerar man byggandet av små billiga hyresrätter

Du ska betala för andra, det allmänna och människors väl precis som under miljonprogramet och precis som du ska betala för det allmänas sjukvård, skolor och liknande.
Det finns allmänyttiga kommunala bostadsbolag i sthlms förorter som går tokbra och gör 20 miljoner i vinst varje år med ca 5000-8000 lägenheter med subventionerade låga hyror @ 5000 kr för 2a på 55 m2 så snacka inte. Dom flesta allmänyttiga bostadsbolag går kanonbra och har stark ekonomi och deras direktavkastning på 2-4% är deras underhållsfond inräknad redan i resultatbudgeten som ska avsättas för stambyten, renovering av golv i lägenheter osv.
Skillnaden är att dom verkar för att ge samhällsnytta, skapa arbetstillfällen medans du är ute efter en enorm profit på andra människors bekostnad på 15-20% direktavkastning som gör dig stenrik och du använder underhålls fonden till ditt lyxliv under åren och sen ska du höja hyrorna för göra ett handtag i dina fastigheter.
Jag har bott hos en privatvärd som höll på sådär och det blev ett jäkla liv och bråk från min sida, dom vägrade göra ett skit trots det var hål i lgh till grannen och det stank in, skulle höja hyran med 100 kr mån för ett lägga in laminatgolv i ett rum och ersätta den 30-40 års gamla plastmattan. Hade jag haft dig som hyresvärd hade jag troligen nitat dig i trapphuset.
Ps. du snackar om att hyresvärdar ska höja hyran när räntan går upp eller om ränteavdraget försvinner. Min fråga då till dig är vart är hyressäkningarna och dina hyressänkningar som borde skett efter räntan gått ner dessa 15 år?!? Dessutom har vi haft noll inflation senaste åren men inte fan låter du hyran stå still.