2015-08-18, 23:40
Medlem
Theforeigners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av helsan
Så om det skulle vara så, tror du att mgm's fru och lillebror vet om att dom är hotade till livet?

Ingen aning, å andra sidan...möjligtvis, och kanske det är därför lillebrodern har haft sammanbrott och går hos psykolog? han kanske lider av dödsångest, rädd för att storebror i häktet ska knäckas av presset och tjalla och att lillebror/frun & co's därför är i livsfara ?
2015-08-18, 23:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrFold
FEL FEL FEL. Du saknar fakta för att kunna göra det sista påståendet. Du känner bara till en del av förundersökningsmaterialet. Innan du har FUP:en kan du inte dra några slutsatser om det.

Tycker du inte själv att det är rätt löjeväckande att en amatör som inte har ens 5% av den information de professionella utredarna (polis och åklagare) har ändå kan sitta här och vara mer eller mindre tvärsäker på att de har fel. Jag anser mig själv vara relativt intelligent och analytisk, men jag skulle aldrig drömma om att tro att jag i det här läget skulle kunna bedöma saken bättre än förundersökningsledaren. Det är en självförhävelse som tyder på... tja, klara brister i självinsikt åtminstone.

När FUP:en blir tillgänglig är det en annan situation, men än finns det ingen FUP.

Jo men nu har vi ingen FUP och då har vi alla rätt att tro det vi tror, att du litar blint på polis och åklagare visar att du inte alls är så intelligent som du själv tror utan att du är väldigt naiv och lite.....
2015-08-18, 23:42
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ulvan
Ja det du skriver stämmer. Och det gick inte bevisa i Rahmanfallet att det t ex inte var personen efter honom i kön som handlat varan osv. Tror inte de hade övervakningsfilm från butiken osv.

Om MGM skulle vara filmad då han tex köper silvertejp eller byggplast som använts på LH så skulle det väl anses vara en typ av bevis. Sen är det väl upp till advokaten att "motbevisa" detta.
Jaha, så det var inte ens ett kvitto i rahmanfallet. Varför drogs det upp då? Klart det kan finnas bindande bevis mot MGM, men vi har inte sett skymten av det ännu, och åklagare brukar inte vara buskablyga precis. Åklagaren mot MGM var snabb att dra upp DNA:t, men inget mer.
2015-08-18, 23:43
Medlem
Wildsomes avatar
Vad kan vara förklaringen till att polisen är så hemlighetsfull? Det känns ovanligt att de inte ens berättar dödsorsaken på över två månader? Och att de fortfarande inte fått en obduktionsrapport, hur är det möjligt?
2015-08-18, 23:44
Medlem
MrFolds avatar
Angående vad som kan bli bevis och inte så verkar det vara på sin plats att än en gång påminna om att fri bevisprövning råder i svenska domstolar och att i princip vad som helst kan åberopas av åklagaren som bevis. I en beviskedja - kanske särskilt när det rör sig om stödbevisning av olika slag - kan uppenbarligen även sådant som inköp av föremål av samma typ som använts vid ett brott vägas in i en fällande dom. Även om det inte går att bevisa att det var just det föremålet som användes.

Jag tror de flesta förstår att styrkan i beviset beror på hur stor sannolikheten är att det bara är en tillfällighet. Om någon kvävts med en konsumkasse är det förstås inte mycket till bevis att den misstänkte har matkvitton hemma där det framgår att han handlat en sån kasse för att bära hem käket i. Bor den misstänkte i ett gistet gammalt torp i skogen med tillhörande lada är det kanske inte heller så mycket värt att han 3 månader före mordet inhandlat en kartong råttgift av det vanligaste märke som finns på den svenska marknaden. Bor han å andra sidan i en lägenhet i ett modernt hus... ja ni fattar själva.

I slutändan avgörs också betydelsen av beviset av hur mycket annan bevisning det finns som pekar åt samma håll, samt avsaknad av bevis som pekar åt annat håll. Ett kvitto på nio flaskor T-sprit fäller ingen mordbrännare, men om det finns ett gäng ytterligare omständigheter så kan man nå den punkt där rätten kan säga att det framstår som i princip uteslutet att en sån mängd indicier skulle ha hopat sig på ren slump mot en helt oskyldig person. Och fälla.
2015-08-18, 23:45
Medlem
[quote=MrFold|54395579]
Citat:
Ursprungligen postat av Poppsan

Absolut - det är säkert värt 15-20 år i svenskt högsäkerhetsfängelse borta från fru och barn och stämplad som mördare för att få 20 000 i månaden insatta på ett bankkonto av den onde godsägaren och sen när han gått till sina förfäder av den lika onde sonen.

Varför erkänner han inte förresten om det är så?

Ockhams rakkniv, det är maximalt tre som kan ha kännedom om Lisas öde och varför, det är sannolikt bara en som utfört själva dådet, det är ingen deckar bestseller med halva Blomberg med omgivningar inblandade.

Det är så simpelt som ett mord av en ung flicka genomfört av en man förmodligen i ett berusat tillstånd och kunde inte ta ett Nej och allt gick överstyr med fasansfull konsekvens.

Visst kan de två övriga vara helt oskyldiga till själva dådet men jag sätter min hatt på att de anade vad som hänt men teg. Hierarki i gruppen kan vara en orsak, släktband ett annat. Det brast när de sattes i häktet för de kunde bl.a. inte ge alibi till MGM.
Medlem
Sgt.Blands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
Ja, i deckare skrev du. Så i Rahmans fall så var inte ens kvittot bevis på inköp.

Jag saknar svar på frågan:
Ja nu var det ett bra tag sen men som jag minns det så var det just kvittot på inköpet som saknades och kassörskan kunde inte minnas om det var Rahman eller snubben före i kön som hade gjort inköpet. Angående alternativa gärningsmän i LH-fallet så fattar jag inte riktigt vad du menar. Polisen har en viss mängd resurser att utreda med och gör väl vad de kan med det. Vad ska de göra enligt din åsikt då? Släppa MGM fastän de tror att det är han och börja jaga spöken eller?
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Wildsome
Vad kan vara förklaringen till att polisen är så hemlighetsfull? Det känns ovanligt att de inte ens berättar dödsorsaken på över två månader? Och att de fortfarande inte fått en obduktionsrapport, hur är det möjligt?

Jag tror inte att dom vet exakta dödsorsaken , finns nog fler som var och en var dödande.
2015-08-18, 23:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Theforeigner
Mitt fetande.

Om MGM är oskyldig i mordet (vilket jag tror och har trott sedan början) men vet vem som mördade Lisa, då tror jag att grunden till att han inte berättat kunde vara därför att GM har hotat hans familj på livet om han tjallar.

Jag var lite inne på detta i går natt. Jag hade stora svårigheter att uttrycka mig pga att jag vill inte peka ut någon. Jag får lätt samvetkval, efter som detta är bara spekulationer. Trots att pusselbitarna börjar falla på sin plats.
Vad vet vi.
Medlem
delta2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Inte så lite långsökt heller.

Egentligen lika troligt som att NB styckade och paketerade kroppen och lånade Lenas frys på caféet några dagar, genom en bulvan förstås, just därför har Lena inte tipsat polisen, hon trodde att det var kanelbullar i påsarna som bulvanen sa.

OY OY OY Apropå att förpesta tråden med en massa barnsligheter.
På vilket sätt är det här inlägget relevant för att föra diskussionen framåt i tråden kan man ju undra . Du brukar ju ifrågasätta allt som skrivs oavsett vad det är och försöka få postaren att förklara vad man menar och på vilket sätt inlägget är intressant . Det här inlägget saknar väl alla spår av både relevans i ämnet och för inte diskussionen framåt heller vad jag kan förstå . Att göra såna här osmakliga försök till att vara lustig gagnar väl knappast din uppblåsta egobubbla där du utger dig för att vara förmer än andra . Att du sitter och anklagar andra för att vara mindre begåvade och att de inte förstår är ju bara skrattretande . Att svänga sig med massa märkvärdiga ord och formuleringar gör ju knappast att du lurar nån att tro att du begriper nåt i sammanhanget . Skaffa dig ett liv utanför fb och låt bli att förpesta tråden med dina barnsliga inlägg hela tiden . De 12691 du är uppe i nu är ju åtminstone 12692 för många .
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pre 1914
Vilket tjat om rättsintyget eller om det är obduktionsprotokollet ni menar.
Rimligen är alla viktiga resultat från obduktionen kända för polisen sedan länge men av någon orsak dröjer det officiella papper som behövs för den formella hanteringen. Kanske dröjer det pga någon segdragen analys men knappast någon som vänder upp och ned på det som redan är känt.

Ska jag dra det en tredje gång, tycker du att det behövs? Uppenbarligen har du en bristande förståelse för vad som kan vara orsaken till att ett formellt utlåtande i skrift dröjer om det inte handlar om överbelastning. Om åklagaren inte har ett bevis som direkt binder den misstänkte till mordet så kan detta utlåtande när det hamnar på utredarens bord, om inte vända upp och ned, men väl vara pricken över i. Det som saknas kan vara ett analyssvar, testresultat med mera.

aftonbladet.se citat;

Lars Johansson säger att de hoppas att förundersökningen ska vara färdig inom en månad.
– Vi väntar fortfarande på en hel del analysresultat och på obduktionsrapporten.

En hel del säger han, du säger någon segdragen analys, som om allt redan är klappat och klart.
2015-08-18, 23:47
Medlem
MrFolds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wildsome

Obduktionsrapporter drar ofta ut på tiden. Det kanske är så att du tänker dig att det bara handlar om vad man hittade vid själva obduktionen. Men rättsläkarens rapport innefattar även mycket annat arbete, olika prover, analyser, jämförelser med annat material etc etc. Merparten av arbetet görs inte i obduktionssalen. Allt ska sammanställas också och sen kommer det förstås annat arbete emellan också.

Man får spekulera om polisen, men i grunden är det inte konstigt att polisen inte berättar så mycket. Det råder sekretess i pågående förundersökning och här finns dessutom ett yppandeförbud.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in