2015-08-18, 23:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av helsan
Så om det skulle vara så, tror du att mgm's fru och lillebror vet om att dom är hotade till livet?

Det är dom hör i Sverige och hit kommer dom aldrig mer, flyttar förmodligen från Litauern också inom kort
2015-08-18, 23:29
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
Vilken läkarsnubbe? Jaha, så om någon mördas med råttgift är det bara att gå runt bland folk i närheten. Den som har kvitto på råttgift är det bara att låsa in.

Du gör ett sidospår av ett resonemang och exempel. Ingen har påstått att det bara är att låsa in folk hur som helst. Frågan handlar i grund och botten om att ett rättsintyg kan binda den häktade till mordet på Lisa även om han nekar till brottet, intyget kan visa att han ljuger, du påstår att ett sådant intyg inte kan göra det med mindre än att den misstänkte har tatuerat in sitt namn på offret har jag för mig. Dessutom så menar du att ett rättsintyg knappast kan vara ett tungt bevis om jag har förstått dig rätt.

Ge dig nu, du är fan värre än en rättshaverist, slicka dina sår, res dig och gå vidare istället för att förpesta tråden med en massa barnsligheter.

Vi vet inte vad åklagaren kommer att få av Rättsmedicinalverket i form av utlåtanden och detaljerad information, dock förstår även den mest korkade, förutom du kanske, att vad innehållet än är så lär det vara tungt, till den misstänktes nackdel eller till hans fördel.
Senast redigerad av OY 2015-08-18 kl. 23:34.
2015-08-18, 23:30
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ydrik
Efterlyste förut en länk till utredningen som du nämnde även tidigare i dag.
Kan du hjälpa till?
Oj, missat det! Här kommer länken:
http://www.dagensjuridik.se/2015/07/tre-utredningar-ska-komma-till-ratta-med-sveriges-haktningstider-isoleringen-maste-begransas
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av letsdoit
Ja, det stämmer (Husaby N.A-gården/Ladugårdsbacken). - Det bor tre personer här. - I övrigt är det ont om vägnära byggnader under den här färdsträckan.

A.J hyr ut till folk som inte sällan är skrivna någon
annanstans, det är en hel del "skrot och korn" på hanns
domäner, lite svårt av att få ett grepp om
vad han sysslat med, varför han haft affärer med HA osv.
Han har enligt den svenska modellen en putsad fasad
utåt eller hur?
Men bakom den pampiga fasaden luktar det lik eller
ska jag utrycka det som en död hund är begraven.
Medlem
MrFolds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Poppsan

Poängen är nog att den som gjort detta har räknat med att litauern aldrig skulle kunna bli dömd eftersom det är för svag bevisning men gick med på att se till att misstankarna föll på honom mot att få sin familj försörjd för gott, det riktiga GM går då fri eftersom alla tror att det är litauern och söker inte efter något annat alternativ, det är därför allt är så tillrättalagt och inget stämmer i hela denna storyn

FEL FEL FEL. Du saknar fakta för att kunna göra det sista påståendet. Du känner bara till en del av förundersökningsmaterialet. Innan du har FUP:en kan du inte dra några slutsatser om det.

Tycker du inte själv att det är rätt löjeväckande att en amatör som inte har ens 5% av den information de professionella utredarna (polis och åklagare) har ändå kan sitta här och vara mer eller mindre tvärsäker på att de har fel. Jag anser mig själv vara relativt intelligent och analytisk, men jag skulle aldrig drömma om att tro att jag i det här läget skulle kunna bedöma saken bättre än förundersökningsledaren. Det är en självförhävelse som tyder på... tja, klara brister i självinsikt åtminstone.

När FUP:en blir tillgänglig är det en annan situation, men än finns det ingen FUP.
Senast redigerad av MrFold 2015-08-18 kl. 23:33.
2015-08-18, 23:31
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sgt.Bland
Läser du inte inläggen eller? Jag skrev ju precis att för att ringa in en mördare så vill man ha motiv, förmåga och tillfälle. Om du har råttgiftet så har du ju redan en av tre iaf. Ska det vara så jäkla svårt att fatta? Sen på tal om mordbrännare, den där snubben Rahman åkte ju också dit först på ett inköp av nåt brandfarligt ämne. Sen lyckades de iofs skaka fram ett rimligt tvivel om det inköpet så han frikändes till slut ändå. Som jag har förstått det så hade inköpet kunnat bevisas så hade han heller inte frikänts.
Ja, i deckare skrev du. Så i Rahmans fall så var inte ens kvittot bevis på inköp.

Jag saknar svar på frågan:
Citat:
Ska du också beskylla mig för att inte vilja att Lisas mördare åker fast så snart som möjligt? Om det inte är NB kommer det att ta lång tid.
2015-08-18, 23:32
Medlem
Sgt.Blands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrFold
Ett kvitto ingick iofs i bevisningen som Joy Rahman ursprungligen dömdes på. Kvitton åberopades också mot den på Flashback berömde "Dr. Brasa" för mordbranden i Harry Scheins gamla villa: http://www.aftonbladet.se/nyheter/article14901234.ab
Hehe, nu tog du upp precis de två fallen jag nyss gjorde. Ja de är välkända exempel när det gäller inköp av brandfarliga vätskor.
2015-08-18, 23:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MegaTant
Det är precis det jag väntar mig. Mitt pussel är nästan klar, det är bara några bitar som fattas. Jag har ett par kandidater som det kan röra sig om. Mgm kan tom vara bara en medhjälpare på nogåt vis. Han kanske var en lämplig partner på flera sätt.

Kan du inte kläcka ur dig vem du påstår är den rätta mördaren istället för att posta otydligheter. Vad vill du säga med din post? Kan du utveckla ditt resonemang kring motiv och ditt val av GM?
2015-08-18, 23:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sgt.Bland
Läser du inte inläggen eller? Jag skrev ju precis att för att ringa in en mördare så vill man ha motiv, förmåga och tillfälle. Om du har råttgiftet så har du ju redan en av tre iaf. Ska det vara så jäkla svårt att fatta? Sen på tal om mordbrännare, den där snubben Rahman åkte ju också dit först på ett inköp av nåt brandfarligt ämne. Sen lyckades de iofs skaka fram ett rimligt tvivel om det inköpet så han frikändes till slut ändå. Som jag har förstått det så hade inköpet kunnat bevisas så hade han heller inte frikänts.

Ja det du skriver stämmer. Och det gick inte bevisa i Rahmanfallet att det t ex inte var personen efter honom i kön som handlat varan osv. Tror inte de hade övervakningsfilm från butiken osv.

Om MGM skulle vara filmad då han tex köper silvertejp eller byggplast som använts på LH så skulle det väl anses vara en typ av bevis. Sen är det väl upp till advokaten att "motbevisa" detta. Likadant med om han har kvitto på inköp. Det kvittot skulle väl en åklagare åberopa som bevis.

PS. Kvitton finns för man ska kunna bevisa sitt köp :P
Senast redigerad av ulvan 2015-08-18 kl. 23:42.
2015-08-18, 23:38
Medlem
develis avatar
Citat:
Vilken läkarsnubbe? Jaha, så om någon mördas med råttgift är det bara att gå runt bland folk i närheten. Den som har kvitto på råttgift är det bara att låsa in.

Men snälla - har du allt i vrångstrupen? Det handlar väl för fan om indiciekedja i ett sammanhang relaterat till ett obduktionssvar.
Medlem
Pre 1914s avatar
Vilket tjat om rättsintyget eller om det är obduktionsprotokollet ni menar.
Rimligen är alla viktiga resultat från obduktionen kända för polisen sedan länge men av någon orsak dröjer det officiella papper som behövs för den formella hanteringen. Kanske dröjer det pga någon segdragen analys men knappast någon som vänder upp och ned på det som redan är känt.
Medlem
[quote=Poppsan|54395655]
Citat:
Ursprungligen postat av ulvan

Poängen är nog att den som gjort detta har räknat med att litauern aldrig skulle kunna bli dömd eftersom det är för svag bevisning men gick med på att se till att misstankarna föll på honom mot att få sin familj försörjd för gott, det riktiga GM går då fri eftersom alla tror att det är litauern och söker inte efter något annat alternativ, det är därför allt är så tillrättalagt och inget stämmer i hela denna storyn

Jag har tänkt på samma banor.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in