2015-08-18, 23:18
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sgt.Bland
Det är väl klart som fan att inköp av ett potentiellt mordvapen är ett bevis. Ungefär som när den där läkarsnubben sprang runt och satte fyr på grejer. Fanns ju för fan kvitto på det han hade köpt. Bilder också har jag för mig.
Vilken läkarsnubbe? Jaha, så om någon mördas med råttgift är det bara att gå runt bland folk i närheten. Den som har kvitto på råttgift är det bara att låsa in.
2015-08-18, 23:18
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av odlarmaja
Om AJ skulle en potentiell GM, varför är då inte häktad?
Därför att polisen misstänker någon annan.
2015-08-18, 23:19
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
#letsdoits "bevis", om åklagaren lägger fram det, kommer domstolen att strunta i. Ditt inlägg har jag redan kommenterat.

Nej, det har du inte gjort, sitt inte och ljug. Jag säger ju det, du har ett sånt sabla kontrollbehov så i din iver att inte missa något så missar du det du borde läsa. Alternativt så har ditt svar raderats därför att det höll för låg kvalitet, det skulle inte förvåna mig.

Citat:
Ponera att polisen har flera misstänkta mordvapen, den häktades DNA finns på ett av dem, av rättsintyget framgår vilket föremål som användes vid mordet, det råkar vara det föremål som bär den misstänktes DNA.

Jag förstår att du inte kan inse att det kan vara så, tyvärr.

Nu tänker du troligen på blod, offrets DNA på mordvapnet, gör så, det leder inte till en bättre förståelse.

Tänk istället på ett skjutvapen, det måste inte bära spår av offret, däremot kan projektilen utgöra länken mellan offret och mördaren. Den misstänktes DNA på vapnet, kulan har avlossats med det vapnet, kulan återfinns i offret, går du med på det, kan det vara så?

Vidare kan man tänka sig att obduktionsprotokoll, rättsintyg eller vad som helst i utlåtandeväg dröjer därför att man till exempel provskjuter vapen och inväntar svar och utlåtanden som skall ingå i obduktionsprotokollet, det kan vara en anledning till att det dröjer, men sannolikast är att rättsmedicin är överbelastad.

Jag vet vad knappast betyder. Till exempel, du är knappast riktigt riktig.

Svara nu, nå, du påstår att ett rättsintyg inte kan avgöra vem som mördade Lisa, jag visar på motsatsen, ser du något som inte stämmer i mitt exempel så kläck ur dig det nu, jag ska gladeligen ta på mig en foliehatt och be om ursäkt om du kan beslå mig med ett tankefel i den här frågan, så borde du också tänkta lite oftare tycker jag.

Källan till min uppfattning är bland annat Rättsmedicinalverkets webbplats.
2015-08-18, 23:19
Medlem
[quote=ulvan|54395594]
Citat:
Ursprungligen postat av Poppsan

Skyddade han någon för pengar skulle han nog väl ta på sig skulden?! Och det verkar ju inte som om hans bror eller fru har nämnt att det skulle vara någon annan som var GM...

Poängen är nog att den som gjort detta har räknat med att litauern aldrig skulle kunna bli dömd eftersom det är för svag bevisning men gick med på att se till att misstankarna föll på honom mot att få sin familj försörjd för gott, det riktiga GM går då fri eftersom alla tror att det är litauern och söker inte efter något annat alternativ, det är därför allt är så tillrättalagt och inget stämmer i hela denna storyn
2015-08-18, 23:21
Medlem
Theforeigners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kexet65
Följer utvecklingen och även allt som skrivs här i tråden....
Jag är personligen helt övertygad om att fel MGM sitter häktad.
Även om yppande-förbud råder vad gäller utredningen så verkar till och med åklagaren vara osäker på att "rätt man sitter" just nu.
Jag tror MGM VET vem som begått denna hemska handling att ta Lisa av daga, men att han av någon anledning inte "berättar" den sanna historien...
Varför frågar jag mig?
Måhända pengar som styr (som någon/några här i tråden redan insinuerat).
Jag önskar av hela mitt hjärta att den verkliga sanningen kommer fram snart nog....

Mitt fetande.

Om MGM är oskyldig i mordet (vilket jag tror och har trott sedan början) men vet vem som mördade Lisa, då tror jag att grunden till att han inte berättat kunde vara därför att GM har hotat hans familj på livet om han tjallar.
2015-08-18, 23:22
Medlem
MrFolds avatar
Citat:
Aha, det är i deckare du har lärt dig bevisprövning. Nu förstår jag.

Du borde läsa realistiska kriminalromaner istället. Sjöwall & Wahlöös Den vedervärdige mannen från Säffle är en. Den vedervärdige mannen är mordoffret, inte mördaren som du trodde när du döpte om den till Mördaren i Säffle.

Detta är varken deckare eller kriminalroman. Detta är verklighet. Att någon har ett kvitto på råttgift hemma är inte mordbevis.

Ett kvitto ingick iofs i bevisningen som Joy Rahman ursprungligen dömdes på. Kvitton åberopades också mot den på Flashback berömde "Dr. Brasa" för mordbranden i Harry Scheins gamla villa: http://www.aftonbladet.se/nyheter/article14901234.ab
2015-08-18, 23:23
Medlem
Tingsnotariens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av letsdoit
Såväl AB:s som NB:s advokat frambar samma huvudsakliga grunder för prövningstillstånd, om än AB:s advokat var betydligt mer välformulerad, utförlig och strukturerad i sin ansökan: Anonymiserade vittnen (uppgifter) och ingen redovisning, varken av TR eller HR, av vilka omständigheter som ska ha konstituerat sannolika skäl.

Återigen sannolika skäl har inget med PT frågan att göra.

Frågan om PT i HD handlar ENDAST om det föreligger prejudiciella skäl att ta upp målet eller om hovrätten begått grovt rättegångsfel.

I frågan om PT argumenterade Ört utifrån FN konventionen vill jag minnas, inget om sannolika skäl i den delen för det hör inte hemma i PT frågan. Rönnbeck argumenterade inte alls i PT frågan endast i sannolika skäl frågan och vi kommer inte ens dit om inte PT först meddelas så det viktigaste är att först och främst övertyga HD om att det ska meddelas, först då får man som sagt chans att ha någon nytta av argumenten till varför sannolika skäl inte förelåg.
2015-08-18, 23:26
Medlem
Sgt.Blands avatar
Citat:
Vilken läkarsnubbe? Jaha, så om någon mördas med råttgift är det bara att gå runt bland folk i närheten. Den som har kvitto på råttgift är det bara att låsa in.
Läser du inte inläggen eller? Jag skrev ju precis att för att ringa in en mördare så vill man ha motiv, förmåga och tillfälle. Om du har råttgiftet så har du ju redan en av tre iaf. Ska det vara så jäkla svårt att fatta? Sen på tal om mordbrännare, den där snubben Rahman åkte ju också dit först på ett inköp av nåt brandfarligt ämne. Sen lyckades de iofs skaka fram ett rimligt tvivel om det inköpet så han frikändes till slut ändå. Som jag har förstått det så hade inköpet kunnat bevisas så hade han heller inte frikänts.
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Poppsan
Skulle inte förvåna mig om det här sista förhöret kommer att leda till att vi snart kan läsa om att ytterligare personer tagits in på förhör, kanske AJ som jag skrev i några av mina första inlägg

Det är precis det jag väntar mig. Mitt pussel är nästan klar, det är bara några bitar som fattas. Jag har ett par kandidater som det kan röra sig om. Mgm kan tom vara bara en medhjälpare på nogåt vis. Han kanske var en lämplig partner på flera sätt.
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Theforeigner
Mitt fetande.

Om MGM är oskyldig i mordet (vilket jag tror och har trott sedan början) men vet vem som mördade Lisa, då tror jag att grunden till att han inte berättat kunde vara därför att GM har hotat hans familj på livet om han tjallar.

Så om det skulle vara så, tror du att mgm's fru och lillebror vet om att dom är hotade till livet?
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrFold
Ett kvitto ingick iofs i bevisningen som Joy Rahman ursprungligen dömdes på. Kvitton åberopades också mot den på Flashback berömde "Dr. Brasa" för mordbranden i Harry Scheins gamla villa: http://www.aftonbladet.se/nyheter/article14901234.ab
Citat:
Bland bevisen mot Magnus Lundberg finns också ett kvitto på inköp av nio flaskor av tändvätska, lika många och av samma märke som hittades i det eldhärjade huset.
Viss skillnad mot råttgift som finns på många platser på landet.
2015-08-18, 23:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MegaTant
Det är precis det jag väntar mig. Mitt pussel är nästan klar, det är bara några bitar som fattas. Jag har ett par kandidater som det kan röra sig om. Mgm kan tom vara bara en medhjälpare på nogåt vis. Han kanske var en lämplig partner på flera sätt.

Han har fått betalt och behöver aldrig återvända till Sverige när han släpps

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in