2015-08-18, 23:47
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrFold
FEL FEL FEL. Du saknar fakta för att kunna göra det sista påståendet. Du känner bara till en del av förundersökningsmaterialet. Innan du har FUP:en kan du inte dra några slutsatser om det.

Tycker du inte själv att det är rätt löjeväckande att en amatör som inte har ens 5% av den information de professionella utredarna (polis och åklagare) har ändå kan sitta här och vara mer eller mindre tvärsäker på att de har fel. Jag anser mig själv vara relativt intelligent och analytisk, men jag skulle aldrig drömma om att tro att jag i det här läget skulle kunna bedöma saken bättre än förundersökningsledaren. Det är en självförhävelse som tyder på... tja, klara brister i självinsikt åtminstone.

När FUP:en blir tillgänglig är det en annan situation, men än finns det ingen FUP.
Skönt liv du har, #MrFold. Luta sig tillbaka och låta högre auktoriteter sköta tänkandet. Kan inte du delta i diskussionen, lite?

Finns det någon annan förklaring till DNA:t än att MGM har mördat? Kan han ha hunnit med det mellan 18:23, då Lisa skickade sitt SMS och 19:30 då han filmades i Källby? I så fall, hur?
2015-08-18, 23:49
Medlem
letsdoits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tingsnotarien
Återigen sannolika skäl har inget med PT frågan att göra.

Frågan om PT i HD handlar ENDAST om det föreligger prejudiciella skäl att ta upp målet eller om hovrätten begått grovt rättegångsfel.

I frågan om PT argumenterade Ört utifrån FN konventionen vill jag minnas, inget om sannolika skäl i den delen för det hör inte hemma i PT frågan. Rönnbeck argumenterade inte alls i PT frågan endast i sannolika skäl frågan och vi kommer inte ens dit om inte PT först meddelas så det viktigaste är att först och främst övertyga HD om att det ska meddelas, först då får man som sagt chans att ha någon nytta av argumenten till varför sannolika skäl inte förelåg.
Ört klagade också på att varken TR eller HR redovisat de omständigheter som man menat utgjort sannolika skäl. - Det var sammanfattningsvis en salig röra.
2015-08-18, 23:51
Medlem
develis avatar
Citat:
Angående vad som kan bli bevis och inte så verkar det vara på sin plats att än en gång påminna om att fri bevisprövning råder i svenska domstolar och att i princip vad som helst kan åberopas av åklagaren som bevis. I en beviskedja - kanske särskilt när det rör sig om stödbevisning av olika slag - kan uppenbarligen även sådant som inköp av föremål av samma typ som använts vid ett brott vägas in i en fällande dom. Även om det inte går att bevisa att det var just det föremålet som användes.
EXAKT vad jag hade i åtanke nyss gällande det fetade - stark indiciekedja utifrån ett obduktionssvar. Förgiftad, mördad, GM fångad på kamera vid inköp, kvitto på 50 burkar bakpulver (man kan säkert dö av det ) och dess innan googlat runt på sakerna osv.
2015-08-18, 23:53
Medlem
MrFolds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Poppsan
Jo men nu har vi ingen FUP och då har vi alla rätt att tro det vi tror, att du litar blint på polis och åklagare visar att du inte alls är så intelligent som du själv tror utan att du är väldigt naiv och lite.....

Jag litar inte blint på polisen och åklagare, visa gärna inlägg där jag ger uttryck för en sån syn. Däremot har jag en realistisk bild av mina egna begränsningar som här just nu främst beror på brist på information. När vi väl får utredningsmaterialet är jag sannolikt betydligt bättre skickad än du på att analysera och bedöma det, eftersom det ligger nära mitt eget jobb. Dock måste jag ta hänsyn till att det inte är brottsutredningar som jag sysslar med och utifrån det ha en hälsosam skepsis mot min egen förmåga att begripa saker bättre än experterna.

Men visst, man har rätt att tro vad man vill. Mängder av människor tror på kreationsläran eller på astrologi. Det får dom göra för mig, men det gör dom inte mindre korkade.

I nuläget finns bara två nyktra bedömningar att ha i skuldfrågan: Antingen tro att polisen troligen har rätt, eller inte ha någon uppfattning. Att tro att polisen har fel och man själv rätt baserat på den pyttelilla information man själv har är inte en rimlig ståndpunkt att hysa rent intellektuellt.
2015-08-18, 23:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
Jaha, så det var inte ens ett kvitto i rahmanfallet. Varför drogs det upp då? Klart det kan finnas bindande bevis mot MGM, men vi har inte sett skymten av det ännu, och åklagare brukar inte vara buskablyga precis. Åklagaren mot MGM var snabb att dra upp DNA:t, men inget mer.

Det var nog ett kvitto/kassarapport inblandat i Rahmanfallet se här:

Ett bevis måste bedömmas först separat, sedan ihop med andra bevis och utifrån omständigheterna Tror det heter bevisvärdering

De "bevis" som åklagaren lägger fram i LH-fallet kommer troligen MGMs advokat försöka "motbevisa".

Det är iaf trist att vi inte vet vilka bevis som egentligen finns i LH-fallet. Man är ju nyfiken
Senast redigerad av ulvan 2015-08-19 kl. 00:20.
2015-08-18, 23:54
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sgt.Bland
Ja nu var det ett bra tag sen men som jag minns det så var det just kvittot på inköpet som saknades och kassörskan kunde inte minnas om det var Rahman eller snubben före i kön som hade gjort inköpet. Angående alternativa gärningsmän i LH-fallet så fattar jag inte riktigt vad du menar. Polisen har en viss mängd resurser att utreda med och gör väl vad de kan med det. Vad ska de göra enligt din åsikt då? Släppa MGM fastän de tror att det är han och börja jaga spöken eller?
Men varför drog du upp rahmanfallet? Om du gör jämförelser med andra fall kan du väl välja relevanta fall.

Vad jag anser spelar ingen roll. Jag vet att när polisen har en misstänkt söker den inte en annan misstänkt, det vore korkat, särskilt som den har begränsade resurser.

Jag väntar på svar på frågan om du beskyller mig för att inte vilja att mordet på Lisa löses så snart som möjligt.
2015-08-18, 23:55
Medlem
Pre 1914s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Ska jag dra det en tredje gång, tycker du att det behövs? Uppenbarligen har du en bristande förståelse för vad som kan vara orsaken till att ett formellt utlåtande i skrift dröjer om det inte handlar om överbelastning. Om åklagaren inte har ett bevis som direkt binder den misstänkte till mordet så kan detta utlåtande när det hamnar på utredarens bord, om inte vända upp och ned, men väl vara pricken över i. Det som saknas kan vara ett analyssvar, testresultat med mera.

aftonbladet.se citat;

Lars Johansson säger att de hoppas att förundersökningen ska vara färdig inom en månad.
– Vi väntar fortfarande på en hel del analysresultat och på obduktionsrapporten.

En hel del säger han, du säger någon segdragen analys, som om allt redan är klappat och klart.

Avsåg endast obduktionen som utfördes för över två månader sedan. Resultatet av den är känt.
2015-08-18, 23:56
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Ska jag dra det en tredje gång, tycker du att det behövs? Uppenbarligen har du en bristande förståelse för vad som kan vara orsaken till att ett formellt utlåtande i skrift dröjer om det inte handlar om överbelastning. Om åklagaren inte har ett bevis som direkt binder den misstänkte till mordet så kan detta utlåtande när det hamnar på utredarens bord, om inte vända upp och ned, men väl vara pricken över i. Det som saknas kan vara ett analyssvar, testresultat med mera.

aftonbladet.se citat;

Lars Johansson säger att de hoppas att förundersökningen ska vara färdig inom en månad.
– Vi väntar fortfarande på en hel del analysresultat och på obduktionsrapporten.

En hel del säger han, du säger någon segdragen analys, som om allt redan är klappat och klart.

Här är mer angående ämnet:
(FB) 17-åriga Lisa försvann 2015-06-07 i Lidköpingstrakten. (Sammanfattning i trådstart)
2015-08-19, 00:00
Medlem
Citat:
Jag litar inte blint på polisen och åklagare, visa gärna inlägg där jag ger uttryck för en sån syn. Däremot har jag en realistisk bild av mina egna begränsningar som här just nu främst beror på brist på information. När vi väl får utredningsmaterialet är jag sannolikt betydligt bättre skickad än du på att analysera och bedöma det, eftersom det ligger nära mitt eget jobb. Dock måste jag ta hänsyn till att det inte är brottsutredningar som jag sysslar med och utifrån det ha en hälsosam skepsis mot min egen förmåga att begripa saker bättre än experterna.

Men visst, man har rätt att tro vad man vill. Mängder av människor tror på kreationsläran eller på astrologi. Det får dom göra för mig, men det gör dom inte mindre korkade.

I nuläget finns bara två nyktra bedömningar att ha i skuldfrågan: Antingen tro att polisen troligen har rätt, eller inte ha någon uppfattning. Att tro att polisen har fel och man själv rätt baserat på den pyttelilla information man själv har är inte en rimlig ståndpunkt att hysa rent intellektuellt.

Då undrar jag varför du överhuvudtaget är med i tråden och kommenterar alls, när utredningsmaterialet är klart så är vi nog alla bättre på att analysera det. Men vad du vill säga är egentligen att vi inte vet och det är rätt och du vet inte om vi som inte tror att MGM är fel person har rätt eller hur? Men du kan väl motivera varför du tror det du tror utan att skriva polis en enda gång om du nu tror något alls
2015-08-19, 00:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pre 1914
Avsåg endast obduktionen som utfördes för över två månader sedan. Resultatet av den är känt.

Känt????
2015-08-19, 00:01
Medlem
MrFolds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
Skönt liv du har, #MrFold. Luta sig tillbaka och låta högre auktoriteter sköta tänkandet. Kan inte du delta i diskussionen, lite?

Finns det någon annan förklaring till DNA:t än att MGM har mördat? Kan han ha hunnit med det mellan 18:23, då Lisa skickade sitt SMS och 19:30 då han filmades i Källby? I så fall, hur?

Men snälla nån, jag har väl inte sagt att jag UTESLUTER andra förklaringar. En slutlig bedömning kan jag inte göra förrän jag ser beviset, men jag har skrivit flera gånger att ett bevis för att han befattat sig med hennes tillhörigheter inte ensamt är ett bevis för att han också begått mordet.

Det finns dock i nuläget inget skäl att betrakta "städa-undanteorier" som mer rimliga än att MGM är ensam skyldig. De har inget annat som talar för sig än amatörpsykologiska motivanalyser där man tycker att NB inte verkar vara nån trolig gärningsman (Men tillräckligt kallhamrad för att gömma kroppen efter en ung, mördad flicka är han tydligen ändå)

Du inser dock säkert utifrån VB-tråden att jag inte kommer att köpa bortförklaringar som helt och hållet bygger på s.k. hjälphypoteser. Planteringsteorier som det inte ens finns något litet indicium som stöder kommer jag inte att beakta. Inte heller hypoteser om omkringflygande DNA förrän åtminstone någon expert säger att det verkligen finns en beaktansvärd möjlighet som inte är mikroskopisk att det skulle kunna ske.

När det gäller tidsfönstret ansluter jag mig till det ganska stora gäng i tråden som inte på något vis ser det som en omöjlighet att GM åtminstone hinner med att begå brottet och temporärt skaffa undan kroppen från brottsplatsen (ladan?) på den tid han har till sitt förfogande. Tidmätningar av körsträckor har gjort mig övertygad och jag är säker på att domstolen inte heller kommer att godta detta som nån slags "alibi" (ifall det nu är sant)
2015-08-19, 00:03
Medlem
ME077s avatar
Nu har jag totalt stillestånd, men polisen har väl aldrig sagt att fler personer förhörts som misstänkta? (Förutom litauerna).

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in