2015-08-18, 15:42
Medlem
GilGrissom82s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flor-Ida
Oj! Det måste handla om sadistiskt våld av extrem typ när man uttrycker sig så. Då kanske den tidigare nämnde Alexander som bytt namn kanske kan vara aktuell ändå?

Nja, då hade han nog inte uttryckt sig "...i något ganska lindrigt fall".
Citera
2015-08-18, 15:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GilGrissom82
Han säger vidare "De här personerna är oftast daktade eller topsade i något ganska lindrigt fall".

Någon typ av ungdomsgäng?

Skulle mer tolka det som någon i samhällets utkant som ofta begått småbrott innan som brukar vara fallet.

Men onekligen intressant kommentar det där om att man skulle ha samma uppfattning om man sett brottsplatsen.. måste vara något speciellt.
Citera
2015-08-18, 15:47
Medlem
Addhocs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kjelle83
Skulle mer tolka det som någon i samhällets utkant som ofta begått småbrott innan som brukar vara fallet.

Men onekligen intressant kommentar det där om att man skulle ha samma uppfattning om man sett brottsplatsen.. måste vara något speciellt.

Min fetning; blir det plötsligt mer troligt med teorier om pinnar och dylikt nu tro?
Citera
2015-08-18, 15:48
Medlem
Hamsterbolls avatar
Citat:
Nja, då hade han nog inte uttryckt sig "...i något ganska lindrigt fall".

Djurplågeri brukar räknas som lindriga fall. Och djurplågare fortsätter ofta på människor, ofta med våldtäkt och sjuka inslag. Kanske så han menar? Någon som sparkat på igelkottar och kört upp pinnar i rumpan på katter. Och nu tog steget och dödade en människa.
Citera
2015-08-18, 16:05
Medlem
Kenny Kuks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OroadSvensk
Det finns DNA från mordet i Linköping, därav lär det vara av ytlig natur (alternativt dålig journalistik) annars skulle de båda händelserna matchas.

EDIT: Med det sagt så lär det ligga något i det dom skriver, kanske var det inte ett sexualbrott som gick över styr utan helt enkelt ett knivmord?

Ja, det finns DNA. Men det innebär inte att NFC har hunnit köra igenom Runby-DNA:t mot alla DNA:er i spårregistret ännu. Sådan matchning tar tid och är inte jätteprioriterat skulle jag tro. Så det kan fortfarande matchas. Lugn bara.

Var det bara ett knivmord finns det väl massvis av andra fall att jämföra med?

Citat:
Jo, kanske. Eftersom åklagaren använder ord som "paralleller" och "beröringspunkter" mellan de båda fallen, så kan en sådan parallell faktiskt vara att I*a precis som kvinnan i Linköping försökte hjälpa någon tredje part, och då i sin tur blev offer för gärningsmannen/-männen.

I Runbyfallet kanske man har hittat teknisk bevisning som indikerar att I*a ingrep i något som pågick.

Jag är ledsen att behöva rätta dig, men åklagaren har aldrig sagt "paralleller", det är journalisternas ord. Åklagarens ord är "beröringspunkter".
Citera
2015-08-18, 16:15
Medlem
Kenny Kuks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gefundenes F
Samma DNA är det enda som skulle kunna likna dessa gärningar med varandra. Eller kanske en hittad kniv av exakt samma typ samt en mössa. Men vem fan använder samma typ av kniv eller slänger tappar en mössa igen..
I Väsby är det ett kvinnoöverfall och det i Linköping, antyder de rasistska motiv, arabungen som först knivades. Kvinna blev offer för att hon lade sig i. Det går inte att få dessa mord att likna varandra.

Linköpingsfallet är uppenbarligen mycket traumatiskt för media, att polisen inte har lyckats lösa det, en gärning med rasistmotiv. Därför dras det upp ideligen. Tror de att tjatet gnager på GM så han till slut inte orkar mer, psyket tar slut, han ger upp. Otroligt korkad förhoppning i sådant fall.

I Väsbyfallet får de topsa vidare kanske de kommer upp i samma volymer som Hagamannen om det är en boende i Sverige med om det är någon som bara är här för att tigga (rom) , jobba svart (Littauer) eller stjäla (Chilenare, Spanjor) så är det nog redan för sent. Den figuren är tillbaks i sitt hemland nu.

Linköpingsfallet handlar nog bara om att pojken var ett lätt offer. Inget annat. Kvinnan kom ivägen.

Det fall kan också handla om att det är ett lätt offer.

Den person i USA som dömts för flest mord inledde sin karriär genom att kniva en pojke. Sen fortsatte han många år senare med att döda fler än 50 kvinnor. https://en.wikipedia.org/wiki/Gary_Ridgway
Senast redigerad av Kenny Kuk 2015-08-18 kl. 16:17.
Citera
2015-08-18, 16:15
Medlem
GilGrissom82s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kenny Kuk
Ja, det finns DNA. Men det innebär inte att NFC har hunnit köra igenom Runby-DNA:t mot alla DNA:er i spårregistret ännu. Sådan matchning tar tid och är inte jätteprioriterat skulle jag tro. Så det kan fortfarande matchas. Lugn bara.

Var det bara ett knivmord finns det väl massvis av andra fall att jämföra med?

Jag är ledsen att behöva rätta dig, men åklagaren har aldrig sagt "paralleller", det är journalisternas ord. Åklagarens ord är "beröringspunkter".

Point taken, men mitt resonemang som sådant kvarstår. Mvh /
Citera
2015-08-18, 16:20
Medlem
Kenny Kuks avatar
Citat:
Point taken, men mitt resonemang som sådant kvarstår. Mvh /

Borde vi inte känna till denna tredje part då?

Hur som helst, det verkar som det här fallet har fått sig en riktig pratglad åklagare. Verkar som han jobbar hårt på att odla myterna om hur hemskt detta fall är.
Citera
2015-08-18, 16:32
Medlem
Troians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ME077
"Av uppgifter som framkommit i utredningen har Robert Näppi gjort sig en profil av Runbymördaren.
– Jag har en ganska bra uppfattning om profilen på den här människan. Jag tror också att du skulle ha samma uppfattning om du hade varit på brottsplatsen, säger Robert Näppi."

http://www.expressen.se/nyheter/aklagaren-har-gjort-en-profil-av-mordaren/

Det är däremot ett lite intressant uttalande. Jag tycker det verkar som att GM framstår som spritt språngande galen och/eller sexualförbrytare. Alltså inte att vi har att göra med endast exempelvis ett knivhugg mot överkroppen, en strypning eller en sten mot huvudet, för är det verkligen något som man kan skapa sig en "bra profil" på?

Edit: Som Kenny Kuk uttrycker det, en pratglad åklagare.
Senast redigerad av Troian 2015-08-18 kl. 17:00.
Citera
2015-08-18, 16:32
Medlem
Stod en piketbuss på Lövstavägen nyss, dom kollade väldigt noga på mig när jag cyklade förbi på mountainbike.
Citera
2015-08-18, 16:37
Medlem
GilGrissom82s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av snups
Igår skrev en bekant detta på facebook;

"Farsan tänkte det.... morsan tänkte det... resten tror det säkert fortfarande. Polisen var och hämtade mig imorse 10.30+ och ville ha ett förhör med mig ang. den stackars personen som avlidit i runbyskogen. bakis som fan (vilket händer en gång per år) så kmr de o snatchar mig till sollentuna....."

Vet ej varför dom tog in hen.
Men hen verkar ha haft något med saken att göra..

Mot bakgrund av det som åklagaren sagt att han "har gjort en profil av mördaren" (enligt journalisterna), så blev ovanstående inlägg plötsligt ganska intressant.

Utan att veta något om personen som skrivit ovanstående fb-inlägg, så kan man profilera hen som en ung person, som ger intryck av att vilja spela tuff, men egentligen är litet osäker, gärna vill impa på sina kompisar, använda litet smågangsterjargong e.t.c.

Om polisen uppenbarligen beslutade att ta in hen till förhör (och ev. DNA-tagning), så ger det en fingervisning om vilken typ av BO det kan röra sig om (även om just personen som skrev fb-inlägget är oskyldig).

De kanske kollar extra noga i kategorin ungdomar som tidigare åkt dit för "lindriga brott" såsom snatteri, cykelstölder, djurplågeri, tänt eld på papperskorgar på skolgårdar - you name it.
Citera
2015-08-18, 16:46
Medlem
GilGrissom82s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kenny Kuk
Borde vi inte känna till denna tredje part då?

Inte nödvändigtvis.

Om tredje part är ett misshandlat barn eller husdjur, så kan man kanske anta att det följde med GM efter dådet. Med eller mot sin vilja.

Om tredje part är en torterad igelkott eller annat smådjur, så kan det ju ha tagit sig iväg i skadat tillstånd, alternativt ha legat kvar på brottsplatsen, men att polisen valt att inte gå ut med information om detta till allmänheten.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in