2015-09-07, 11:32
Medlem
Troians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
Här kommer lite om PKU-blod-banken. Men den vågar de nog inte använda (en gång till)
SvD

Jag skulle nog hålla det för ganska troligt att man någon gång i framtiden kommer använda sig av PKU-blodbanken. Skulle något parti motionera om, exempelvis, att PKU-blodbanken får användas vid brott som har livstids fängelse på straffskalan så tror jag de skulle få med sig de flesta partier i riksdagen. Eller tio års fängelse, så får man med grov våldtäkt.
Citera
2015-09-07, 12:00
Medlem
wwrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Troian
Jag skulle nog hålla det för ganska troligt att man någon gång i framtiden kommer använda sig av PKU-blodbanken. Skulle något parti motionera om, exempelvis, att PKU-blodbanken får användas vid brott som har livstids fängelse på straffskalan så tror jag de skulle få med sig de flesta partier i riksdagen. Eller tio års fängelse, så får man med grov våldtäkt.
Jag gissar nog att man inte genomför en sådan lag. Även om inga föräldrar tror att deras barn kommer att bli en mördare så vill man nog inte att barnet skall vara registrerat "hos polisen". Om en sådan lag genomförs tror jag den blodbanken blir ganska tom.

Men någon ny "smygtitt" i trängande fall kan man nog inte utesluta.

Edit
Att den blodbanken användes i jakten på Anna Lindhs mördare tror jag kan användas som orsak för folk att vägra topsas. De kan säga "det går inte att lita på myndigheter". Föräldrar informeras att blodbanken inte kommer att användas av polisen. När det inte visar sig stämma, sjunker förtroendet för myndigheterna
Senast redigerad av wwr 2015-09-07 kl. 12:36.
Citera
2015-09-07, 13:10
Medlem
niceanddices avatar
Lite nytt från GW http://www.expressen.se/nyheter/gw-om-dna-sparet-i-mordet-pa-ida-21/
Citera
2015-09-07, 13:30
Medlem
Citat:
GW Skriver: Antingen så känner de varandra bra så att hon kände sig trygg eller så är gärningsmannen lika risktagande som Hagamannen var, för det fanns ingenstans att springa undan där.

Jag ifrågasätter uppgiften att det inte fanns någonstans att springa undan där, på kartan ser det ut att finnas stigar åt ett antal olika håll. En träningsklädd GM borde kunna springa åt valfritt håll utan att väcka uppseende i ett motionsområde.
Citera
2015-09-07, 13:43
Medlem
Nirps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Piggekott
Jag ifrågasätter uppgiften att det inte fanns någonstans att springa undan där, på kartan ser det ut att finnas stigar åt ett antal olika håll. En träningsklädd GM borde kunna springa åt valfritt håll utan att väcka uppseende i ett motionsområde.
Det stämmer, precis bakom öglan finns det en mängd stigar som leder åt alla olika håll, man kan komma ur skogen åt vilket håll som helst utan att väcka uppseende om man är träningsklädd.
Citera
2015-09-07, 14:17
Medlem
Troians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Piggekott

Leif GW Persson vet antagligen mindre än flera av trådens skribenter.
Citera
2015-09-07, 16:34
Medlem
niceanddices avatar
Detta bör ni alla läsa, väldigt intressant.

http://www.criminology.su.se/polopoly_fs/1.75757.1328890812!/menu/standard/file/1995c_Toni_Demitz-Herlin.pdf
Citera
2015-09-07, 19:32
Medlem
niceanddices avatar
Citat:
Ursprungligen postat av niceanddice
Detta bör ni alla läsa, väldigt intressant.

http://www.criminology.su.se/polopoly_fs/1.75757.1328890812!/menu/standard/file/1995c_Toni_Demitz-Herlin.pdf

Ja nu vart det tyst här alla tänker! Kan lika väl finnas en GM i alla dessa trådar och inlägg! Men jag tar det personligt och denna fitta som gjort detta mot en oskyldig tjej ska fan slaktas!
Citera
2015-09-07, 19:58
Medlem
Nån som känner igen denna del av spåret och vilket väderstreck det ligger i, i relation till Öglan?

http://postimg.org/image/eezis8x5b/
http://postimg.org/image/ththgsggn/

På bilderna (hämtade från TV4 Play) syns två tekniker i skyddsdräkter dokumentera en fyndplats. På den sista bilden står det två poliser i spåret som tar av högerut. (De tycks anse att fotografen står för nära.) Det verkar också vara en bit av spåret som syns till vänster i bild.

Det här fotot förefaller vara taget nära den egentliga fyndplatsen eftersom markvegetationen är den samma som på en tidigare länkad helikopterbild:
http://d1.dn-static.se/UploadedImages/2015/8/17/1659a9e8-c306-4707-9be8-58a395088aa8/original.jpg?id=1314417
Senast redigerad av Tribunkommando 2015-09-07 kl. 20:07. Anledning: Tillägg om att fotografen verkar stå för nära teknikerna
Citera
2015-09-07, 20:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av niceanddice
Ja nu vart det tyst här alla tänker! Kan lika väl finnas en GM i alla dessa trådar och inlägg!

Precis vad jag också tänkt, speciellt bland de som undrar mycket huruvida man kan neka en topsning eller ej. Jag har iaf "handlat" nu och jävlar om någon försöker hoppa på mig ute i spåret då blir det synd om det kräket!
Citera
2015-09-07, 21:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tribunkommando

Kom på att träden växer mycket tätare på fyndplatsen än vid Öglan. Ifall det stämmer att GM skändat BO på något sätt innan han gav sig av, så ville han nog utföra det momentet i skymundan, skyddad av den täta tallskogen. Det talar i sin tur för lokalkännedom, men inte nödvändigtvis lokal förankring. Men vi borde få det uppkollat ifall den delen av tallskogen verkligen finns i skymundan.
Citera
2015-09-07, 22:30
Medlem
Sorry för spam.

Gissningsvis är det skoavtryck som teknikerna arbetar med att dokumentera. Om vi antar att han burit BO till fyndplatsen har hela ekipaget nog vägt in på uppemot 120-130 kg, kanske mer. Blir rätt fina avtryck med den tyngden. Bara att hoppas på att marken varit tillräckligt avtrycksvänlig.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in