Citat:
Ursprungligen postat av
GilGrissom82
Inte nödvändigtvis.
Om tredje part är ett misshandlat barn eller husdjur, så kan man kanske anta att det följde med GM efter dådet. Med eller mot sin vilja.
Om tredje part är en torterad igelkott eller annat smådjur, så kan det ju ha tagit sig iväg i skadat tillstånd, alternativt ha legat kvar på brottsplatsen, men att polisen valt att inte gå ut med information om detta till allmänheten.
Det finns inget i omständigheterna som vi känner till som tyder på att BO upptäckte GM som var i färd med att misshandla ett barn eller ett djur. Det finns heller inget som tyder på att GM
inte var i färd med att misshandla ett barn eller ett djur.
Men det är inte alls ovanligt att skribenter på Flashback hemma på kammaren fantiserar ihop vad som kan ha hänt. Det rör sig dock inte om teorier i egentlig mening, utan påminner mer om att man kurat ihop sig i soffan och ser på en svensk deckare, och i tron att man är en god manusförfattare ägnar sig åt att forma historien som man själv vill.
Min utgångspunkt är istället: Finns det inget som tyder på vare sig det ena eller det andra, men att andra alternativ är många gånger mer troligt, så finns det ingen som helst anledning att diskutera det andra. Det finns ett antal mord på kvinnor på öppen plats, där relation mellan GM och BO saknas. Vet inte exakt hur många, men säg att det är runt 30-70 stycken de senaste 50 åren. Jag känner inte till ett enda sådant fall där motivet var att BO upptäckte GM misshandlande ett barn eller ett djur – jag påstår inte att det inte finns något sådant, men det är i så fall okänt för mig.
Kan det kanske vara så att IJ var Djurgårdare, och stötte på två påtända firma-medlemmar som höll på AIK? Gräl uppstod och IJ mördades? Ja, för all del, det är möjligt. Men inget tyder på det – och det finns ingen anledning att diskutera det.