2015-08-17, 13:35
Medlem
Mattemat1kerns avatar
Citat:
Vi får ju inte använda oss av det där registret som man använde vid Anna Lindh-mordet. Det blev ju stoppat. Nu håller man på och tittar på alla andra register, även vissa utländska.

Vad för register användes vid Anna Lindh-mordet? Och varför får polisen inte använda sig utav den någon mer?
Citera
2015-08-17, 13:36
Medlem
GilGrissom82s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ReedMe
Det skulle ju vara riktigt extremt ovanligt om det handlar om två GM.

Polisen bör väl redan ha en handfull personer de kan topsa. Hoppas det ger resultat.

Inte helt ovanligt med två GM, tänk på Sturebymordet 2009 och som begicks (re. anstiftades) av två då 16-åriga ungdomar.
Senast redigerad av GilGrissom82 2015-08-17 kl. 13:42.
Citera
2015-08-17, 13:36
Medlem
Kenny Kuks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mattemat1kern
Vad för register användes vid Anna Lindh-mordet? Och varför får polisen inte använda sig utav den någon mer?

Varför får du citatet ifrån? PUK-registret går inte att använda om man inte har en misstänkt.
Citera
2015-08-17, 13:37
Medlem
kitemuorts avatar
Citat:

PKU-registret
Citera
2015-08-17, 13:38
Medlem
Mattemat1kerns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kenny Kuk
Varför får du citatet ifrån? PUK-registret går inte att använda om man inte har en misstänkt.

http://www.expressen.se/nyheter/dna-spar-har-sakrats-efter-mordet-i-runby/
Citera
2015-08-17, 13:38
Medlem
TorkelSnorkels avatar
Här är åklagaren Robert Näppis uttalande om likheter med dubbelmordet i Linköping (sorry om det redan postats):

Citat:
Nu drar Robert Näppi paralleller med dubbelmordet på Åsgatan i Linköping den 19 oktober 2004, där en kvinna och en pojke mördades och där polisen säkrat både mordvapen och DNA från mördaren, men inte lyckats gripa någon misstänkt. Efteråt mordet i Linköping för elva år sedan kastade mördaren vapnet, en blodig butterflykniv, på marken. På en papperskorg, något kvarter från mordplatsen, dumpade han sin stickade mössa. Trots att polisen har mördarens DNA har man inte lyckats gripa någon misstänkt.

Offren den gången var 8-årige Muhammad Ammouri och Anna-Lena Svenson, 56.

Robert Näppi säger:

– Det finns vissa beröringspunkter mellan det här mordet i Upplands Väsby och det i Linköping.

Det skulle väl vara näst intill sensationellt om det var samma GM. Men vad menar åklagaren egentligen? Att det är samma typ av vapen? Eller omständigheter? Det måste ju inte nödvändigtvis betyda att det är samma GM.

Citera
2015-08-17, 13:39
Medlem
Citat:
Fyfan! Fick höra nyss att dom utöver det jag skrev hade dragit av henne huden också, polisen sägs ha sagt att det är värre än de sett på film men vågar inte gå ut med detta till allmänheten för att invånarna ska bli rädda. Om det här stämmer ger jag upp hoppet på mänskligheten.

Du bör nog se över vilka källor du "hör" information från.
Låter som ett gäng fjortisar som kollat för mycket på random skräckisar med flådda personer som har pinnar uppstoppade överallt.
Trams.
Citera
2015-08-17, 13:42
Medlem
Mattemat1kerns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pythiae
Du bör nog se över vilka källor du "hör" information om.
Låter som ett gäng fjortisar som kollat för mycket på random skräckisar med flådda personer som har pinnar uppstoppade överallt.
Trams.

Att hon blev flådd kan jag hålla med dig, men det där med pinnarna har jag fått höra från flera säkra källor. Vad du vill tro på är din ensak.

EDIT: det där med pinnarna har även nämnts tidigare i tråden innan jag skrev det, bara inte lika detaljerat.
Citera
2015-08-17, 13:45
Medlem
Kenny Kuks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TorkelSnorkel
Här är åklagaren Robert Näppis uttalande om likheter med dubbelmordet i Linköping (sorry om det redan postats):

Det skulle väl vara näst intill sensationellt om det var samma GM. Men vad menar åklagaren egentligen? Att det är samma typ av vapen? Eller omständigheter? Det måste ju inte nödvändigtvis betyda att det är samma GM.

Vissa omständigheter är helt klart inte lika. Skog - bostadsområde. Morgon - kväll. Två offer - ett offer. Så vad kan då vara lika? Mordvapen? Modus operandi?

Kan vara så att DNA i detta fall ännu inte körts mot allt i spårregistret ännu. Eller så har de fått en matchning mot dubbelmordet men polisen väljer att hålla tyst ett tag för att få arbetsro?

Hur jag än vrider och vänder på åklagarens ord så får jag ingen rätsida på det. Märkligt. Speciellt att ingen verkar inse vidden hans ords betydelse? Varför går ingen journalist lös på detta?

Folk i denna tråd verkar mest ha hakat upp sig på att hon blivit flådd. Fokusera på det viktiga, för i helvete.
Citera
2015-08-17, 13:46
Medlem
GilGrissom82s avatar
Citat:

De kanske menar samma omständigheter, d.v.s. att man precis som vid Linköpingsmorden har säkrat DNA (och ev. mordvapen) men ingen misstänkt person att matcha DNA'et med.
Citera
2015-08-17, 13:47
Medlem
Flor-Idas avatar
Citat:

Jag tror att han menar att även i detta fallet finns mordvapnet (kanske repet som hittades?) kvar på platsen, samt att man säkrat DNA, men trots det inte har funnit GM.
Jag tror INTE att man på något sätt tror att det är samma GM.
Citera
2015-08-17, 13:48
Medlem
Kenny Kuks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GilGrissom82
De kanske menar samma omständigheter, d.v.s. att man precis som vid Linköpingsmorden har säkrat DNA (och ev. mordvapen) men ingen misstänkt person att matcha DNA'et med.

Jävligt dåligt att jämföra med ett annat ouppklarat fall, inte direkt bra sätt för att lugna folket.

Finns bättre fall att jämföra med då, som Pernillamordet i Falun.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in