2015-09-05, 12:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Troian
Att det finns en överrisk hos personer med utländsk bakgrund att göra sig skyldiga till våldtäkt ifrågasätter ingen, enligt BRÅ 1996:2 är den 4,5.
Det är värre än så. I de där 4,5 så är det inbakat alla utlänningar, även danskar, tyskar osv. Skulle man bara kolla på afrikanska och arabiska länder så skulle överrepresentationen vara mycket större än 4,5.

Citat:
Området det skedde i är ett relativt vitt område, med en massiv överrepresentation av personer med svensk bakrund, det gör att sannolikheten för en svensk gärningsman i det här fallet är betydligt större än exempelvis i jämförelse exempelvis med mordet Nancy Tavsan (som skedde i ett område där en stor andel av befolkningen har utländsk bakgrund).
Att de flesta som bor i Runbyområdet är svenskar behöver inte betyda så mycket i sammanhanget.
Citat:
Ursprungligen postat av fernebo
Jag har cyklat rätt mycket i Väsbytrakten och jag tycker att man träffar på utlänningar överallt, även i delar av Väsby där det kanske inte bor så många. Inte minst utåt Kairobadhållet som trots allt är i närheten av mordplatsen. Nu i sommar har man sett väldigt många vad jag antar är ensamkommande som tydligen placerats i Väsby. Att vara ute i naturen och röra sig eller cykla på stigar är verkligen inte bara nåt som infödda svenskar gör.
Senast redigerad av enfundering 2015-09-05 kl. 13:06.
Citera
2015-09-05, 12:26
Medlem
gurkmajjas avatar
Citat:
Att det finns en överrisk hos personer med utländsk bakgrund att göra sig skyldiga till våldtäkt ifrågasätter ingen, enligt BRÅ 1996:2 är den 4,5. Samtidigt är landet väldigt segregerat, mellan olika stadsdelar. Området det skedde i är ett relativt vitt område, med en massiv överrepresentation av personer med svensk bakrund, det gör att sannolikheten för en svensk gärningsman i det här fallet är betydligt större än exempelvis i jämförelse exempelvis med mordet Nancy Tavsan (som skedde i ett område där en stor andel av befolkningen har utländsk bakgrund).
Har jag påstått något annat?
Citera
2015-09-05, 12:27
Medlem
Nejedesants avatar
Min polare ska in på topsning nu i veckan, han har dessa kriterier;

- Svensk
- 25 - 30 år
- Bor i Runby
- Tidigare ostraffad

Verkar som Polisen köttar igenom hela Runby sidan nu!
Citera
2015-09-05, 12:51
Medlem
Är man säker eller tror man att man har DNA från GM?
Citera
2015-09-05, 12:58
Medlem
Troians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av enfundering
Det är värre än så. I de där 4,5 så är det inbakat alla utlänningar, även danskar, tyskar osv. Skulle man bara kolla på afrikanska och arabiska länder så skulle överrepresentationen vara mycket större än 4,5.

Antagligen är det så. Personer med dansk, tysk, finsk etc. bakgrund begår gissningsvis våldtäkter i ungefär lika hög utsträckning som personer med helsvensk bakgrund. Då inte minst personer med finsk bakgrund utgör en ansenlig del av gruppen med invandrarbakgrund så står de förmodligen för också en hygglig andel av våldtäkterna. Det numerära antalet där gärningspersonen har afrikansk och arabisk bakgrund utgör antagligen inte en majoritet av våldtäkterna eller överfallsvåldtäkterna, även om överrepresentationen antagligen är betydligt högre än 4,5

Citat:
Ursprungligen postat av gurkmajja
Har jag påstått något annat?

Du skrev i ditt inlägg ganska mycket om överrepresentation, vilket i sig är helt ointressant – du måste förstås ta i beaktande hur stor andel av befolkningen som den överrepresenterade gruppen utgör, om man med någon form av statistiska metoder vill beräkna hur stor sannolikheten är för att GM ska vara av utländsk börd.

Är rätt säker på att det inte finns några undersökningar som varken kan bekräfta eller förkasta min tes, men jag tycker att själva platsen, ett motionsspår, känns ganska så atypisk för personer med exempelvis afrikanskt eller arabiskt ursprung. Även vad det är för typ av område det skedde i, ett välbeställt sådant.
Citera
2015-09-05, 13:01
Medlem
Troians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Maser5791
Är man säker eller tror man att man har DNA från GM?

Citat:
– Nu har vi ett säkert spår från mördaren. Vi kan utredningstopsa människor som kan vara intressanta. Det ökar väsentligt våra chanser att klara upp mordet, säger Lars Byström.

http://www.svd.se/dna-spar-sakrade-efter-mordet-i-upplands-vasby

Citat:
Polisen vill inte gå närmare in på i vilket sammanhang eller i vilken form DNA-träffen har hittats, men Lars Byström meddelar att man är säkra på att det är ett spår från kvinnans mördare.

– Jag kan inte gå in på några detaljer, men vi är säkra på att det här rör sig om gärningsmannen, säger han.

http://www.expressen.se/nyheter/dna-spar-har-sakrats-efter-mordet-i-runby/
Senast redigerad av Troian 2015-09-05 kl. 13:05.
Citera
2015-09-05, 13:07
Medlem
Citat:
Ja, men om vi ska tro Liza1979 så ser vi att det inte bara är svenskar som är topsade.
Dock fortfarande inte så många "svarta människor från Afrika." som en del rapar om i varenda tråd dom gör inlägg i.
Citera
2015-09-05, 13:16
Medlem
Mack-Bolans avatar
Känns lite knepigt att man topsar random, vad jag förstått av DNA-profiler kan man definiera "ras" ur ett DNA-prov. Tex. om det är asiat, ariskt eller afrikanskt.
Citera
2015-09-05, 13:26
Medlem
Citat:
Det numerära antalet där gärningspersonen har afrikansk och arabisk bakgrund utgör antagligen inte en majoritet av våldtäkterna eller överfallsvåldtäkterna, även om överrepresentationen antagligen är betydligt högre än 4,5
Jag har ingen statistik på det, men jag skulle tro att när det handlar om överfallsvåldtäkter så är det nog så idag att majoriteten begås av afrikansk eller arabisk GM. Överrepresentationen är nog väldigt stor, men jag tror även det numerära antalet afrikansk och arabisk GM är större än motsvarande siffror för svensk GM. Staten hemlighåller ju numera den statistiken, så det är inget jag kan påstå tvärsäkert.

Citat:
Du skrev i ditt inlägg ganska mycket om överrepresentation, vilket i sig är helt ointressant – du måste förstås ta i beaktande hur stor andel av befolkningen som den överrepresenterade gruppen utgör, om man med någon form av statistiska metoder vill beräkna hur stor sannolikheten är för att GM ska vara av utländsk börd.
Jag hoppar in här fast du inte riktar dig till mig. Jag har lagt till saker i mitt förra svar till dig. Det kanske bor mestadels svenskar i Runbyområdet, men du verkar inte kunna tro att invandrare klarar av att förflytta sig utanför sina bostäder. I mitt förra inlägg citerade jag Fernebo för att få fram vad jag menar.
Citera
2015-09-05, 13:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nypan-sr
Dock fortfarande inte så många "svarta människor från Afrika." som en del rapar om i varenda tråd dom gör inlägg i.
Hur vet du det? Om du inte själv är svart så känner du nog inte så många svarta. Flera hundra personer har topsats. Säkert alla möjliga etniciteter. Om polisen specifikt letade efter en svensk eller vit GM så skulle de skriva det, och media skulle snabbt basunera ut det.
Citera
2015-09-05, 13:39
Medlem
Troians avatar
Citat:
Jag har ingen statistik på det, men jag skulle tro att när det handlar om överfallsvåldtäkter så är det nog så idag att majoriteten begås av afrikansk eller arabisk GM. Överrepresentationen är nog väldigt stor, men jag tror även det numerära antalet afrikansk och arabisk GM är större än motsvarande siffror för svensk GM. Staten hemlighåller ju numera den statistiken, så det är inget jag kan påstå tvärsäkert.

Det är inte en statistik som "hemlighålls", det finns ingen sådan statistik.

Citat:
Jag hoppar in här fast du inte riktar dig till mig. Jag har lagt till saker i mitt förra svar till dig. Det kanske bor mestadels svenskar i Runbyområdet, men du verkar inte kunna tro att invandrare klarar av att förflytta sig utanför sina bostäder. I mitt förra inlägg citerade jag Fernebo för att få fram vad jag menar.

Många i tråden har argumenterat för att GM sannolikt är bekant med området, det kan bero på att han är eller har varit bosatt där, jobbar där eller har någon annan koppling till Runby. Jag håller med dessa, och jag tror också det är så att överfallsvåldtäkter oftast sker i ett område där GM känner sig trygg.

Hade brottet skett i Rinkeby hade jag heller inte varit så inne på att en GM hade åkt till Rinkeby från exempelvis ett medelklassområde i Solna.

Vissa uppgifter i tråden tyder på att polisen har som plan att topsa alla män i rimlig ålder i Runby, även om också många från andra delar av Upplands Väsby topsats.
Citera
2015-09-05, 13:40
Medlem
Troians avatar
Citat:
Hur vet du det? Om du inte själv är svart så känner du nog inte så många svarta. Flera hundra personer har topsats. Säkert alla möjliga etniciteter. Om polisen specifikt letade efter en svensk eller vit GM så skulle de skriva det, och media skulle snabbt basunera ut det.

Nja. Inte säkert, det kan finnas skäl att inte gå ut med vad man vet om GM. Fast jag tror nog inte att de har koll på GM:s ursprung, vad jag begriper används inte sådana analysmetoder.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in