Citat:
Ursprungligen postat av
Se123
Alltså det känns så kört.
Ett lite kanske i vissa människors ögon ett lyxprobem här men: vi har närmare en miljon kr på banken och en hyresrätt i Stockholm innerstad på ett mycket attraktivt läge. Hyresrätten är också relativt billig.
Ska vi ge upp lägenheten då för att ta oss in på bostadsrättsmarknaden? Om det är som vissa i denna tråd tror att priserna endast kommer att stiga så är det ju om några år helt kört för mig och min familj. Så att vänta känns riskabelt. Iom allmännyttans utförsäljning av hyresrätter så har även det gjort att bytesmarknaden har krymp.
Att köpa något annat är också svårt iom att vi inte har någon säkerhet. Även om vi har handpenningen så kan vi inte köpa om vi fortfarande har kvar vår hyresrätt. (Jag vet att man inte ska sitta kvar på hyresrätter så det är egentligen inte tanken)
Vad bör vi göra?
Det bästa vore om det blev ombildat här om några år.
Placerade i aktier med hög direktavkastning på en kapitalförsäkring så har ni ungefär 50000 kr/år i utdelningar.
Vill ni ha samma vilda hävstång som i en bostad så lånar ni upp ytterligare 5,5 miljoner och kan casha in 300000 kr/år i utdelningar.
Javisst låter det vansinnigt, liksom även att köpa en bostad med så stor hävstång.