2015-08-17, 11:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svenne-i-Banan
Bonden, lite oklart vad du menar med det men läste du inte det mellersta stycket?
Men det är förstås inte bara flyktingar som gör att Stockholm växer. Stockholm har en långsiktig tillväxt från övriga landet även när man räknar bort flyktingar.
Det är snorbilligt att bo attraktivt i Stockholms innerstad, alla som har jobb har råd med det. Det är på sikt inte hållbart då efterfrågan är klart högre än utbudet. Priserna kommer därför gå till en nivå där endast de som har gott ställt kommer ha råd.
Jag behöver fyra, minst fem rum för att "få plats" med familjen. Jag kollade på Hemnet och tog en fyra på 90 kvadrat för sex miljoner. Skulle jag få den för utropspriset, ha en miljon i handpenning, två procents ränta per år och två procents amortering så blir månadskostnaden efter avdrag drygt 18 000.

Du får mig att tänka på Séguéla, som sa att om man inte har en Rolex när man är 50 så har man misslyckats med livet.
2015-08-17, 11:39
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rutigtpapper
Jag behöver fyra, minst fem rum för att "få plats" med familjen. Jag kollade på Hemnet och tog en fyra på 90 kvadrat för sex miljoner. Skulle jag få den för utropspriset, ha en miljon i handpenning, två procents ränta per år och två procents amortering så blir månadskostnaden efter avdrag drygt 18 000.

Du får mig att tänka på Séguéla, som sa att om man inte har en Rolex när man är 50 så har man misslyckats med livet.

1. Amortering är inte en kostnad, det är en utgift och sparande.
2. Räntan efter skatt för 6 millar är 5000 kr per månad och lånar du 85% hamnar du på 4250 kr per månad.

Hur någon kan tycka det är dyrt är för mig en gåta, det är en kostnad som även de med riktigt låga inkomster klarar. Här pratar vi även om en familj med rimligen två inkomster. Snorbilligt är ordet även om räntan skulle öka kraftigt.
2015-08-17, 11:41
Medlem
Alltså det känns så kört.
Ett lite kanske i vissa människors ögon ett lyxprobem här men: vi har närmare en miljon kr på banken och en hyresrätt i Stockholm innerstad på ett mycket attraktivt läge. Hyresrätten är också relativt billig.

Ska vi ge upp lägenheten då för att ta oss in på bostadsrättsmarknaden? Om det är som vissa i denna tråd tror att priserna endast kommer att stiga så är det ju om några år helt kört för mig och min familj. Så att vänta känns riskabelt. Iom allmännyttans utförsäljning av hyresrätter så har även det gjort att bytesmarknaden har krymp.

Att köpa något annat är också svårt iom att vi inte har någon säkerhet. Även om vi har handpenningen så kan vi inte köpa om vi fortfarande har kvar vår hyresrätt. (Jag vet att man inte ska sitta kvar på hyresrätter så det är egentligen inte tanken)

Vad bör vi göra?

Det bästa vore om det blev ombildat här om några år.
2015-08-17, 11:41
Medlem
Sorry.. Nu kanske jag lånade tråden till något annat än det som diskuteras.
2015-08-17, 11:47
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Se123
Ett lite kanske i vissa människors ögon ett lyxprobem här men: vi har närmare en miljon kr på banken och en hyresrätt i Stockholm innerstad på ett mycket attraktivt läge. Hyresrätten är också relativt billig.

Ska vi ge upp lägenheten då för att ta oss in på bostadsrättsmarknaden? Om det är som vissa i denna tråd tror att priserna endast kommer att stiga så är det ju om några år helt kört för mig och min familj. Så att vänta känns riskabelt. Iom allmännyttans utförsäljning av hyresrätter så har även det gjort att bytesmarknaden har krymp.

Att köpa något annat är också svårt iom att vi inte har någon säkerhet. Även om vi har handpenningen så kan vi inte köpa om vi fortfarande har kvar vår hyresrätt. (Jag vet att man inte ska sitta kvar på hyresrätter så det är egentligen inte tanken)

Vad bör vi göra?

Det bästa för dig vore väl om din HR blir en BR men hur stor chans det är vet inte jag. Om vi utgår från att det inte kommer ske är det ändå bra för dig just nu, men jag tror att vi alltmer går mot marknadshyror och då kommer din HR tappa alltmer i värde. Detta samtidigt som dina möjligheter att köpa BR kommer minska.

Så du har väl ett svårt dilemma skulle jag säga, chansa på ombildning eller byta till en BR nu när det fortfarande är möjligt? Om du inte tror på ombildning är väl det bästa rent ekonomiskt att sälja den svart om det går.

Citat:
Sorry.. Nu kanske jag lånade tråden till något annat än det som diskuteras.

Den här tråden har sedan länge handlat om så mycket mer än topic...
2015-08-17, 11:47
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:

Vad bör vi göra?

Som situationen ser ut nu är man en idiot om man släpper en sådan attraktiv hyresrätt. Däremot så tycker jag att ni borde investera denna miljon på den ägda marknaden i exempelvis ett landställe så länge så är ni med på den ägda marknaden iaf.
2015-08-17, 12:07
Medlem
Det enklaste sättet att få priserna att stagnera/dyka är att strypa kreditutgivningen. Det är, enligt mig, bankerna som bestämmer prissättningen då folk skiter i priset och budar så högt de har lånelöfte till. Det är ändå så pass billigt i dagsläget att ha ett lån på några miljoner (som så många har påpekat).

Jag vet inte vad övriga banker har gjort men SBAB har definitivt svängt i frågan det senaste halvåret. Trots att jag kan pytsa in betydligt mer cash idag, har en högre lön och räntorna är lägre får jag inte låna mer idag än för ett år sen. Fyller jag i mina gamla uppgifter (1 år sedan) får jag låna betydligt mindre än för ett år sedan.

Jag har sålt min bostadsrätt och står nu i valet och kvalet att köpa ny bostad eller lämna marknaden för gott. Jag tvivlar inte på att marknaden kommer att krascha någon dag och dyka 20-30% men är den dagen om 5 år så har man verkligen gjort en dålig affär om man inte hoppar på tåget igen.
De som har gjort sämst affär är ju definitivt de som har stått utanför de senaste åren. Har själv gjort över en miljon i vinst (efter skatt/mäklararvoden) under samma period.

Läget är bisarrt. Även i mindre städer är bostadskön 5-10 år för att få någon vettig HR. Trots det så är det framtida politiska beslut men framförallt bankerna som bestämmer om det blir en krasch eller inte. Vi är bara en flock får som får rätta oss efter spelreglerna som ändras utom våran kontroll.
Senast redigerad av jajahaaja 2015-08-17 kl. 12:28.
2015-08-17, 12:26
Bannlyst
I Malmö får man en hyrresrätt efter 1 - 3år beror vilken förening man står i kö hos. På boplatssyd har jag ståt i kö hos i i 2år nu och har redan fått 2erbjudanden men har redan en jätte fin lgh på ett av de bättre områdena i stan.

Allt handlar om att man har ett fast arbete + en sambo som också har ett då får man en lgh inom 1-2år
2015-08-17, 12:29
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tavlor
I Malmö får man en hyrresrätt efter 1 - 3år beror vilken förening man står i kö hos. På boplatssyd har jag ståt i kö hos i i 2år nu och har redan fått 2erbjudanden men har redan en jätte fin lgh på ett av de bättre områdena i stan.

Allt handlar om att man har ett fast arbete + en sambo som också har ett då får man en lgh inom 1-2år

Får man en skottsäker väst också och vad ligger hyran på?
2015-08-17, 12:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tavlor

Nåja, vissa saker är viktigare än pengar. Jag skulle inte flytta till Malmö ens om jag fick betalt.
2015-08-17, 12:38
Medlem
Trillskes avatar
Citat:
[....]
vi har närmare en miljon kr på banken
Verkligheten: den dagen du inte kommer in på marknaden så har marknaden redan kraschat, dvs om du håller kvar eller förstärker din ekonomi existerat inte scenariot.

Det är en ren analytisk vurpa. Enda gången ett sådant scenario skulle existera vore om svenska städer så som Stockholm plötsligt blev attraktiva internationellt, och vi talar inte om någon liten förändring - från en stad väldigt få ens har på radarn, som dessutom får pinsamma omdömen av de turister som faktiskt besöker, till ett London.

Skulle en svensk stad genomgå en sådan förändring kan vi nog vara rätt nöjda istället, oavsett boendeform. Det skulle innebära att vår livskvalitet stigit enormt.
2015-08-17, 12:51
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trillske
Verkligheten: den dagen du inte kommer in på marknaden så har marknaden redan kraschat, dvs om du håller kvar eller förstärker din ekonomi existerat inte scenariot.

Det är en ren analytisk vurpa. Enda gången ett sådant scenario skulle existera vore om svenska städer så som Stockholm plötsligt blev attraktiva internationellt, och vi talar inte om någon liten förändring - från en stad väldigt få ens har på radarn, som dessutom får pinsamma omdömen av de turister som faktiskt besöker, till ett London.

Skulle en svensk stad genomgå en sådan förändring kan vi nog vara rätt nöjda istället, oavsett boendeform. Det skulle innebära att vår livskvalitet stigit enormt.

Som jag skrev så är det snorbilligt med bostäder även i Stockholms innerstad. Det går inte att säga annat när man kan få fyror för ca 4500 kr i ränta efter skatt.

Citat:
Ursprungligen postat av Svenne-i-Banan
1. Amortering är inte en kostnad, det är en utgift och sparande.
2. Räntan efter skatt för 6 millar är 5000 kr per månad och lånar du 85% hamnar du på 4250 kr per månad.

Hur någon kan tycka det är dyrt är för mig en gåta, det är en kostnad som även de med riktigt låga inkomster klarar. Här pratar vi även om en familj med rimligen två inkomster. Snorbilligt är ordet även om räntan skulle öka kraftigt.

Även om räntorna skulle tredubblas blir det fortfarande löjligt låga kostnader för ett par med normala eller t.o.m låga inkomster. Med en tredubbling av räntan i ovanstående exempel hamnar vi på 12,750 kr i ränta per månad eller 6,375 kr per person för en fyra. Fortfarande väldigt billigt för att få bo i Stockholms innerstad.

Förr eller senare kommer priserna nå sådana nivåer att alla inte klarar kostnaderna att bo i innerstan men det är mycket långt dit.

Btw,
Befolkningsmängden ökar i alla län utom i Norrbotten, visar ny halvårsstatistik från SCB. Och männen är sedan i mars för första gången sedan mätningarna började fler än kvinnorna.
Vid halvårsskiftet uppgick Sveriges folkmängd till 9.793.172, nästan 46.000 fler än vid årsskiftet, vilket främst beror på en relativt stor invandring. Ökningen var dock 3.500 mindre än under samma period året före.

LÄS MER: Inte bara männens värld längre
Mest ökar folkmängden i storstäderna Stockholm, Göteborg och Malmö
http://www.di.se/artiklar/2015/8/17/mannen-gar-om-kvinnorna/

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in