2015-08-17, 12:59
Medlem
Jag skulle inte vänta med att köpa för priserna kommer accelerera kraftigt i Stockholmsinnerstad och så länge man kan köpa ex en lägenhet i attraktiva lägen på Östermalm för löneinkomster är det billigt. Dyrt blir det först när du som i London måste ha en rejäl förmögenhet för att ens kunna köpa någonting. Mäklaren Fredrik Eklund tror ju att priserna når 350 000 kvadratmetern på exklusiva Östermalm. Efterfrågan kommer alltid vara stor där.
2015-08-17, 13:01
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av utred
Jag skulle inte vänta med att köpa för priserna kommer accelerera kraftigt i Stockholmsinnerstad och så länge man kan köpa ex en lägenhet i attraktiva lägen på Östermalm för löneinkomster är det billigt. Dyrt blir det först när du som i London måste ha en rejäl förmögenhet för att ens kunna köpa någonting. Mäklaren Fredrik Eklund tror ju att priserna når 350 000 kvadratmetern på exklusiva Östermalm. Efterfrågan kommer alltid vara stor där.

Att Fredrik Eklund har sin syn är för att han lever i verkligheten till skillnad mot vissa bubbelbabblare. Han förstår att det finns folk som faktiskt har pengar och är beredda att betala för sig, något som bubbelbabblare i sina hyresrätter har mycket svårt att begripa.

Det kommer aldrig någonsin att bli rea på Östermalm. Det är ett av de mest säkra köpen just nu skulle jag hävda.
2015-08-17, 13:01
Medlem
Min poäng var egentligen att många gör tankevurpan och baserar allt på löneinkomster och fortfarande ser man sk experter som bara pratar löneinkomst vs bopriser. Jag kan säga att miljardärerna i Londons Belgravia, Chelsea osv struntar i det. Det betyder också att debatten i medierna är överdriven från regeringen, riksbanken och finansinspektionen för vi har nämligen ingen bubbla.
2015-08-17, 13:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svenne-i-Banan
1. Amortering är inte en kostnad, det är en utgift och sparande.
2. Räntan efter skatt för 6 millar är 5000 kr per månad och lånar du 85% hamnar du på 4250 kr per månad.

Hur någon kan tycka det är dyrt är för mig en gåta, det är en kostnad som även de med riktigt låga inkomster klarar. Här pratar vi även om en familj med rimligen två inkomster. Snorbilligt är ordet även om räntan skulle öka kraftigt.
Nu är inte räntekostnaderna den enda begränsningen för vad som utgör vad folk klarar. I så fall hade man sett studenter och arbetslösa sitta i fina våningar inne i stan, belånade till tänderna...

Här är SEBs kalkyl:

Ränta (2,00%): 8 493 kr
Månadsavgift brf: 3 263 kr
Driftkostnad: 750 kr
Skattereduktion: -2 548 kr
Amortering: 8 493 kr
Total boendeutgift 18 451 kr

Har man möjlighet att lägga 18 000 i månaden så håller jag med om att det är väldigt billigt. Men det är det inte alla familjer med dubbla inkomster som har, särskilt inte om man talar om "riktigt låga" inkomster som du gjorde.

(Talar vi kraftigt ökade räntor, säg till 5 %, får man lägga 18 000 i månaden efter avdrag utan amortering, och alltså 27 000 med.)
2015-08-17, 13:05
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rutigtpapper
Nu är inte räntekostnaderna den enda begränsningen för vad som utgör vad folk klarar. I så fall hade man sett studenter och arbetslösa sitta i fina våningar inne i stan, belånade till tänderna...

Här är SEBs kalkyl:

Har man möjlighet att lägga 18 000 i månaden så håller jag med om att det är väldigt billigt. Men det är det inte alla familjer med dubbla inkomster som har, särskilt inte om man talar om "riktigt låga" inkomster som du gjorde.

(Talar vi kraftigt ökade räntor, säg till 5 %, får man lägga 18 000 i månaden efter avdrag utan amortering, och alltså 27 000 med.)

Det är inte fattiga som kommer att köpa dessa lägenheter heller. Och sedan sjunker ju kostnaden ganska drastiskt i takt med amorteringen fortlöper.
2015-08-17, 13:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trillske
Verkligheten: den dagen du inte kommer in på marknaden så har marknaden redan kraschat, dvs om du håller kvar eller förstärker din ekonomi existerat inte scenariot.

Det är en ren analytisk vurpa. Enda gången ett sådant scenario skulle existera vore om svenska städer så som Stockholm plötsligt blev attraktiva internationellt, och vi talar inte om någon liten förändring - från en stad väldigt få ens har på radarn, som dessutom får pinsamma omdömen av de turister som faktiskt besöker, till ett London.

Skulle en svensk stad genomgå en sådan förändring kan vi nog vara rätt nöjda istället, oavsett boendeform. Det skulle innebära att vår livskvalitet stigit enormt.
Tillägg: Stockholm är inte Paris heller, men du får mer bostad för dina pengar där än i Stockholm. Och då talar jag centralt, inte ute i förorterna.
2015-08-17, 13:08
Medlem
Rolig tråd det här ) jo det finns faktiskt superrika som vill både bo och investera i Stockholm främst Östermalm trots det katastrofala vädret och Sveriges urusla politik och välfärd i brant nedförsbacke.
2015-08-17, 13:08
Medlem
Citat:

Priserna kommer att gå upp så länge bankerna tillåter det. Det är lånelöftena som bestämmer. Stryps kreditutgivningen så behövs de facto en mindre förmögenhet att köpa i city redan idag. Hur bankerna agerar vet varken du, jag eller ens bankerna själva eftersom de ytterst styrs av politik och ffa omvärldens ekonomi med ECB i spetsen. Politikerna kommer göra allt i sin makt att undvika en krasch då det är svenska medelklassen som står för statens intäkter. Kraschar marknaden kommer vi få en ekonomisk härdsmälta a la 92. Det gynnar ingen - inte ens de som idag står utanför. Med detta sagt så kan det sluta hur som helst - när som helst.

Jag är rätt säker på fortsatt uppgång och race under våren. Resten är upp till ECB/FED/bankerna och våra politiker.
2015-08-17, 13:09
Medlem
Poängen är alltså att det är inte löneinkomsttagare och asylsökande som kommer driva priserna uppåt på Östermalm.
2015-08-17, 13:11
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Poängen är alltså att det är inte löneinkomsttagare och asylsökande som kommer driva priserna uppåt på Östermalm.

Det är det jag försökt förklara för bubbelbabblarna, men poletten verkar inte ha trillat ner. Enligt bubbelbabblarteorin är det Achmed i rinkeby som styr priserna. Och vill han inte betala av någon anledning så kommer priserna att rasa.

Bäst vi BR-ägare passar oss riktigt noga.
2015-08-17, 13:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Det är inte fattiga som kommer att köpa dessa lägenheter heller.
Nej, det är ju den poängen jag försöker få fram - att det krävs mer än 4 500 i månaden för dem

Citat:
Och sedan sjunker ju kostnaden ganska drastiskt i takt med amorteringen fortlöper.
Absolut. Att det är enklare att sänka sina [relativa netto]kostnader ju mer kapital man har till att börja med är ju i stort sett en naturlag.
2015-08-17, 13:16
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rutigtpapper

Här är SEBs kalkyl:

Ja att banker har kalkylräntor som ligger långt över de verkliga räntorna har jag redan påpekat och det är ingen nyhet. Likaså har jag påpekat att amortering inte är en kostnad utan en utgift/sparande.

Räntekostnaderna ligger idag runt 1% efter skatt och det går att komma lägre om man har bra ekonomi. Med en tredudubbling av räntan hamnar man som sagt på en räntekostnad efter skatt på 6375 kr per person och månad, för en fyra! Det är löjligt lågt även om det skulle inträffa i närtid vilket inte marknaden anser är sannolikt.

Givetvis tillkommer en avgift på några tusenlappar och lite el + hemförsäkring osv. TV och internet räknar jag dock inte som bokostnader lika lite mobil, telefonabonnemang, biobiljetter mm.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in