2015-08-17, 13:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av utred
Poängen är alltså att det är inte löneinkomsttagare och asylsökande som kommer driva priserna uppåt på Östermalm.

Nåja, folk kommer alltid att dö och skilja sig. Det finns en låg omsättning som alltid kommer att hållas oavsett räntor mm. Är inte marknaden beredd att betala faller priserna och tvärtom. Därför står jag fast vid det jag sa - marknaden styrs av bankernas krediter. Ingenting annat.

2015-08-17, 13:23
Medlem
Jag håller f.ö. med de i tråden som säger att sthlm city är det "säkraste" på denna marknad. Även om det absoluta beloppet är betydligt högre än någon annanstans så kommer det alltid att vara Sveriges mest attraktiva adresser och det finns alltid folk som kan betala för dessa objekt som är begränsade i utbud.

Jag skulle vara mer orolig att köpa i t.ex. Dalarna (som ökat mest i hela landet) där det faktiskt finns alternativ. HR som alternativ existerar inte i sthlm. Knappt så att man kan få en lgh i Tensta eller Rinkeby efter 7 år i bostadskö. Ännu färre kan tänka sig att bo där...

Edit:
Glömde också den löjliga andrahandsmarknaden där man får betala 15-20k/mån för en lgh som i månaden kostar runt 6-7k om man äger.
Senast redigerad av jajahaaja 2015-08-17 kl. 13:26.
2015-08-17, 13:28
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jajahaaja
Jag håller f.ö. med de i tråden som säger att sthlm city är det "säkraste" på denna marknad. Även om det absoluta beloppet är betydligt högre än någon annanstans så kommer det alltid att vara Sveriges mest attraktiva adresser och det finns alltid folk som kan betala för dessa objekt som är begränsade i utbud.

Jag skulle vara mer orolig att köpa i t.ex. Dalarna (som ökat mest i hela landet) där det faktiskt finns alternativ. HR som alternativ existerar inte i sthlm. Knappt så att man kan få en lgh i Tensta eller Rinkeby efter 7 år i bostadskö. Ännu färre kan tänka sig att bo där...

Edit:
Glömde också den löjliga andrahandsmarknaden där man får betala 15-20k/mån för en lgh som i månaden kostar runt 6-7k om man äger.

Precis men bubbelbabblarna måste mena indirekt att det finns alternativ på på sthlms bostadsmarknad? Billiga sådana... Frågan är bara var. Jag har fortfarande inte fått något vettigt svar på det.
2015-08-17, 13:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Se123
Alltså det känns så kört.
Ett lite kanske i vissa människors ögon ett lyxprobem här men: vi har närmare en miljon kr på banken och en hyresrätt i Stockholm innerstad på ett mycket attraktivt läge. Hyresrätten är också relativt billig.

Ska vi ge upp lägenheten då för att ta oss in på bostadsrättsmarknaden? Om det är som vissa i denna tråd tror att priserna endast kommer att stiga så är det ju om några år helt kört för mig och min familj. Så att vänta känns riskabelt. Iom allmännyttans utförsäljning av hyresrätter så har även det gjort att bytesmarknaden har krymp.

Att köpa något annat är också svårt iom att vi inte har någon säkerhet. Även om vi har handpenningen så kan vi inte köpa om vi fortfarande har kvar vår hyresrätt. (Jag vet att man inte ska sitta kvar på hyresrätter så det är egentligen inte tanken)

Vad bör vi göra?

Det bästa vore om det blev ombildat här om några år.

Placerade i aktier med hög direktavkastning på en kapitalförsäkring så har ni ungefär 50000 kr/år i utdelningar.

Vill ni ha samma vilda hävstång som i en bostad så lånar ni upp ytterligare 5,5 miljoner och kan casha in 300000 kr/år i utdelningar.
Javisst låter det vansinnigt, liksom även att köpa en bostad med så stor hävstång.
2015-08-17, 13:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Det är det jag försökt förklara för bubbelbabblarna, men poletten verkar inte ha trillat ner. Enligt bubbelbabblarteorin är det Achmed i rinkeby som styr priserna. Och vill han inte betala av någon anledning så kommer priserna att rasa.

Bäst vi BR-ägare passar oss riktigt noga.

Det är väl ändå ni som menar att alla dessa busslaster av Achmed som dagligen kommer till Stockholm är orsaken till att bostadspriserna ska fortsätta gå upp.
2015-08-17, 13:41
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av L.D.
Det är väl ändå ni som menar att alla dessa busslaster av Achmed som dagligen kommer till Stockholm är orsaken till att bostadspriserna ska fortsätta gå upp.

det finns en koppling mellan antalet inresta "Achmed" och betalningsvilja för att slippa bo granne med "Achmed" ja. Den kan komma att öka i framtiden tror jag.

Men Achmed i sig har ingen påverkan på prisbilden bara för att han inte vill betala de höga priserna.

Det finns gott om andra som redan är inne i marknaden som har råd och mer därtill.
2015-08-17, 13:42
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:

Vem har påstått det?
Ett citat tack!
2015-08-17, 13:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svenne-i-Banan
Vem har påstått det?
Ett citat tack!

Se ovan så har du ett exempel i raden.
2015-08-17, 13:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
det finns en koppling mellan antalet inresta "Achmed" och betalningsvilja för att slippa bo granne med "Achmed" ja. Den kan komma att öka i framtiden tror jag.

Men Achmed i sig har ingen påverkan på prisbilden bara för att han inte vill betala de höga priserna.

Det finns gott om andra som redan är inne i marknaden som har råd och mer därtill.

Så därmed är det ju alltså Achmed som styr prisbilden genom att tvinga bort er överkänsliga till kluster av överbelånade wt.
2015-08-17, 13:46
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Se ovan så har du ett exempel i raden.

Tråden är lång, var ovan?
Har du svårt att ge ett citat eftersom du bara svamlar?
2015-08-17, 13:49
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Så därmed är det ju alltså Achmed som styr prisbilden genom att tvinga bort er överkänsliga till kluster av överbelånade wt.

Vem säger att rika vill bo i "kluster av överbelånade WT"? det är folk med pengar dvs de som varit med länge på marknaden som bestämmer priserna.
2015-08-17, 13:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svenne-i-Banan
Tråden är lång, var ovan?
Har du svårt att ge ett citat eftersom du bara svamlar?

Just precis ovan ditt eget inlägg.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in