Det enklaste sättet att få priserna att stagnera/dyka är att strypa kreditutgivningen. Det är, enligt mig, bankerna som bestämmer prissättningen då folk skiter i priset och budar så högt de har lånelöfte till. Det är ändå så pass billigt i dagsläget att ha ett lån på några miljoner (som så många har påpekat).
Jag vet inte vad övriga banker har gjort men SBAB har definitivt svängt i frågan det senaste halvåret. Trots att jag kan pytsa in betydligt mer cash idag, har en högre lön och räntorna är lägre får jag inte låna mer idag än för ett år sen. Fyller jag i mina gamla uppgifter (1 år sedan) får jag låna betydligt mindre än för ett år sedan.
Jag har sålt min bostadsrätt och står nu i valet och kvalet att köpa ny bostad eller lämna marknaden för gott. Jag tvivlar inte på att marknaden kommer att krascha någon dag och dyka 20-30% men är den dagen om 5 år så har man verkligen gjort en dålig affär om man inte hoppar på tåget igen.

De som har gjort sämst affär är ju definitivt de som har stått utanför de senaste åren. Har själv gjort över en miljon i vinst (efter skatt/mäklararvoden) under samma period.
Läget är bisarrt. Även i mindre städer är bostadskön 5-10 år för att få någon vettig HR. Trots det så är det framtida politiska beslut men framförallt bankerna som bestämmer om det blir en krasch eller inte. Vi är bara en flock får som får rätta oss efter spelreglerna som ändras utom våran kontroll.