2016-03-14, 13:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av xxooww
Men det är bättre att heta Strassbög?

Vafan, är ni 20 eller, du o bananen..

Det var extremt tydligt att h*n menade att du försöker hålla uppe en illusion om evig prisuppgång.

Politikerna kan med olika framtida stimulanser, (konstgjord andning) se till att marknaden drar upp klockpendeln ännu längre innan de pga omvärldspolitiken, tvingas släppa den.

Då blir effekterna ännu större än om de redan idag, (inte en dag för tidigt) skulle höja räntorna för att dämpa prisuppgångarna, och därmed fallet, den dagen det vänder ner igen. Och dessutom börja bygga många bostäder.

Så visst kan man i 1-2-3-4-5 år till, (om inget stort händer i omvärlden, under den perioden) hålla på och se till att priserna ökar och ökar. Och så kan du och andra sitta där med era rekordsiffror. Men då blir det också rekordkatastrof när det återigen vänder nedåt.

Edit: Sverige vill inte göra något eget för att "skicka fel signaler", så att folk slutar att betala överpriser. Bättre då att vänta till smällen kommer - pga OMVÄRLDEN - för då kan de fly i sina livbåtar, (vinsthemtagningar) och intervjuas medan de springer till nämnda båtar: "det var ingenting VI kunde påverka, det fattar ni väl?!" "det är som alla förstår, alldeles för starka krafter för att lilla Sverige ska kunna parera vågorna, så nu får vi och resten av världen helt enkelt slicka såren i ett antal år, och sedan komma igen med nya krafter. Låter det bra? Ok, fint. Nu har jag en egen liten go livbåt att dra iväg med, så du får ursäkta mig".

Om de höjde räntorna med 1 % per år i 5 år, så skulle folk genast börja amortera allt de bara kan. Folk skulle sluta spekulera i evig och lika utopisk prisuppgång med sina girighetsdreglande köp/sälj/renoveringar från golv till tak, och istället se om sina hus.

Vilket skulle göra dem mindre otrygga den dagen det återigen vänder nedåt. Räkna f.ö. med att det redan idag finns ett antal spelare på marknaden, (privatpersoner + maktpersoner) som bara väntar in rätt läge för att sälja och ta hem vinsterna från denna cykeln. Sedan följer svansen efter, när de första har skickat signalen - och flocken följer efter åt andra hållet, med alla nämnda mekanismer som sätts i rullning, (se mina tidigare inlägg).

Med totala katastrofer för de som gick med under de sista 3-5 åren i den givna cykeln. Bostädernas kedjebrev kommer att fortsätta upprepas om inte politikerna börjar agera efter folkets bästa, istället för sina egna plånböckers bästa.

1 procents räntehöjning per år i 5 år, (till att börja med) skulle motsvara att blomspraya elden lagom mkt för att ta kontrollen över brasan. Annars kommer istället den stora hinken med sitt iskalla vatten. Men det är ju så de girigaste vill ha det, då de räknar med att det max kommer några droppars stänk på dem, medan niagarafallet kommer på andra än de själva.

Även om folk, (via bankernas regler för utlåning) har tagit höjd för framtida, högre, räntenivåer - så skulle 1% höjd ränta varje år vid ett givet datum, göra att alla tydligt ser de ökade kostnaderna för de skyhöga lånen de tagit för att bl.a. spekulera vidare uppåt i hävstångseffektskedjan, med större lån och nya vinster från försäljningar. Och större lån, osv osv.

När de ser kostnaderna stadigt öka och öka för varje år, så skickar detta amorteringssignalen till folk. Slut med de eviga, för nuet njutningsfulla, spenderbrallorna. Folk skulle skaffa sig marginaler, och börja tänka om. Börja nöja sig med det de har NU, och inte i sömnen dregla över det de vill ha SEDAN.

Snart.

Strax.

Helst IGÅR.

Folk skulle inse att ska de klättra, så ska de göra det långsamt.

Då är det hållbart i längden.

Folks girighet och fartblindhet är sorglig att skåda. Inte så att jag skakar uppgivet på huvudet åt de som inte fattar bättre, utan jag lider å deras vägnar. Men mest lider jag med alla som idag lockas med i de sämsta tågvagnarna, (se tidigare inlägg) i denna cykel. I detta bostädernas kedjebrev.

Tror du på det själv? Att räntor gå till 5%? Jag kan säga så som världen ser ut, om räntan sticker till 5%, så ser usa och japan samt vissa europeisk länder konkurs färdigt. Nu ligger tråden under nationell ekonomi, så föreslår jag man se svenska priser i lite större perspektiv?
2016-03-14, 13:25
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Strasburg
oj vilket intressant inlägg, du är skarp

.
Tack, debattkompis Dina ord värmer i hjärtat mitt. (det finns förresten nu ännu mer edit).

Man tvingas skärpa till sina formuleringar, då det runt om på FB debatteras så halv/helohederligt. Och under den processen så får man ju även använda skallen i givet debattämne. Så man utv. ju mkt här på FB, om man så väljer att göra.

Det är f.ö. inte, (knappast för någon) förvånande att det finns de som vill lobba för fortsatta prisökningar. Det stavas den egna plånboken hos respektive lobbare.

Har man BARA fokus på den egna plånboken, (plus ev. 'trådprestige' gällande sin ursprungliga ståndpunkt. Vilket såklart kan finnas hos precis alla) så är det ju självklart att man agerar på det sättet. Så taktiken är naturlig och inget att orda mer om, förutom att det drabbar andra, (de i de sämsta tågvagnarna, när det återigen vänder nedåt) och det är en synnerligen negativ effekt som jag och andra gör vad vi kan för att framöver slippa se.

Man vill se helheten, och man vill i första hand sitt - Samhälle - väl.

Jag vill ha ett stabilt samhälle. Ett harmoniskt samhälle där vi alla drar åt samma håll. Inte som idag, ett disharmoniskt samhälle med uppdelningen mkt starka och mkt svaga.

Framöver kommer de starka, med dagens negativa utveckling för samhället i sin helhet, få låsa in sig i sina välfärdsgetton. Det ser vi ju redan tecken på idag. Totalt kaos inom 10-20 år. Det tror jag att ingen innerst innerst inne vill ha. Men vad gör man när politikerna tillåter närmast gränslös girighet, då de sitter stilla i båten istället för att använda alla de incitamenten de faktiskt har.

Men det snudd på måste handla om att de själva sitter hemma och dreglar över hur den egna plånboken växer i tjocklek. Hemskt att ens behöva misstänka våra politiker för detta, men jag ser inte så jättemånga alternativa förklaringar som läget nu har varit ett längre tag.

Makt och pengar. Makt och pengar. Makt och pengar.

Vad vore väl livet, (för dessa) utan detta härliga. Att få känna att man är på toppen i pyramiden, och blickar ner på de där nere.

Vi har snart ett USA i miniatyr.

Tryggt för vissa, (de som i framtiden har råd att tillräckligt låsa in sig) och jävligt otryggt för andra).

Samhället är inte starkare än den svagaste länken.

Det är min absoluta övertygelse.

Sverige är idag, enligt min mening, ett äpple med skinande blankt SKAL.

Inifrån sett, är det genomruttet. Och när det en dag är tillräckligt ruttet där inne, så kommer det också att visa sig via ett uppsprucket skal.

Och den dagen är det en lång lång lång uppförsbacke för vårt älskade Sverige.
Senast redigerad av xxooww 2016-03-14 kl. 14:08.
2016-03-14, 13:29
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av lejonhead
Tror du på det själv? Att räntor gå till 5%? Jag kan säga så som världen ser ut, om räntan sticker till 5%, så ser usa och japan samt vissa europeisk länder konkurs färdigt. Nu ligger tråden under nationell ekonomi, så föreslår jag man se svenska priser i lite större perspektiv?
Jag pratar strikt om vad jag vill med Sveriges räntor.

Vad andra länder gör med sina räntor, är upp till dem, och de får ju helt enkelt anpassa sina räntor efter deras egna samhälleliga förutsättningar.

Om jag skulle ha åsikter om andra länders räntor, så skulle jag torgföra dessa i andra trådar.

Edit: såvida du inte menade - att om Sverige höjer sin ränta med 1 % per år, till vi når, (minst) 5 %, så skulle effekterna bli att USA, Japan och vissa europeiska länder, blir konkursmässiga?

Men så kan jag inte tro att du menar.

Men om vi istället ponerar att t ex USA och andra stornationer skulle ändra sin respektive penningpolitik så att det ordentligt gungar havet och skakar om bl.a. lilla Sverige, så får ju vi helt enkelt agera och parera allt vad vi kan, baserat på hur vaket och väl vi har förberett oss på en framtida stor omvärldspåverkan.
Senast redigerad av xxooww 2016-03-14 kl. 13:45.
2016-03-14, 13:36
Medlem
Citat:
Jag pratar strikt om vad jag vill med Sveriges räntor.

Vad andra länder gör med sina räntor, är upp till dem, och de får ju helt enkelt anpassa sina räntor efter deras egna samhälleliga förutsättningar.

Om jag skulle ha åsikter om andra länders räntor, så skulle jag torgföra dessa i andra trådar.

Fast svenska räntor påverkas nästan enbart av andras räntor? Trodde det var självklart i debatten. Svenska räntor är där den är pga ECB, vilket i sin tur på FED, vilket i sin tur beror på den amerikansk konjuktur, i sin tur... Du förstår vad jag menar?
2016-03-14, 13:44
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av lejonhead
Fast svenska räntor påverkas nästan enbart av andras räntor? Trodde det var självklart i debatten. Svenska räntor är där den är pga ECB, vilket i sin tur på FED, vilket i sin tur beror på den amerikansk konjuktur, i sin tur... Du förstår vad jag menar?
Oki, då är jag med. Då får vi i den mån vi inte själva äger rätt att sätta egna räntor, (till vi har folkomröstat oss ur EU-galenskapen) använda andra incitament för att blomspraya, (för att slippa en stor framtida vattenhink med iskallt vatten, som istället släcker elden helt under ett antal år) elden/de alltjämt skenande bostadspriserna.

Bygga, bygga och bygga lite till. (och sedan lite till).

Se över avdragsrätt för räntor.

Ökade amorteringskrav lite mer för varje år, till önskad prisnivåeffekt uppstår, och sedan ligga still där på den nivån.

Sedan finns det säkert ytterligare incitament man kan använda sig av, OM man händelsevis skulle börja agera som OM man ville ha en stabil framtid - med så få katastrofer för folk, som det bara är möjligt.
Senast redigerad av xxooww 2016-03-14 kl. 14:00.
2016-03-14, 14:07
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Oki, då är jag med. Då får vi i den mån vi inte själva äger rätt att sätta egna räntor, (till vi har folkomröstat oss ur EU-galenskapen) använda andra incitament för att blomspraya, (för att slippa en stor framtida vattenhink med iskallt vatten, som istället släcker elden helt under ett antal år) elden/de alltjämt skenande bostadspriserna.

Bygga, bygga och bygga lite till. (och sedan lite till).

Se över avdragsrätt för räntor.

Ökade amorteringskrav lite mer för varje år, till önskad prisnivåeffekt uppstår, och sedan ligga still där på den nivån.

Sedan finns det säkert ytterligare incitament man kan använda sig av, OM man händelsevis skulle börja agera som OM man ville ha en stabil framtid - med så få katastrofer för folk, som det bara är möjligt.

Ja vi kan gå tillbaks till 1800-talet och sluta handla med andra länder, då påverkas vi inte av dem. Men det är inte så smart...
2016-03-14, 14:18
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Svenne-i-Banan
Ja vi kan gå tillbaks till 1800-talet och sluta handla med andra länder, då påverkas vi inte av dem. Men det är inte så smart...
Bara kort nu, så att det inte blir till en sidodiskussion.

Jag vill att vi folkomröstar oss ur EU-galenskapen.

Jag vill att VI bestämmer så mkt som möjligt om VÅRT land. Helt sätter våra egna räntor.

De som inte är med i EU, handlar med andra länder, och så kan också därför vi göra.

Många är idag mkt oroade över framtiden för vårt älskade Sverige. Oroade på mkt goda grunder. Det är också det enda som är gott med det hela, (plus, gott att många vaknar upp, bättre sent än aldrig).

Vi är idag så extremt utsatta - står helt nakna - när det smäller. Ok, vi kan säga OM det smäller. Det spelar ingen roll. Man kan inte agera efter att det inte kommer att smälla. Pga omvärldspolitiken, som påverkar oss så mkt, så måste vi på allvar börja se om vårt hus, och detta genom att föra en politik som för med sig att detta görs ända ner till minsta samhälleliga beståndsdel. Ryggraden - våra invånare. Framförallt alla med banklån, och inte minst de med stora banklån.
Senast redigerad av xxooww 2016-03-14 kl. 14:21.
2016-03-14, 14:20
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Bara kort nu, så att det inte blir till en sidodiskussion.

Jag vill att vi folkomröstar oss ur EU-galenskapen.

Jag vill att VI bestämmer så mkt som möjligt om VÅRT land. Helt sätter våra egna räntor.

De som inte är med i EU, handlar med andra länder, och så kan också därför vi göra.

Många är idag mkt oroade över framtiden för vårt älskade Sverige. Oroade på mkt goda grunder. Det är det enda som är gott med det hela.

Vi är idag så extremt utsatta - står helt nakna - när det smäller. Ok, vi kan säga OM det smäller. Det spelar ingen roll. Man kan inte agera efter att det inte kommer att smälla. Pga omvärldspolitiken, som påverkar oss så mkt, så måste vi på allvar börja se om vårt hus, och detta genom att föra en politik som för med sig att detta görs ända ner till minsta samhälleliga beståndsdel. Ryggraden - våra invånare. Framförallt alla med banklån, och inte minst de med stora banklån.

Då låter det helt klart som du vill upphöra med all handel med andra länder, i annat fall blir du aldrig helt oberoende av dem. Se dig bara först omkring och fundera på hur mycket i din omgivning som är helt producerat i Sverige, och säg adjö till allt annat.
2016-03-14, 14:29
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Svenne-i-Banan
Då låter det helt klart som du vill upphöra med all handel med andra länder, i annat fall blir du aldrig helt oberoende av dem. Se dig bara först omkring och fundera på hur mycket i din omgivning som är helt producerat i Sverige, och säg adjö till allt annat.
För att avsluta denna sidodiskussion om att vara med i EU eller inte vara med i EU:

Det "låter inte som någonting". Det jag vill, är precis det som jag skriver, och ingenting annat, ok.

Jag skrev, och skriver, att jag vill att vi själva helt kan sätta egna räntor för vårt eget land.

Sedan är det en helt annan sak, gällande produktionsland för varor runt omkring oss i Sverige.

Jag har redan svarat på det som är viktigt för mig gällande topic - bostadsbubbla i Sverige - nämligen att vi helt och hållet måste kunna sätta egna räntor.

Men bara för sakens skull. För att du tog upp det. Jag vill minska de negativa miljöeffekterna pga t ex då transporter kors och tvärs, i de fallen varorna redan finns, (i tillräcklig mängd, vilket politikerna - med hjälp av folket, om det behövs - kan avgöra) i aktuellt land.

Görs detta, och vi ponerar att det för med sig negativa ekonomiska effekter för ett givet land, så anser jag att man får styra upp det med ekonomiska medel, (hjälp från omvärlden) så att de nya och positiva miljöeffekterna tas till vara.

Edit: Jag är, vidare, extremt för entreprenörskap - men vill att en stor del av vinster - ska återinvesteras i företaget, för att säkerställa arbetstillfällena. Jag vill även att man lär ut till barn, att det är hedervärt att vilja bygga samhället för samhällets egen skull - och som en bonus - det hjälper inte minst en själv, i förlängningen.

Ända sedan jag var tonåring, på 80-talet, så har jag varit helt fokuserad på vad man kan göra för att förbättra samhället. Idéer har av mig alltid plockats bort, då de ej skulle gynna samhället i första hand. Jag har inget emot växande ekonomier, så länge som det görs långsamt, (vilket i princip är en förutsättning för att agera förnuftigt, och slippa en massa negativa effekter pga fartblindhet) samt görs med allas vår miljös goda minne.

Och hjälp till självhjälp för 3:e världen. Inte bara skicka iväg pengar, till adresser som dels kan vara tveksamma, och dels högst troligen ej är rätta vägen gällande just hjälp till självhjälp.

Växande ekonomier är för mig självklart till godo, så länge som detta ej går ut över annat. Annat, vars negativa effekter väger tyngre än den växande ekonomin. Då anser jag att man ska vara glad och nöja sig med nolltillväxt.
Senast redigerad av xxooww 2016-03-14 kl. 14:58.
2016-03-14, 15:11
Medlem
Citat:
För att avsluta denna sidodiskussion om att vara med i EU eller inte vara med i EU:

Det "låter inte som någonting". Det jag vill, är precis det som jag skriver, och ingenting annat, ok.

Jag skrev, och skriver, att jag vill att vi själva helt kan sätta egna räntor för vårt eget land.

Sedan är det en helt annan sak, gällande produktionsland för varor runt omkring oss i Sverige.

Jag har redan svarat på det som är viktigt för mig gällande topic - bostadsbubbla i Sverige - nämligen att vi helt och hållet måste kunna sätta egna räntor.

Men bara för sakens skull. För att du tog upp det. Jag vill minska de negativa miljöeffekterna pga t ex då transporter kors och tvärs, i de fallen varorna redan finns, (i tillräcklig mängd, vilket politikerna - med hjälp av folket, om det behövs - kan avgöra) i aktuellt land.

Görs detta, och vi ponerar att det för med sig negativa ekonomiska effekter för ett givet land, så anser jag att man får styra upp det med ekonomiska medel, (hjälp från omvärlden) så att de nya och positiva miljöeffekterna tas till vara.

Edit: Jag är, vidare, extremt för entreprenörskap - men vill att en stor del av vinster - ska återinvesteras i företaget, för att säkerställa arbetstillfällena. Jag vill även att man lär ut till barn, att det är hedervärt att vilja bygga samhället för samhällets egen skull - och som en bonus - det hjälper inte minst en själv, i förlängningen.

Ända sedan jag var tonåring, på 80-talet, så har jag varit helt fokuserad på vad man kan göra för att förbättra samhället. Idéer har av mig alltid plockats bort, då de ej skulle gynna samhället i första hand. Jag har inget emot växande ekonomier, så länge som det görs långsamt, (vilket i princip är en förutsättning för att agera förnuftigt, och slippa en massa negativa effekter pga fartblindhet) samt görs med allas vår miljös goda minne.

Och hjälp till självhjälp för 3:e världen. Inte bara skicka iväg pengar, till adresser som dels kan vara tveksamma, och dels högst troligen ej är rätta vägen gällande just hjälp till självhjälp.

Växande ekonomier är för mig självklart till godo, så länge som detta ej går ut över annat. Annat, vars negativa effekter väger tyngre än den växande ekonomin. Då anser jag att man ska vara glad och nöja sig med nolltillväxt.

Tyvärr är det ingen ide att stånga sig blodig i diskussioner här om att vara hedervärd och vilja något större än den egna plånboken.

Du talar med låtsasnyrika som aldrig skulle erkänna ens risken att dom skulle "förlora" något dom aldrig haft mer än på papperet men som för deras självbild är totalt avgörande och absolut inte får ifrågasättas.

Jämför gärna med valfri religion.

Edit, bortsett från Strasburg då förstås som tack vare sina bostadsaffärer faktiskt fått ut riktiga pengar och blivit ekonomiskt oberoende, vilket är tur för andra saker är han ju beroende av vilket nog kräver sin finansiering.
Senast redigerad av highbanker 2016-03-14 kl. 15:13.
2016-03-14, 15:33
Medlem
Citat:
Tack, debattkompis Dina ord värmer i hjärtat mitt. (det finns förresten nu ännu mer edit).

Man tvingas skärpa till sina formuleringar, då det runt om på FB debatteras så halv/helohederligt. Och under den processen så får man ju även använda skallen i givet debattämne. Så man utv. ju mkt här på FB, om man så väljer att göra.

Det är f.ö. inte, (knappast för någon) förvånande att det finns de som vill lobba för fortsatta prisökningar. Det stavas den egna plånboken hos respektive lobbare.

Har man BARA fokus på den egna plånboken, (plus ev. 'trådprestige' gällande sin ursprungliga ståndpunkt. Vilket såklart kan finnas hos precis alla) så är det ju självklart att man agerar på det sättet. Så taktiken är naturlig och inget att orda mer om, förutom att det drabbar andra, (de i de sämsta tågvagnarna, när det återigen vänder nedåt) och det är en synnerligen negativ effekt som jag och andra gör vad vi kan för att framöver slippa se.

Man vill se helheten, och man vill i första hand sitt - Samhälle - väl.

Jag vill ha ett stabilt samhälle. Ett harmoniskt samhälle där vi alla drar åt samma håll. Inte som idag, ett disharmoniskt samhälle med uppdelningen mkt starka och mkt svaga.

Framöver kommer de starka, med dagens negativa utveckling för samhället i sin helhet, få låsa in sig i sina välfärdsgetton. Det ser vi ju redan tecken på idag. Totalt kaos inom 10-20 år. Det tror jag att ingen innerst innerst inne vill ha. Men vad gör man när politikerna tillåter närmast gränslös girighet, då de sitter stilla i båten istället för att använda alla de incitamenten de faktiskt har.

Men det snudd på måste handla om att de själva sitter hemma och dreglar över hur den egna plånboken växer i tjocklek. Hemskt att ens behöva misstänka våra politiker för detta, men jag ser inte så jättemånga alternativa förklaringar som läget nu har varit ett längre tag.

Makt och pengar. Makt och pengar. Makt och pengar.

Vad vore väl livet, (för dessa) utan detta härliga. Att få känna att man är på toppen i pyramiden, och blickar ner på de där nere.

Vi har snart ett USA i miniatyr.

Tryggt för vissa, (de som i framtiden har råd att tillräckligt låsa in sig) och jävligt otryggt för andra).

Samhället är inte starkare än den svagaste länken.

Det är min absoluta övertygelse.

Sverige är idag, enligt min mening, ett äpple med skinande blankt SKAL.

Inifrån sett, är det genomruttet. Och när det en dag är tillräckligt ruttet där inne, så kommer det också att visa sig via ett uppsprucket skal.

Och den dagen är det en lång lång lång uppförsbacke för vårt älskade Sverige.

jag läste även detta skarpa inlägg på 0,3 sekunder

on topic:
Stockholm BR282
Senaste mån+1,0%
3 mån+2,8%
ser ut att bli tvåsiffrigt detta är också, tjohoooo

.
2016-03-14, 17:54
Medlem
Trillskes avatar
Enligt mäklarstatistik gick Stockholm 0%, nu under något av högsäsong även om väl mars/april ska vara starkare.

Ni bostadsnördar tittar säkerligen på bättre källor, men faktum kvarstår att Strasburg snarare sitter och skakar.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in