2015-08-13, 23:46
Medlem
Sobofieds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Baksten
Hej! (första inlägget på flashback i ren panikångest...)

Nu är det så att jag har lite panik...jag har blivit antagen till jursitprogrammet vid stockholms universitet, jag är jätteglad! Men! Jag bor i Göteborg och det är mitt förstaval och jag står som tredje reserv och de har upprop i morgon och om det nu är så att de ringer mig, ska jag svara ja eller nej?
Jag älskar sthlm, har släktingar där och det skulle va superkul att få komma iväg och uppleva något nytt men det har varit(som jag förstått det) mycket prat om att sthlms juristutbildning har blivit sämre och att den kanske kommer läggas ner. Är jag då, i sökan efter en utav de bästa utbildningar, dum om jag vid evt inringning tackar nej till en plats i GBG?...Jag har ångest! Panik! Snälla hjälp mig
Det handlar också mycket om pengar och lån och..nä hjälp...

Nej, den är inte sämre och den kommer inte läggas ner.

1) Läs inlägget i min signatur
2) sök i tråden efter eventuella frågor som inte besvaras i guiden
3) grattis till att ha kommit in.
Citera
2015-08-14, 02:32
Medlem
alesislokes avatar
Låter som om någon har försökt trolla dig. Juristprogrammet på SU är väl ansett och kommer definitivt inte läggas ner.

Om ranking är något som du bryr dig om så ser den för närvarande ut såhär enligt http://www.urank.se/?fid=142:

LU & UU på delad förstaplats med 0,2 poäng
SU på andra plats med 0,00 poäng
Göteborg och Umeå på delad tredje plats med -0,1 poäng
Örebro på sista plats med -0,3 poäng

Rankingen baseras på sådant som "sociala indikatorer", "internationalisering", "Studenter", "Lärare" m.m. och säger väl på sin höjd att du kanske inte ska välja att plugga i Örebro om du vill ha tunga namn i juristvärlden som lärare eller i Stockholm om du vill kunna festa på studentnationer, eller för den delen i Lund om du vill kunna jobba extra på en av byrådrakarna vid Norrmalmstorg. Du kan bli en fantastisk jurist på alla dessa platser, det är bara du själv som sätter ribban. Specifikt för GU är väl att studenterna därifrån generellt sett har sämre betyg än på alla andra juristprogram. Sedan vad det beror på har det spekulerats vilt om.
Citera
2015-08-14, 11:32
Medlem
Citat:

Nu är det så att jag har lite panik...jag har blivit antagen till jursitprogrammet vid stockholms universitet, jag är jätteglad! Men! Jag bor i Göteborg och det är mitt förstaval och jag står som tredje reserv och de har upprop i morgon och om det nu är så att de ringer mig, ska jag svara ja eller nej?
Jag älskar sthlm, har släktingar där och det skulle va superkul att få komma iväg och uppleva något nytt men det har varit(som jag förstått det) mycket prat om att sthlms juristutbildning har blivit sämre och att den kanske kommer läggas ner. Är jag då, i sökan efter en utav de bästa utbildningar, dum om jag vid evt inringning tackar nej till en plats i GBG?...Jag har ångest! Panik! Snälla hjälp mig

Stockholm juristprogram har inte blivit sämre och studenter från Stockholm anställs i samma grad som innan hos drakarna på Norrmalm. Göteborgs juristprogram däremot har tidigare behandlats i tråden och baserat på vad som framkommit skulle jag inte råda någon att välja det över Stockholm. Även karriärmässigt är Stockholm ett smartare val.
Citera
2015-08-14, 12:27
Medlem
Veasellls avatar
Citat:

Det stämmer att Stockholms Juristutbildning fått sig några rapp av inspektioner m.m (bl.a för att 93%(?) av uppsatsskrivarna tilldelades AB på sina Ex-uppsatser.). Det har emellertid inte förändrat att dem har högaktade professorer och inte har blivit av med sin plats som tredje bästa juristutbildning. Med det sagt hade jag rekommenderat Stockholm framför Göteborg, speciellt om du redan har släktingar där och grejer. Sedan är nog de flesta eniga om att det alltid är kul att byta stad vid universitetsstart.
Du kan ju räkna med att Stockholm har en lite finare, "stekigare", andel av kursare än i Göteborg, hur du nu ställer dig till det. Nä, Stockholm är allt bra det.
Citera
2015-08-14, 15:51
Medlem
Impossible.Ms avatar
När man tilldelats en klass i GU;s JP, kan man byta klass?
Citera
2015-08-14, 19:40
Medlem
Bestialisks avatar
Citat:

JP på SU har bra rykte och kommer självklart inte att läggas ner. Jag rekommenderar det varmt.
Citera
2015-08-14, 19:43
Medlem
Bestialisks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HusBlatten
Hur viktigt är det med en laptop på föreläsningar etc ?
hur mycket måste man anteckna på ett ungefär under 1 vecka/1 månad ?

Det är givetvis upp till smak. Själv föredrar jag laptop framför handskrivna anteckningar på grund av att man kan organisera sina anteckningar på överlägset sätt samt att du ändå kommer vilja komma åt studiematerial och powerpoints på nätet under dagarna. Du kommer anteckna utav bara fan. Se bara till att hålla dig ifrån att surfa in på flashback på lektionerna så är laptop överlägset.
Citera
2015-08-15, 01:23
Medlem
alalalalalais avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Impossible.M
Jag har skaffat in alla böcker för ´Grundläggande juridisk metod´ och ´Offentlig rätt´. Vilken bok bör jag inleda med att läsa, ´Civilrätt´ eller ´Juridiken och dess arbetssätt´, och för att kunskapen ska sätta sig - vad bör göras i samband med läsning?
Om du alls skall "tjuvstarta", så är nog juridiken och dess arbetssätt bra eftersom det den behandlar är lite vad ni kommer att syssla med de första en eller två veckorna.

Hur man läser och antecknar är individuellt och du kommer att pröva dig fram till en modell som passar dig. Vissa skriver ett samanfattande referat efter att ha läst ett eller några kapitel. Andra kanske bara noterar nyckelord, facktermer och begrepp med en kort förklaring.
Citera
2015-08-16, 14:26
Medlem
Jag har blivit antagen till juristprogrammet på SU till hösten och är väldigt kluven just nu.
Jag har ett bra jobb idag och tjänar strax över 30k i månaden, vill dock inte jobba med det hela livet.
Min fråga lyder: Tror ni det funkar att jobba kvar och strunta i alla seminarier och föreläsningar (förutom dom som är obl) men plugga kvällstid samt helger för att sedan skriva tentorna?

Tacksam för input

Mvh
Citera
2015-08-16, 14:33
Medlem
Sobofieds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mdfso88
Jag har blivit antagen till juristprogrammet på SU till hösten och är väldigt kluven just nu.
Jag har ett bra jobb idag och tjänar strax över 30k i månaden, vill dock inte jobba med det hela livet.
Min fråga lyder: Tror ni det funkar att jobba kvar och strunta i alla seminarier och föreläsningar (förutom dom som är obl) men plugga kvällstid samt helger för att sedan skriva tentorna?

Tacksam för input

Mvh

Ja, det finns folk som gör så och det tycks fungera för dem. Notera dock att det tidvis kan vara ganska mycket obligatorier (se länken i min signatur). Jag tror också det kan vara svårt och tråkigt att plugga JP vid sidan av ett 9-5 jobb, men det är så klart väldigt individuellt. Om du med "funkar" menar "gå ut programmet" så ja, jag tror det går utan att närvara vid någon undervisning alls.

ed: måste förtydliga att jag tycker det är en urkass idé för de flesta. Problemet med frågor som din är att det är så oerhört individuellt hur mycket plugg man klarar av, hur man klarar av stora mängder litteratur, hur man pluggar, vilka betyg man vill ha, hur ens liv utanför studierna ser ut osv.
Senast redigerad av Sobofied 2015-08-16 kl. 14:45.
Citera
2015-08-16, 14:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sobofied
Ja, det finns folk som gör så och det tycks fungera för dem. Notera dock att det tidvis kan vara ganska mycket obligatorier (se länken i min signatur). Jag tror också det kan vara svårt och tråkigt att plugga JP vid sidan av ett 9-5 jobb, men det är så klart väldigt individuellt. Om du med "funkar" menar "gå ut programmet" så ja, jag tror det går utan att närvara vid någon undervisning alls.

ed: måste förtydliga att jag tycker det är en urkass idé för de flesta. Problemet med frågor som din är att det är så oerhört individuellt hur mycket plugg man klarar av, hur man klarar av stora mängder litteratur, hur man pluggar, vilka betyg man vill ha, hur ens liv utanför studierna ser ut osv.

Tack för svar
Citera
2015-08-16, 15:29
Medlem
Veasellls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mdfso88

Tacksam för input

Mvh

Det går så klar, men låter rätt jäkla tufft. Att studera kurslitteratur och dylikt är väldigt lärorikt, men du missar ofta dem metoder och exempel som de facto får dig att förstå hur du tillämpar metoden eller en helhet av ett område. Att jobba 50-75% och du klarar det hur bra som helst. Men såvida du inte är väldigt disciplinerad och lättlärd bör du inte räkna med några toppbetyg.. Om du nu klarar det.

Börja studera och värdera om ett halvår huruvida jobbet eller studierna går före och hur väl du klarar av dem båda. Lycka till.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in